Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Eindelijk is de Vixen GP gepimpt

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Eindelijk is de Vixen GP gepimpt

Van San heb ik een prachtige GP gekocht. Een week later wist ik voor een redelijke prijs (200 euro) 2 MT1 motoren en DD controller (dual axis) te scoren. Een paar clutches besteld.
    Enfin. Ik heb 3 nachten gevloekt. Geen fatsoenlijke foto kunnen maken.
    De Vixen heb ik opnieuw ingevet, hij liep vrij stroef (maar goed en zonder speling).
    De DD1 controller heeft een omgekeerd geplugde aansluiting. Het centrale palletje van je voeding is negatief. In 99% van de gevallen positief. Er zijn verhalen dat hele DD1's zijn opgeblazen omdat de polariteit verkeerd zou zijn. (De DD1 is buitensporig duur voor zo weinig functionaliteit!)
    Ik heb de connector snel omgesoldeerd.
    Alleen die !@#$(#*$ motoren. Ik was eerst bang dat het met verkeerde polariteit te maken zou hebben en dat mijn controller niet naar behoren werkte.
    De motor hikte en sputterde.
    Toen kwam ik op een Duitstalig forum tegen dat het contact met de 8-polige din-stekker wel eens slecht zou kunnen zijn.
    En inderdaad: met een beetje aandrukken bleek dat dit de oorzaak was.
    Bij Conrad snel een 8 polige din stekker besteld en contrastekker.
    Net alles ingesoldeerd en de handel loopt als een zonnetje!
    Nu wachten op goed weer. Dan ga ik vanavond nog naar buiten!

O ja, de kleurcode voor de 8-polige din stekker van de RA as is van de soldeerzijde gezien, van links naar rechts:

leeg
    geel
    groen
    zwart
    rood
    wit
    leeg

midden: blauw.

De contrastekker heeft een andere kleurcombinatie, maar die is makkelijk te herleiden (even opschrijven als je m demonteert.).

O ja, die poolzoeker uitlijnen was ook een drama. Het glaasje met de tekening viel er telkenmale uit. Heeft me 2 uur gekost om deze goed uit te lijnen.

Eindoordeel: Vixen is een stuk mooier afgewerkt in vergelijking met Synta. Maar Synta wint op prijs en eenvoud. De constructie van de poolzoeker zonder borgring is abominabel en de Handcontrollers zijn compacter en beter doordacht. En goedkoop!
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Hoezo geen foto's ?
    Je kent de regels toch Nop ?

Commentaar

Natuurlijk!
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ziet er netjes uit Nop .

Commentaar

Mooi Nop! Ik kan niet wachten tot de heq-5 weer uit elkaar moet, lijkt me best leuk werk

En je zuil is echt het einde!

Commentaar

Dat belooft mooie astrofotootje Nop!
            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Afgezien van de GP ook een smart zuil. A-centrische bevestiging is sneller en makkelijker dan de meeste centrische verbindingen. Bovendien hou je meer ruimte over om je spulletjes neer te leggen of te zetten. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de topplaat niet doorbuigt onder het te dragen gewicht en je zuil dikwandig genoeg is om niet te gaan knikken.
              Zo te zien heb je ook je tuin(pad) gerestyled. Kleurt goed bij de zuil en montering. Je hebt overigens wel erg onderhoudsarme beplanting toegepast.
              16"-F4.5 tr.dob | 12"-F4 reisdob | SN10-F4 | C9.25-F10 | APO130-F7 | APO80-F6.8 | Lunt60 HA-B1200 | G11 | EQ6Pro | Giro III | EQ-platform

Commentaar

Werken...
              X