Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Folded Newt

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Folded Newt

Welke magnitude je haalt met een bepaalde kijker is een vraag die niemand precies kan beantwoorden. Het is een van de vragen die ik me ook dikwijls stel : hoever ga je met die of die kijker. Inderdaad hangt de grensmagnitude voor een deel af van die centrale obstructie van je kijker

Ik ga dit samen met een collega ATMmer aan de hand van een praktijkvoorbeeld bovenstaand probleem uittesten en proberen op te lossen. We hebben samen drie 'proeftelescopen' (Newtons)een 170 mm f/9 een 350 mm f/5 en ten slotte een 500 mm f5.6. Bedoeling is om al die telescopen om te bouwen zodat in elk van die kijkers uiteindelijk twee instrumenten zitten. Buiten de oorspronkelijke Newtonconfiguratie komt er extra optiek die met een vatting snel kan worden weggeklapt/weggeschoven. De tijd nodig, om die nieuwe/extra configuratie weg te klappen zal niet langer dan 1 of max 2 seconden duren. Op die manier kunnen we heel snel na elkaar door de Newton of door de Folde-Newton kijken. Dit is er zo eentje.

Het hoeft geen uitleg dat in de Folded-Newt de centrale obstructie stukken groter is dan in de oorspronkelijk Newt. De grote groene planspiegel wordt al dan niet weggeklapt tijdens waarnemen.

We houden jullie zeker op de hoogte als we met de testen beginnen.

Chris

Bert dacht dat de bedoeling van die planspiegel was om de f/ waarde van die kijker te veranderen. Dat is geenszins de bedoeling. Je klapt enkel een spiegel 'in de weg'. Het blijft een Newton, maar dan opgevouwen.

Bedoeling is bovestaande test uit te voeren om te kijken wat er gebeurd met die grote obstructies. Is het inderdaad zo dat er zoveel licht verloren gaat, is het inderdaad ook zo dat het contrast spectaculair naar omlaag gaat, enz...
    Belangrijke troef in dit consept is ook dat het oculair een pak lager komt te zitten, niet onbelangrijk als je waarneemt met een 500 mm f/6, neem ik die ladder mee of niet...?

Commentaar

Klinkt als een strak plan Chris. ff een ander vraagje: welk CAD-programma gebruik je?
      Dit is geen undersign.

Commentaar

Cad pakket = Inventor 7 (= van Autodesk, ondertussen is er al verise 11), gebruik ik al een paar jaartjes, best leuk en zeer gemakkellijk om aan te leren. Geen 2D omzetten naar 3D, je gaat onmiddellijk aan de slag in 3D. Maar wel peperduur pakket...

Chris

Commentaar

Chris: Toch goed herkend. Idd, prima pakket, maar er zijn inmiddels ook gratis vectorieel parametrische programma's in de handel hoor.
          Dit is geen undersign.

Commentaar

Yigal,

Ik denk niet dat die paketten waar jij het over hebt dezelfde mogelijkheden hebben als Inventor 7 en AutoCad en gelijkaardig spul.
            Ik heb trouwens enkele van die gratis spullen uitgetest en eens je een beetje complexe dingen wil gaan doen, en dan spreek ik nog maar over simpele constraints, zit je hl rap vast.

Chris

Commentaar

He Chris,

Ik moet zeggen dat ik een paar maanden geleden maar eentje heb uitgeprobeerd en dat mijn ervaring met CAD programma's ongeveer "beperkt" is tot de volgende ervaring:
              ProEngineer: mooi pakket maar ontieglijk omslachtig, veel te veel klikwerk (Wel de meeste ervaring mee)
              SolidWorks: mooier dan ProE maar heel vervelend zodra je een assembly moet maken m.i.
              Inventor: Middagje mee gewerkt, prettig, snel simpel en eenduidig. Een beetje de voordelen van ProE en SW gecombineerd.
              AutoCAD: Voor snel iets op papier zetten prima, voor goed werken, niet mijn ding.
              Dan zijn er idd nog een paar gratis programma's maar die zijn vaak niet supergoed. Moet wel zeggen dat ik ze kwalitatief voor hun gratis prijs vaak niet slecht vind.

Groeten,

Yigal
              Dit is geen undersign.

Commentaar

We zijn bezig de onderdelen te maken. De eerst focusser is klaar. Bedoeling is om de secundaire (de grote planspiegel dus) het focuswerk te laten doen. Zo kunnen we werken met een low-profile focusser en hoeven we om te focussen niet aan de telescoop zelf te komen (spiegel gaat heen en weer met behulp van stappenmotor)

Elk tikje van de stappenmotor = een verplaatsing van 0.005 mm in of uit focus.

Chris

Commentaar

Origineel geplaatst door Chriske
                  Bert dacht dat de bedoeling van die planspiegel was om de f/ waarde van die kijker te veranderen. Dat is geenszins de bedoeling. Je klapt enkel een spiegel 'in de weg'. Het blijft een Newton, maar dan opgevouwen.
                  Verander je dan toch niet de f-waarde want je verliest toch licht bij zo'n extra obstakel,of begrijp ik dat verkeerd?

En een off-axis vangspiegel is dat ook iets om mee te nemen in jullie test?Of heeft dat helemaal geen invloed op de haalbare grensmagnitude?
                  Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Origineel geplaatst door Tholootje
                    Verander je dan toch niet de f-waarde want je verliest toch licht bij zo'n extra obstakel,of begrijp ik dat verkeerd?
                    De bedoeling is nujuist om te kijken of die grotere vangspiegel een spectaculaire verslechtering veroorzaakt in contrast als ik het goed begrijp. De f-waarde veranderd hierdoor niet, omdat de lichtweg enkel verder opgevouwen maar niet verkort word.
                    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Heeft de F-waarde niet te maken met de hoeveelheid licht die opgevangen wordt en verlies je dan niet licht doordat de oppervlakte van de spiegel nooit 100% kan reflecteren?
                      Of heet dat dan contrastvermindering.

Commentaar

F waarde is de brandpuntafstand gedeeld door de objectiefdiameter. De F waarde is volgens deze formule in principe onafhankelijk van de kwaliteit van het objectief. Ook al dek je bijvoorbeeld centrisch 75% van het objectief af, dan heeft dat geen effect op de F waarde. (Natuurlijk wel op de kwaliteit van het beeld).
                        16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Origineel geplaatst door Steem
                          De bedoeling is nujuist om te kijken of die grotere vangspiegel een spectaculaire verslechtering veroorzaakt in contrast als ik het goed begrijp. De f-waarde veranderd hierdoor niet, omdat de lichtweg enkel verder opgevouwen maar niet verkort word.
                          Helemaal correct Steem...

Commentaar

Heeft de F-waarde niet te maken met de hoeveelheid licht die opgevangen wordt en verlies je dan niet licht doordat de oppervlakte van de spiegel nooit 100% kan reflecteren?
                            Of heet dat dan contrastvermindering.
                            Met een grotere vangspiegel te gebruiken ga je minder licht binnenkrijgen (de f/ waarde blijft gelijk..). Veel moet je je daar echter niet bij voorstellen, ik bedoel zo spectaculair is dat lichtverlies nu ook weer niet. Wat misschien wl te verwachten is dat het contrast een beetje naar omlaag zal gaan, veel stel ik me der niet van voor.
                            Afwachten maar tot die telescopen af zijn.

Chris

Commentaar

Het is mij duidelijk.
                              Succes met je proef.

Commentaar

Werken...
                              X