Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Lidl 70/700 refr in byno?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Lidl 70/700 refr in byno?

Ik heb zo'n blauw lidl gevalletje op zolder liggen waar niets meer mee gedaan wordt, zou die mooi te gebruiken zijn als bynoviewer? Dan is het een kwestie van er nog een voor 25 euro op de kop tikken en een paar uurtjes knutselen

En als ik dat doe, en dus op elk oog dezelfde hoeveelheid licht ontvang (dus 2x 70mm apertuur), tellen mijn hersenen dat licht dan bij elkaar op of hoe werkt zoiets?
    *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Mwah, als je het leuk vindt om te knutselen zou ik zeggen: gewoon doen! Maar of het werkelijk nut heeft is een tweede. Maar goed echt veel kost het ook niet. Vraag me af hoe je de focusser dan gaat doen. Vrij lastig om elk oog apart in te stellen (maar met verschillende sterkte oogafwijking wel ideaal dan natuurlijk).

Commentaar

Of je beter zal zien met een dubbele LIDL-kijker is maar zeer de vraag. Ik zou het geld er niet aan uitgeven. Als je toch wat te veel hebt kan ik je mijn bankrekening even dorspelen. Je geld zal zeker en vast een beter doel krijgen.

Alle gekheid...

Als je twee telescopen als bino gebruikt zal je zr zeker beter zien, logisch. Je hebt immers een beter zicht als je door beide ogen kijkt, de hersenen zijn gewend (en bedoeld) om die beide signalen te verwerken en heeft enorme problemen met dat 'ene-oog waarneemgedoe' wat de meeste waarnemers een leven lang doen. Trouwens als je met 1 oog kijkt produceren de hersenen een soort achtergrondruis om die missende helft te compenseren waardoor je eigenlijk slechter gaat zien dan eigelijk de bedoeling was.
      Op alle gebied zal je met twee ogen beter waarnemen : hogere grensmagnitude, hoger contrast, scherpere beelden, beter kleurzicht om maar te zwijgen over rustiger waarnemen( de meeste waarnemers persen immers dat ene, niet gebruikte oog, oog constant dicht). Je hebt ook een 3D impressie. Dat komt doordat je met twee verschillende ogen door een ander stuk hemel kijkt. De turbulentie die voor de beide buizen schuift is nooit 'in fase' zodat je een soort dieptezicht krijgt die je aanziet als 3D. Heel vreemd gevoel en zeer aangenaam om waar te nemen. Bij kleinere binotjes is dat effect niet te zien maar eens je een beetje grotere bino gebruikt is dat effect er wl.

Deze heb ik al 15 jaar, een 57x250, ben op dit moment bezig met een binotje te polijsten diameter objectieven 500 mm, 't zal een 140x500 worden. Twee Naglers van 20 mm gaat spectaculaire beelden geven.....

Chris

Commentaar

dat meen je niet, pracht van een kijker chriske
        en hij staat in belgi,
        daar wil ik wel eens door komen piepen :-)
        ben heel benieuwd naar stereoscopisch zicht.
        Quelle horreur !
        Requiem pour un twister.

Commentaar

Origineel geplaatst door Chriske
          ( de meeste waarnemers persen immers dat ene, niet gebruikte oog, oog constant dicht).
          Een ooglapje kost minder dan een binoviewer (of een tweede kijker en heel veel vindingrijkheid) ).

Je hebt ook een 3D impressie.
          Het gaat natuurlijk om een illusie. Vorige vrijdag zag ik door een binoviewer duidelijk M3 zweven vr de voorgrondsterren.

Deze heb ik al 15 jaar, een 57x250, ben op dit moment bezig met een binotje te polijsten diameter objectieven 500 mm,
          Dat verkleinwoord is wel erg wreed voor de modale lezer.

Nu nog een middel vinden om het binootje te verkassen naar een donkerdere hemel.
          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
            Nu nog een middel vinden om het binootje te verkassen naar een donkerdere hemel.
            Ik heb speciaal een grote auto gekocht om dit soort transporten te kunnen doen....

Commentaar

Ionize, als je t leuk vindt om te doen, dan doe je dat! 2 ogen zien immers meer dan 1.
              Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

@Chriske:Bragger

@Ionize : Leuk project! Gewoon doen voor die paar tientjes. Je merkt vanzelf of het de moeite waard was,allicht een hoop zelfbouw-ervaring.
                Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Werken...
                X