Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Adapter voor Toucam pro (Philips SPC900NC)

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Adapter voor Toucam pro (Philips SPC900NC)

Mijn eerste astrofotografie experimentjes deed ik met een oude CCD bewakings camera die een eigen voeding nodig had (een grote zware 12V adapter) en een video capture device. Het zag er wel imposant uit en werkte redelijk maar was toch wel zwaar voor mijn EQ1 montering.

Heb dus nu een Toucam (Philips SPC900NC) gekocht en op een simpele manier een adapter gemaakt.

Voor mijn eerdere opstelling had ik al een stuk 32 mm PVC buis als adapter gebruikt. Heb de buitenkant met een dremel iets dunner gemaakt todat die precies in mijn barlow paste. 1 kant heb ik nog iets dunner gemaakt zodat ik die in de schroefdraad van de oude camera kon draaien. Als laatste de binnenkant opgeruwd en met Flat Black XF-1 (Tamiya Color) acryl verf donker gemaakt.

Toevallig kon ik dit buisje prima gebruiken alsadapter voor mijn nieuwe toucam.

Eerst het grijze lenshoudertje verwijderd met een dunne schroevendraaier. Dit 'houdertje' bevat de lens en wordt gebruikt om de lens te draaien om scherp te stellen. Het bleek ook prima te passen in de PVC buis. In een ongeverfde buis zit het misschien los maar in mijn al geverfde versie zat hij net klem vast.

Houdertje in de buis geklemt, netjes geprobeert af te meten dan alle kanten gelijk zaten (hopelijk zorgt dit er voor dat de adapter recht zit) en toen met pvc lijm de boel vastgemaakt.

Resultaat staat hieronder. Al met al nog geen half uurtje werk (op maat maken van de 32 mm PVC buis niet mee gerekend).

Life is funny. But not Ha Ha funny.

Weet iemand trouwens een goede manier om het witte ledje uit te schakelen? Kan die gewoon eruit gehaald worden of kapot gemaakt (beetje link misschien).

Heb er volgens mij niet veel last van dus misschien maar gewoon laten zitten?

Wat zijn jullie ervaringen met dat ledje?

Commentaar

Hey,

Heb net ook een houdertje gemaakt voor een ToUcam pro en soldeeerde ondertussen de LED gewoon los van het printplaatje. Ik had wl last van de LED die in de focusser scheen. De webcam heeft blijkbaar geen last van de verwijderde LED.

Chris

Commentaar

Ik ga denk ik ook proberen dat ledje gewoon eruit te halen. Kan me niet voorstellen dat dat veel uitmaakt want als hij stuk zou gaan dan verwacht je ook dat de camera zelf blijft werken zonder problemen.

Maar ik heb geen haast. Ik zal nog ff het web browsen op zoek naar info en als iemand hier nog andere tips heeft hoor ik het graag.

Anders gaat de soldeerbout erin.

Commentaar

Op deze site staat uitgelegd hoe je de webcam kan modificeren voor long exposure, maar tevens is daar op enkele fotos te zien welke pinnetjes (van de connector tussen beide printplaatjes) zorgen voor de stroomtoever naar de witte led.

http://www.home.zonnet.nl/m.m.j.meijer/ ... c900nc.htm

De bewuste pin heb ik omgebogen, en de led was vervolgens uitgeschakeld. En je kan het altijd ook nog weer herstellen door de pin terug te buigen.
          Evil will always triumph because good is dumb

Commentaar

Het ombuigen van pinnetjes kan je niet heel vaak doen,want dat gaat breken.
            Als je het gewoon los kan solderen zonder dat je een belangrijk circuit mee onderbreekt is dan wel een goede optie,want dan kan je het nog restaureren.
            (Denk daarbij wel aan de juiste polariteit.+,-)
            Ik heb ook voorbeelden gezien dat ze een ledje afplakken met wat tape.
            Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Bedankt! Ik heb net dat pinnetje omgebogen en alles lijkt nog te werken. Ik had die site eigenlijk al gezien maar realiseerde me niet dat het toch wel duidelijk werd aangegeven.

Was wel ff eng om op dat kleine printplaatje voorzichtig te 'mollen' maar nu weet ik zeker dat al het licht wat ik opvang via mijn kijker naar binnen komt en niet van dat lichtje.

Commentaar

Origineel geplaatst door Tholootje
                Het ombuigen van pinnetjes kan je niet heel vaak doen,want dat gaat breken.
                Als je het gewoon los kan solderen zonder dat je een belangrijk circuit mee onderbreekt is dan wel een goede optie,want dan kan je het nog restaureren.
                (Denk daarbij wel aan de juiste polariteit.+,-)
                Ik heb ook voorbeelden gezien dat ze een ledje afplakken met wat tape.
                Je hebt gelijk maar kon niet wachten. En solderen of ergens anders onderbreken (ik heb nog even overwogen) leek me ook erg link.

Ben toch niet geintresseerd om dat lichtje ooit terug te zien.

Commentaar

Wat ik mij nog afvroeg is of je het lensje ook nog weer terug kunt zetten om de webcam als normale webcam te gebruiken. Iemand ervaring hiermee ?

Commentaar

Ja hoor het lensje van de webcam is met gemakt eruit en er weer in te schroeven, geeft geen problemen.
                    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Commentaar

Zonder dat grijze dingetje (rondje met die pinnetjes) is het wat moeilijker de lens er dieper in en uit te draaien. Die pinnetjes grepen om de lens heen zodat zelfs als de lens erg diep zat je hem nog steeds kon draaien. Maar ook zonder dat ding kan het wel.

Commentaar

Werken...
                      X