Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Anti oogknijp-schermpje

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Anti oogknijp-schermpje

Irritant: één oog dichtknijpen terwijl je waarneemt. Vermoeiend.
    Je kan het oplossen door een ooglapje te gebruiken om het strooilicht voor je niet-waarneemoog tegen te houden. Maar wanneer je gaat schetsen of iets anders wil gaan doen is twee ogen wel weer makkelijk.

Ik heb een simpel schermpje gemaakt, beplakt met plakvelours dat net achter de oculairhouder vastgeschroefd zit. Zo kun je tijdens het waarnemen beide ogen openhouden.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Handig! En werkt het ook goed?

Commentaar

De oplossing is altijd simpel. :-)
      Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Vraag hier maar patent op aan, volgens mij bestaat het nog niet!!!
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

roel..... houd het dan nooit op :P

hoe kom je er toch weer op
          *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
            En werkt het ook goed?
            Ik heb geen idee, maar ik denk het wel. Had ik dat ding gisteren maar mee naar wateren, dan kon ik hem mooi testen... de komende week zal het wel prutsweer zijn.

@ Clearskies: ik vind dit ding mooi passen in het rijtje "Lights Out verduisteringsdoek" en "Observers Chair". Kost een knaak, maar we verkopen het voor, laten we zeggen, 23,99 euro. Goed plan!

Commentaar

Dacht ik ook! Bij bijvoorbeeld "ScopeStuff" zijn er veel van dit soort gadgets te koop, maar deze heb ik nog nergens te zien. Laat zich denk ik alleen vergelijken met de 'sun-blocker' voor op een Ha-zonnetelescoop.

Maareh, vergeet de verzendkosten niet !

Commentaar

Ja, altijd je oog dichtknijpen is heel vervelend.
                Op de pagina van mijn 635 mm Dobson http://www.cruxis.com/scope/scope635.htm vind je een gekromde versie van een dergelijk "linkeroogscherm".
                Ik vermoed dat de kromme variant het donkerder maakt dan Roels vlakke versie.

Robert

Commentaar

Dat betwijfel ik, Robert. Het idee bij mijn plaatje is dat je met je geopende oog tegen het zwarte vlak aankijkt. Bij jouw versie kijk je dan nog steeds tegen de tubus aan. Hierdoor wordt het beeld van je oculaioog verstoord door beelden die met het andere oog van de tubus opvangt.

Commentaar

ik zeg:

even kort sprayen met het oog wijd open, nooit meer last van invallend licht op je andere oog.

*vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

@ ionize:
                      Ha ha ha! LEuk!
                      En efficient, die Motip-spray.

@ Roel:
                      Goed bedacht:
                      Ik ga ook eens iets soortgelijks knutselen.
                      Wat ook kan is een klein klepje op de Astrostarthoofdlamp.
                      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
                        ik zeg:

even kort sprayen met het oog wijd open, nooit meer last van invallend licht op je andere oog.

Woahahahahaha. De oplossing is altijd simpel.
                        Batchainpuller schreef: Ik vind wel dat een dob zoals een samuraizwaard naar je lichaamsverhoudingen op maat gemaakt moet worden.

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro
                          Ik ga ook eens iets soortgelijks knutselen.
                          Wat ook kan is een klein klepje op de Astrostarthoofdlamp.
                          Er wordt hier niks zelf geknutseld! Je bestelt maar gewoon bij Celestroel (c) deze AstroFlap voor slechts 24,99 (excl verzenden).

@Ionize: Nog effectiever is om overdag onderstaand filter te gebruiken!

Commentaar

Je zou ook een piratenlapje voor je oog kunnen doen, zo iets als deze bekende en inmiddels overleden heer uit Israel.
                            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel
                              Er wordt hier niks zelf geknutseld! Je bestelt maar gewoon bij Celestroel (c) deze AstroFlap voor slechts 24,99 (excl verzenden).
                              Die verzendkosten waren mijn idee, dus daar wil ik 75% van!!!

Commentaar

Werken...
                              X