Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eigen sterrenwacht.......

Samenvouwen
Dit onderwerp is gesloten.
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eigen sterrenwacht.......

Bij gebrek aan een betere benaming.....

Heb de laatste tijd niet veel foto's geplaatst omdat ik druk bezig ben geweest met een ander project, namelijk de bouw van een eigen sterrenwacht.

Aangezien er heel veel tijd gaat zitten in het opbouwen van een montering + telescoop + uitrichten voor astrofotografie en dit bij het nederlandse weer nogal eens de nodige frustraties kan opleveren, heb ik eind vorig jaar de knoop doorgehakt en besloten om een eigen sterrenwachtje neer te zetten.
    Dit om de maximaal beschikbare tijd te kunnen gebruiken met fotograferen ipv het iedere keer maar weer opbouwen en afbreken van de gehele handel.

Mocht er interesse zijn in de bouw/constructie, dan wil ik graag nog wel wat foto's plaatsen.

Groeten,

Raimond.

Bij deze enkele foto's van het eindresultaat:
    i love astronomie

Dát heb je mooi gedaan zeg! Het opbouwen en afbreken van een fotografie opstelling kost inderdaad erg veel tijd, soms begin ik er zelf ook niet aan omdat ik er gewoonweg geen zin in heb.

Je hebt nu toch de droom van vele amateurs bij je thuis staan!

Commentaar

Wauw, dat zier er erg strak uit! Gefeliciteerd! Ik kan me voorstellen dat dat een enorme hoop tijd scheelt elke keer. Laat je de scoop op de zuil staan als je de sterrenwacht 'dicht' doet? Of past dat niet onder het dak?

Op de foto's lijkt het trouwens net alsof je door een bloemperkje moet wandelen om de sterrenwacht te betreden. Klopt dat?
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

De scoop kan gewoon op de montering blijven zitten. Mocht het echt niet passen dan kan ik hem altijd zijwaarts plaatsen.

Op de foto's lijkt het trouwens net alsof je door een bloemperkje moet wandelen om de sterrenwacht te betreden. Klopt dat?
        Nee, dat klopt niet. (Tenminste, je hoeft er niet dwars doorheen )
        i love astronomie

Commentaar

Gwelldig en gefeliciteerd natuurlijk, dat wordt genieten.
          Dag FTD, Hallo Spotnet! Use Your Brain

Commentaar

Dat ziet er echt geweldig uit .

Heel mooi gebouwd ook, het past echt in je tuin en bij je huis. Heel veel plezier ermee
            - SkyWatcher Refractor 90mm/910mm
            - EQ-2 Montering
            - Canon EOS 300D

Commentaar

Ziet er fantastisch uit! Heb je hem zelf ontworpen?
              16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Ziet er idd mooi uit. BB: ik vermoed dat het principe gewoon afgekeken is. Ik ken nog een aantal amateurs die een vergelijkbare constructie hebben.
                Dit is geen undersign.

Commentaar

Hier een hele lijst van objecten zoals deze.

Leuk voor ideen.

Al is een koepel altijd beter.
                  http://obs.nineplanets.org/obs/obslist.html

Deze heeft b.v. ook een vuurbal detectie opstelling.
                  http://members.shaw.ca/epmajden/index.htm

Commentaar

Mooi zo'n sterrenwacht in je tuin.
                    Zoiets zou ik ook wel in m'n tuin willen bouwen.

Succes ermee
                    EQ6/Orion Photonewton 8" F4/Orion ed80/WO 66 Petzval/C8/ETX70
                    Canon Eos 350d mod/DSI II Color/Atik 16hr/Atik 383L/AlCcd5

Commentaar

Erg erg erg gaaf Raimond! Mooie tuin heb je ook, wordt helemaal genieten met je eigen sterrenwacht

Welke amateur-astronoom wil dat nou niet?

Commentaar

Whaahhh... Ik ben jaloers! Ziet er prachtig uit, zeer functioneel.

Er zijn bij mij thuis twee factoren die dit onmogelijk maken:

-de tuin
                        -de vriendin
                        "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Zucht...
                          -tijd
                          -geld
                          -en vooral...de gemeente

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                            Whaahhh... Ik ben jaloers! Ziet er prachtig uit, zeer functioneel.

Er zijn bij mij thuis twee factoren die dit onmogelijk maken:

-de tuin
                            -de vriendin
                            Vandaar dat je met Sanne wilt trouwen. 8)
                            Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Origineel geplaatst door Big bang
                              Heb je hem zelf ontworpen?
                              Nee, het is een standaard blokhut die omgebouwd is voor deze hobby.

Origineel geplaatst door GP500
                              Al is een koepel altijd beter.
                              Het is mij een raadsel hoe je aan dat idee komt...........
                              Voor beide modellen geldt dat er zowel voor als nadelen aan zitten, het is een afweging die je moet maken.

Bedankt allemaal voor de complimenten !!

Heeft ook de nodige tijd geduurd voordat er zo uitzag. Er moest toch veel meer aan zo'n standaard blokhut worden aangepast dan oorspronkelijk gedacht..........De bouw en afwerking van de blokhut heeft ongeveer een maand in beslag genomen.

/Raimond.
                              i love astronomie

Commentaar

Werken...
                              X