Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

De bouw van de 110 cm Cruxis telescoop is begonnen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

De bouw van de 110 cm Cruxis telescoop is begonnen

Hallo allemaal, ik heb me net ingeschreven op dit forum (maar volgde het al wel af en toe als guest).
    Me even voorstellen: ik ben Robert Houdart, een 38-jarige amateur uit Leuven (België) en een fervent waarnemer die 40 cm en 63 cm Dobson telescopen gebruikt, vooral in het zuiden van Frankrijk.
    Ik ben momenteel aan een ambitieus project aan het werken, een 110 cm telescoop die ondanks zijn gewicht van ongeveer 270 kg toch nog vervoerbaar en opstelbaar zou moeten zijn voor één persoon.

Aan het ontwerp en de plannen wordt al een hele tijd gewerkt, maar de echte bouw is pas sinds een tweetal weken begonnen. De telescoop wordt van onder uit gemaakt: eerst het grondbord en het aandrijfplatform. Ondertussen is het 100 cm x 115 cm altazimutaal aangedreven platform in grote lijnen af, hieronder een preview:

Meer uitleg en een heleboel foto's vind je op de volgende pagina: http://www.cruxis.com/scope/scope1100_altazmount.htm.

Er is nog een hele lange weg te gaan (nog ongeveer een jaar wachten op de spiegel), maar het begin ziet er veelbelovend uit en het is heel leuk om aan dergelijk knettergek project te werken. Verdere informatie hierover is te vinden op de projectpagina van de Cruxis telescoop: http://www.cruxis.com/scope/scope1100.htm.

Groetjes,
    Robert

Welkom op het forum! Wat een fantastisch project. Ik heb al eerder op internet dingen over deze kijker opgepikt en wat mij betreft is het de meest bizarre telescoop van de Benelux. Schitterend! Ik zal de bouw op de voet volgen. Hou je ons op de hoogte?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik heb de toevoegingen op je website tot nu toe steeds gevolgd, en ik vind het een mooi project. En wat ik vooral goed vind is dat je alles van naaldje tot draadje uitlegt aan de hele bouw, da's nuttige informatie voor iedereen

Veel succes met de bouw verder, het wordt vast een pareltje! (of misschien beter: een hele grote parel)
      Groetjes uit de westhoek,
      Karel.

Commentaar

Bedankt voor de aanmoedigingen.
        Het wordt ofwel een groot succes ofwel een al even grote flop, we zien wel!

Robert

Commentaar

Robert: ik hoorde al van je via de ATM-list. Ik dacht dat ik toen met een Waal te maken had. Welkom op dit forum en mooi werk tot dusver. Ik ben nieuwsgierig.
          Dit is geen undersign.

Commentaar

Inderdaad mooi werk! Alles wat je beschreven hebt tot nog toe, hetgeen je gebouwd hebt, en je nieuwe project. Via de ATM-list had ik het ook vernomen, en je website bekeken. Ik verheug me op meer, ter inspiratie van mijn ambities!
            Informatie uit energie in focus & cosmic debris in flatfields.

Commentaar

> Yigal,
              Misschien ben ik wel een Waal, hoe zou je dat kunnen zeggen ?

> Mark,
              Bedankt, ik hoop dat dit project anderen zal inspireren in het bouwen van monstertelescopen.
              Nu nog wachten op de kunststofspiegels van Harro om het ook betaalbaar te maken !

Robert

Commentaar

Leuk project, ik had je website ook al eerder bekeken. Van de lichtvervuiling rond Leuven kan ik alleszins meespreken, hoewel er in de omgeving toch enkele donkerdere plaatsen zijn.
                Laten we hopen dat het een groot succes wordt en zeker geen flop
                The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool (Richard Feynman).

Commentaar

Robert: Weinig Walen spreken goed NLs en komen op een NLtalig sterrenkunde forum he, bovendien weet ik dat Leuven net boven de taalgrens ligt (vaak genoeg geweest)
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

Wat doe je met die 63cm telescoop als je de 110 hebt?

Commentaar

Houden natuurlijk, ik heb er teveel goede momenten mee beleefd.
                      Tenzij ik na een jaar of twee merk dat ik er echt niets meer mee doe, maar dat is nog verre toekomst...

Robert

Commentaar

Re: De bouw van de 110 cm Cruxis telescoop is begonnen

Robert, leuk om je nu ook op Astroforum tegen te komen. Welkom.

Origineel geplaatst door Houdini
                        en het is heel leuk om aan dergelijk knettergek project te werken. ..........Groetjes,
                        Robert
                        Dat is het juiste woord: Knettergek!
                        Met zo'n kijker zul je opeens een heleboel echte vrienden erbij krijgen...
                        We zijn zeer benieuwd naar de vorderingen!
                        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ondertussen is de alt-azimutale montering van de 110 cm volledig afgewerkt met de laatste details, netjes geverfd en dus klaar voor gebruik:

Zie de web site van het project: http://www.cruxis.com/scope/scope1100.htm (update van vandaag),
                          of je kan rechtstreeks naar de pagina voor het afgewerkte platform gaan: http://www.cruxis.com/scope/scope1100_a ... nished.htm .

Het worden nog lange maanden wachten op de spiegel...

Robert

Commentaar

Een nieuw hoofstuk in het project: de vangspiegel met honingraatstructuur van 206x291 mm is vorige week gegoten en zit nu in de afkoelingsfase. De vangspiegel weegt ongeveer 1,65 kg of bijna drie maal lichter dan een normale, volle 200 mm vangspiegel. Toch is deze lichtgewicht in staat om een optische nauwkeurigheid van 1/20 golflengte te houden (als de berekeningen kloppen...).

Meer info op de pagina van het project http://www.cruxis.com/scope/scope1100.htm
                            of rechstreeks op de nieuwe pagina voor de vangspiegel: http://www.cruxis.com/scope/scope1100_s ... mirror.htm

Groetjes,
                            Robert

Commentaar

Dacht er vanmiddag nog aan fijn om te horen dat er voortgang is
                              We're all going in the same direction - the future!

Commentaar

Werken...
                              X