Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zoeker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zoeker

Naar aanleiding van ander artikel op dit forum en op verzoek enkele extra fototjes van onze zelfbouwzoeker. Het is geen volledige handleiding maar het geeft toch een beeld hoe we onze zoekers vroeger maakten.

Zoals ik eerder vertelde de binoculairs waren telkens gloednieuw en eindigen kort na verkoop hun levensloop als zoeker. Het printje is eigen ontwerp (van onze electr. goeroe tenminste) en verzorgt de correct stroomvoorziening aan de LED in het verlichtte kruisdraadoculair.
    Bij de aankoop van de binoculairs in LIDL, ALDI,... keken de verkoopsters wel héél raar op telkens ik met een goed gevuld winklewagentje, met niks anders dan binoculairs, aan de kassa verscheen. Tekens werd me met veel ijver verteld het garantiebonnetje zeer goed te bewaren ivm eventuele garantie. Wist zij veel wat er enkele uren later zou gebeuren met 'haar' binoculairs. Ik hoop dat zij dit forum niet leest...

Het betreft hier een reeks die aangekocht werd bij ALDI, de laatste jaren kochten we binoculairs van Bresser. Ook degelijke binoculairs om zoekers van te maken.
    Alle optisch onderdelen worden hergebruikt : lens, prismas, oculair.

Indien meer info nodig, laat maar weten...

Indien wij elkaar ooit zouden ontmoeten : laat mij nooit alleen met uw binoculair....!!!

Chris

Jullie hebben er een hele industrie van gemaakt! Geweldig...
    Zijn er wellicht nog constructietekeningen beschikbaar zodat duidelijk wordt hoe een en ander intern eruit ziet?
    Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
    Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
    Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Het concept is briljant een rechtopstaand en niet spiegelverkeerd beeld met zij-inkijk en ook nog eens een verlicht kruisdraad voor weinig geld (vooral dat laatste spreekt ons Hollanders wel aan natuurlijk ). Dit brengt mij overigens op een idee, ik kan natuurlijk ook gewoon mijn verrekijker met een statiefklem op mijn telescoop monteren, zo heb ik ook een rechtopstaand spiegelcorrect beeld wat het zoeken van objecten een stuk makkelijker maakt. Je hebt alleen geen zij-inkijk en verlicht kruisdraad, maar ik zie mezelf nog niet zo gauw de zaag in mijn verrekijker zetten.

Commentaar

Mooie sequentie! Vooral de eerste foto in verpakking.Zo is ie nog onberispelijk enzo is ie 'misbruikt'.

Vraagje over dat verlichte kruisdraad:Hoe zit dat in elkaar en moet er alleen voor een ledje zo'n heel printje gemaakt worden of zou dat ook met bv alleen een (regelbare-)weerstand kunnen?
        Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Dus chriske is de reden waarom alle bino's zo snel zijn uitverkocht ;-)
          Quelle horreur !
          Requiem pour un twister.

Commentaar

Inderdaad Tholootje, je kan die led ook via een weerstand en/of potmetertje schakelen, maar in deze schakeling (IC achterkant) wordt in de gaten gehouden of je het lichtje van je kruisdraad niet vergat te doven. Dus je hoeft enkel op het knopje te drukken en het licht valt na 1,5 minuten uit (tijdsinstelling is ook regelbaar). De schakeling is ook nog gepulst zodat je met 1 batterij héél lang doet. Zelfs in de kou laat die batterij ons nooit in de steek. De unit verbuikt 1.5 mA dus . Verder kan ik niks zinnigs zeggen over deze schakeling omdat onze elektronica Goeroe Guy die voor ons ontwerpt.

Don,
            Die binoculairs zijn momenteel weer terug volop verkrijgbaar in en om het Antwerpse (Ik begrijp trouwens niet dat jij daar in Tienen last van had... .) Ik koop er geen meer, al sinds twee jaar zijn we met zijn allen overgstapt naar groene laserpointers ipv de klassieke zoekers.
            Na enkele avonden zij aan zij testen blijkt dat lasers veel sneller en gemakkellijker zijn om objecten terug te vinden.

Chris

Commentaar

Ja,ik dacht al dat er fancy mogelijkheden op zaten.
              Misschien kan je een schema'tje en er zo'n buitengewoon duidelijke samengestelde tekening van posten.
              Ik weet van Prototype dat ie opzoek was naar een duidelijke uitleg,maar er zijn vast ook anderen die er hun voordeel mee gaan doen.

Commentaar

Deze vond ik ook nog mischien nog bruikbaar voor kandidaat bouwers.

In dit aluminium profiel kleven we een prisma

Een boutje doet dienst als hoogteregeling voor het prisma en het andere boutje is om het Alu-profiel vast te zetten in de zoeker zelf.

Om de zoeker op de buis vast te zetten hadden we verschillende oplossingen. Deze is volledig zelf gemaakt. Basisplaat, ringen en knoppen werden gegoten in hars..

Volledig gemaakt in aluminium. Zeer licht, komt niet in aanmerking voor grotere zoekers.

Snel ontkoppelen voor transport redenen doen we met dit systeem. Wie herkent dit item...?

Chris

Commentaar

lol, het scharnier van een keukenkastje
                  *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Origineel geplaatst door Ionize
                    lol, het scharnier van een keukenkastje
                    CORRECT....!!

Commentaar

Origineel geplaatst door Chriske
                      In dit aluminium profiel kleven we een prisma
                      Dat betekent dus wel dat het beeld niet rechtopstaand maar gepiegeld is, zoals bij een normale refractor met zenitspiegel?
                      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Hoe krijg je nu het beeld boven-onder en links-rechts correct? M.a.w. hoe heb je de prisma's nu intern ten opzichte van elkaar geplaatst?

En hoe verlicht je nu het kruisdraad met de LED. Dat heb ik ook al eens geprobeerd, maar toen kreeg ik heel veel vals achtergrondlicht, en kon ik geen zwakke objecten meer zien. Het is de bedoeling dat alleen de draadjes oplichten.

M.a.w kun je ons, de onhandigen, handig maken?

Bert
                        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Oeps...Sorry Roel rats vergeten...

Je krijgt een rechtopstaand beeld maar links-rechts zitten andersom.

Bert,

Het is goed mogelijk een kruisdraad te verlichten , toen we nog zoekers gebruikten deden we dat op volgende manier. Deze zoeker is trouwens de opvolger van de zoeker hoger vermeld in dit topic.

Deze onderdelen maakten we allemaal zelf. Die werden gegoten uit hars. Ik vertelde in een ander topic al hoe dat in zijn werk gaat met die hars als ik me niet vergis, soit.
                          Bedoeling is een klein plaatje transparante plastiek (bv acryl = optisch zuiver) net voor het oculair te plaatsen. Als je goed kijkt zie je, op het glasplaatje dat net onder het oculair ligt, een fijn kruis. Dat kruis wordt zéér voorzichtig in de acryl gekrast met een heel scherpe naald. Wat ook wel prima werkt (ikzelf zou het weer zo doen) is gewoon in het midden van het acrylplaatje een zéér fijn puntje te kloppen. Het acrylplaatje wordt verlicht door een regelbare LED. Ofwel wordt het kruis of wel het puntje heel mooi opgelicht. Als je het licht van de LED aan de zijkant van het acrylplaatje laat binnenschijnen is er van storend licht in het oculair helemaal geen sprake.
                          Nog wat afbeeldingen :

Dit is het gedeelte waar het prisma, oculair en electronica in komt.

..en dit is het deel waar de lens (van binoculair) in komt. Ook alles zelf gegoten. Beide onderdelen worden met elkaar verbonden met een PVC buisje van 50 mm diameter.

Hier is ook nog een beschrijving voor de bouw van een verlicht kruisdraad, maar heb het zelf nog niet uitgetest.
                          http://users.pandora.be/telescoopbouw/C ... oeker1.htm

Als je verder zoekt op het net al je zeker nog andere artikels hierover vinden.

Succes,
                          Chris

Commentaar

Ik heb getracht het acryl-verhaal te verduidelijken middels een simpel tekeningetje.

Licht zal tussen dewanden blijven totdat het een opstakel tegenkomt,de groef.
                            Hier zal het licht buigen ongeveer loodrecht op het vlak.Dus bij een groef van 45 graden zal het licht grofweg loodrecht op het plaatje uittreden.

Commentaar

Werken...
                            X