Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lurie Houghton telescoop

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lurie Houghton telescoop

Zoals een paar mensen al wisten op dit forum, ben ik op dit moment bezig om een 250mm f/4 Lurie Houghton telescoop te bouwen. Voor hen die het nog niet wisten: bij dezen. Mensen die dit type telescoop niet kennen: een korte introductie:
    Een gewone Newtontelescoop heeft een paar nadelen, zeker een snelle Newtontelescoop. Deze zijn hoofdzakelijk: coma, veldkromming, het moeten gebruiken van een spider en het moeten paraboliseren van de hoofdspiegel. Coma en veldkromming, twee van de zeven Seidelabberaties zijn redelijk bekend.
    Voor een plaatje van hoe coma eruit ziet:

En het 0.1mm criterium was voor film. Met de huidige digitale camera's ligt dir criterium vaak op 10 tot 15 micrometer. Een 200mm f/4 Newtontelescoop heeft dus inherent een grote onscherpte.
    Veldkromming kennen met name de gebruikers van Schmidt-camera's. Als de veldkromming sterk is (bijv. SCT's hebben hier last van) dan liggen niet alle brandpunten in een mooi vlak maar (bij benadering) in een bolschil en het moge duidelijk zijn dat een gebogen Chip op dit moment nog niet in de handel is.
    De spider blijft altijd een probleem want ookal krom je deze, er blijft diffractie optreden. Het veranderde diffractiepatroon wordt misschien beter uitgesmeerd maar onzichtbaar wordt het nooit.
    Blijft nog het paraboliseren van de hoofdspiegel over. Wel, ik spreek uit eerstehands ervaring dat dit veel werk kan zijn en ik ben, ondanks de inspanningen van Chriske en co. niet gecharmeerd van het flexen.

Nu bestaan er diverse afgeleiden van een Newton-telescoop, zoals een Maksutov Newton en een Schmidt-Newton die de coma corrigeren en vaak ook de sferische abberatie opheffen maar deze hebben beide wat nadelen: Een Schmidt-corrector is moeilijk om te maken door de asferische vorm en een Maksutov is welliswaar sferisch maar heeft zeer hoge toleranties.
    Nu bestaat er een relatief onbekende oplossing voor: De Lurie-Houghton corrector. Dit is een corrector die voorin de telescoop vlakbij het brandpunt van de hoofdspiegel wordt gezet. De corrector bestaat uit twee lenzen die een optisch ontwerper extra vrijheidsgraden geeft om mee te corrigeren. Zodoende kan hij ervoor kiezen om de hoofdspiegel sferisch te laten en daarnaast de coma en de veldkromming op te heffen of aanzienlijk te reduceren.

De lenzen van dit systeem kunnen op twee manieren worden ontworpen: symetrisch of asymetrisch. Bij het asymetrische ontwerp wordt de som van de radii van de lenzen uiteindelijk 0 maar zijn de krommingen niet gelijk aan elkaar. Bij een symetrische corrector worden de radii van de lenzen bewust paarsgewijs aan elkaar gelijk gesteld. Hierdoor lever je weer een vrijheidsgraad in (astigmatisme kan niet meer gecorrigeerd worden) maar aangezien de restfouten zo klein zijn, is het verschil marginaal. Om die reden bouw ik zelf een symetrische LH.

Ook heeft een LH het voordeel dat je de lenzen kan doorboren nadat ze geslepen zijn en via een mechaniekje de secondaire spiegel kan vastmaken aan de corrector waardoor je ook meteen van die spider afbent.

Al met al een heel verhaal, en ik ben een beetje van plan regelmatig (bij belangstelling uiteraard) op dit forum erover te vertellen. Voor hen die een site willen zien van een kennis die al een LH af heeft gebouwd:
    http://members.cox.net/rmscott/lh_scope/index.html

Vragen? Opmerkingen? U roept maar.
    Dit is geen undersign.

Hoe kom je aan de LH lenzen? Kun je die als een pakket kopen samen met de spiegels of moet je deze lenzen zelf slijpen? Dat laatste zal gelijk lastig te slijpen zijn als een achromaat of APO objectief.

Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
      Hoe kom je aan de LH lenzen? Kun je die als een pakket kopen samen met de spiegels of moet je deze lenzen zelf slijpen? Dat laatste zal gelijk lastig te slijpen zijn als een achromaat of APO objectief.
      Helemaal niet. Het gaat om een corrector, niet iets om bundels te focuseren.
      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Check deze site.
        http://members.cox.net/rmscott/lh_scope ... esign.html
        Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Idd: die worden zelf gemaakt. Volgende week een lensdiktemeter maken en mijn sferometer is binnenkort gefreesd en dan kunnen we de glasplaten bestellen voor de corrector. Oh ja: mochten er nog bekenden zijn of onbekenden zijn die ook een LH (overwegen) te bouwen: gelieve met mij contact op te nemen. Ik wil graag ervaringen uitwisselen.
          Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
          X