Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Focuseerinrichting (nog eentje) Boris style

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Focuseerinrichting (nog eentje) Boris style

Geinspireerd door de voorbeelden van andere mensen van dit forum heb ik toch maar ook een knop automaatje gekocht om mijn telescoop te 'pimpen'. Na wat brainstormen over de juiste aanpak gaf een stuk aluminium wat eigenlijk als regelwerk voor kunstof platen diende de doorbraak. Ik kon hier met wat zaagwerk precies (naja... precies na wat vijlwerk) het stuk uithalen wat ik nodig had.

2 gaatjes voor de schroeven, 1 gat voor het focus stangetje en 2 kleine gaatjes voor de vergrendeling van de knopautomaat.

Ik had erge mazzel want nadat ik voorzichtig het stangetje uit 1 van de fucus knoppen geduwd had bleek dat er een soort verdikking met grip aan het uiteinde aanwezig was van precies 6 mm. Het stangetje zelf was 5 en de automaat had opening van 6. De grip hielp natuurlijk ook. Al met al had ik na een uurtje rotzooien een voor mij erg bevredigend resultaat.

Eerste resultaat was beetje stroef maar na wat tweaken werkte het prima. Diezelfde avond heb ik er al plezier van gehad en het scheelt echt.

Als het moet kan ik zo terug naar oude staat en ik kan de knop makkelijk hergebruiken als ik ooit groter ga.

Op eerste foto zie je ook mijn collimatie hulpje. Chersire buis heet het geloof ik. Ook handig - te koop voor een paar tientjes maar leuker om zelf te maken.
    Life is funny. But not Ha Ha funny.

Strak resultaat! Mooi stukje werk. Complimenten.
    8" Skywatcher Newton (Imaging)
    4" Skywatcher Achro (Guiding)
    EQ6 Syntrek
    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
    Philips SPC900 (Guiding)
    DSLR Focus; DSLR Shutter
    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Bedankt. Ben er zelf erg blij mee.

Commentaar

Ik heb bij mijn eigen knutselwerk met de knopautomaat het vertragende knopje vervangen door de originele focusseerknop die eraf gehaald is.
        Je foccuseerder krijgt dan weer een symetrisch aanzicht (wel zo fraai) en zo'n grotere knop regelt nog fijner, je kunt er dan moeiteloos met je vinger overheen aaien en dan gaat het beeld niet schudden.

Bert
        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ik kan de orginele knop denk ik niet daarvoor gebruiken want dan zou ik hem moeten vastlijmen ofzo en dat doe ik liever niet. Vind het ook wel mooi zo want door de asymetrie valt het juist meer op. :P

(Maar wie weet probeer ik het later eens want nog fijnere afstelling is ook wat waard).

Commentaar

Mooie oplossing met dat hoekstukje van aluminium, bij mij loopt er een strip aluminium bovenlangs naar de knopautomaat (zie foto), maar dit is veel netter, ik denk dat ik die van mij ook maar ga modificeren naar jouw voorbeeld.

Commentaar

Waar koop je zulke knopjes, hoe heten ze en wat kosten ze?
              -Celestron Nexstar SLT102 & Frstscpe IYA 3"-Gallileoscope -Brsr 10x50-Leitz 6x25
              -2"achr AGFA doubl. "We are a way of the Cosmos to know itself"-C. Sagan

Commentaar

Die knopjes kan je hier vinden: http://shop.conrad.nl/componenten/co...en/712175.html

(oef, nog net op tijd kunnen helpen voordat het topic op slot gegooid wordt omdat het al zo oud is..)
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

lol, dankje! Ik zocht eigenlijk naar het vervolg op de autofocus die op pagina 4 van 'hetzelfde voor minder' werd aangekondigt met een speelgoedauto van 7,50, en kwam toen onverrichterzake met de zoekfunctie hier uit, vandaar...
                  -Celestron Nexstar SLT102 & Frstscpe IYA 3"-Gallileoscope -Brsr 10x50-Leitz 6x25
                  -2"achr AGFA doubl. "We are a way of the Cosmos to know itself"-C. Sagan

Commentaar

Werken...
                  X