Announcement

Collapse
No announcement yet.

Een 13" F4.45 binodob in wording - bouw gestart.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Als ik je een tip mag geven, Frank?

Boor een vergulde Cinch/RCA bus uit en monteer hier van achteren de Soll-temperatuursensor in die de buitenluchttemperatuur moet voelen. Aan de bovenkant een klein uitgestanst (perforator) rondje aluminium folie op de TO92 (transistor) behuizing van deze temperatuursensor plakken en je hebt een sensor die niet via de hoge emissiviteit van zijn kunsthars TO92 behuizing te veel warmte verlies door radiatie. Het vergulde laagje goud van de Cinch/RCA bus heeft een erg lage emissie-cofficint, het rondje aluminiumfolie ietsje meer, maar helpt ook mee. Het geheel werkt dan als een low-E schild rond de sensor.

Click image for larger version  Name:	sensor.jpg Views:	1 Size:	187.1 KB ID:	1367791

Op deze manier voorkom je dat de sensor door radiatie onder een heldere hemel direct al 2 oC of meer onder de buitenluchttemperatuur afkoelt. Ook een eventuele stralende warmtebron of koud lichaam in de omgeving benvloedt de te meten luchttemperatuur veel minder. Wel voorkomen dat er nog warmte door conductie naar de vangspiegelconstructie weglekt en het geheel op een kunststof buisje van een twee cm lengte of meer monteren. De Cinch/RCA bus koelt nog wel gewoon mee af met de buitenlucht en in de bus kan ook nog een beetje lucht komen rond de sensor zelf.

Sorry voor de slechte foto, het betreft een volledig beslagen, berijpte regelaar tijdens een zeer koude nacht. Optiek bleef echter prima dauwvrij en de buitenlucht-temperatuursensor met zijn low-E schildje (inderdaad de vergulde RCA/Cinch bus is dus niet beslagen of berijpt) is hopelijk herkenbaar.

Op deze manier kan ik de werkelijke temperatuur van de buitenlucht onder alle omstandigheden die ik tot nu toe heb meegemaakt binnen de 0.4 oC meten. Je hoeft de Ist-temperatuur van je vangspiegel dan maar een paar tienden oC hoger te laten regelen dan de gemeten buitenluchttemperatuur om ten allen tijde dauw te voorkomen. De instelpotmeter op jouw vangspiegelverwarming kun je dan heel wat terug regelen. Scheelt een te warme vangspiegel en spaart batterij.

Robert.
    Last edited by rweust; 04-02-18, 20:07.
    10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Comment

Txs Robert; ga ik zeker doen.

Even stil, want ik heb het erg druk gehad de laatste dagen (o.a. Deepsky-dag met vorrbereiding). Ik heb intussen een oculair voor de zoeker gescoord; veel beter dan met een wide field.
      .
      Click image for larger version

Name:	IMG_1481 - kopie.JPG
Views:	1
Size:	121.0 KB
ID:	1371048
      .
      Vandaag een aantal uren gewerkt aan de collimatie van de tertaire spierels, en het is nog steeds niet helemaal af (recht wel; linkt niet). De gedachte is dat de bundel van de laser, exact op de optische as uit de verbindingspijp tussen de twee pijpen richting de secundaire spiegel moet stralen. Ik heb dus twee papiertjes met een passergaatje exact centrisch op de uittrede-baffle geplakt (makkelijk: eerst een cirkel tekenen net zo groot als de baffle zelf, licht schijnen vanaf de andere kant en goed plakken). Vanaf de ene OTA via de twee gaatjes een laserstraal laten lopen geeft op de wand vd andere OTA een lichtpuntje; dat is het eerste referentie-punt (even wit maken). Met de laser andersom (vanuit de tweede OTA naar de eerste) biedt de mogelijkheid om het tweede referentie-punt te zetten.
      .

Name:	1.JPG
Size:	63.7 KB
ID:	1371049
      .
      Tertaire spiegels terugplaatsen, laser in de oculairhouder en ziedaar: een lichtpunt op het papier. Een massa priegelen met de tertaire spiegel totdat het lichtpunt exact via het gaatje op het referentie-punt valt - en dat valt nog niet mee.

Name:	2.JPG
Size:	125.7 KB
ID:	1371050
      .

Name:	3.JPG
Size:	76.8 KB
ID:	1371051
      .
      Enkele aanpassingen waren nodig, maar na veel gedraai aan de collimatie-boutjes stond de eerste tertaire spiegel goed, n recht onder de focuser.
      .

Name:	4.JPG
Size:	161.4 KB
ID:	1371052
      .
      De tweede OTA komt later deze week: het is nu ongeveer goed, maar nog niet goed genoeg. To be continued!

C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Het wordt steeds ingewikkelder en interessanter. Gaat het goed Frank?
        Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
        Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Gaat goed; bedankt voor de interesse. Ik heb een verbeterd uitrichtdiafragma voor de tertaire spiegels gemaakt - dat werkt beter. Foto's volgen. Wat ik intussen wel ervaren heb, is dat een traditionele collimatie-inrichting voor een tertaire spiegel niet goed werkt. Ik heb 'm uitgerust met vier drukschroeven, maar dat is ook lastig. Ik heb een aangepast ontwerp klaar, maar daarvoor is een draaibank handig. Die moet er dan toch maar eens komen (al jarenlang een wens). Het huidige ontwerp voldoet, maar is lastig te collimeren - ik kan er dus wel mee verder, maar zal dat tzt vervangen door een beter.

Die draaibank heb ik ook nodig voor de spider-ophanging: de kuststof busjes die ik daar gebruikt heb, worden stuk geduwd op de rand van de bovenring; alu busjes lossen dat op, maar die moeten op de draaibank gemaakt worden.

Het ontwerp voor de ophanging vd secundaire spiegels, is ook een lastige. Ralf heeft me verboden de dauwverwarming achterop de spiegel te plakken (die is te dun, en ongelijke verwarming leidt tot vervorming), en dus moet er indirect verwarmd worden. Dat in combinatie met een Ross Sacket-ophanging, is niet gemakkelijk, maar het ontwerp is af. Vanmiddag begin ik eraan; zal wel een paar dagen werk zijn. Wait & see.
          Last edited by Skyheerlen; 11-03-18, 10:10.
          C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

Zo. Vandaag eindelijk weer eens alu gebogen, gezaagd en gevijld. Ophanging van de secundaire spiegel! Probleem hierbij is dat veel dingen samen komen:
            x Een Ross-Sacket spiegelophaning, zoals ik op de 13" residobson ook al gebouwd heb. De spiegel wordt dus aan de achterkant geplakt.
            x Dauwverwarming: een printplaatje met zes verwarminsgselementen, een omgevingstemperatuursensor, een spiegeltemperatuursensor en een indicator. Moet geplakt worden waar de spiegel op de houder geplakt wordt. Lastig dus.
            x Het verbod van Ralf Ottow om de spiegelverarming rechtstreeks achterop de spiegel te plakken; de spiegel is zo dun dat dit tot vervorming zou leiden.

Uiteindenlijk ... ach, kijk zelf maar.
            .
            Click image for larger version  Name:	1.JPG Views:	1 Size:	75.0 KB ID:	1372285
            .
            De alu drager van het geheel in wording. Links op de foto het pasmodel; rechts de definitieve versie.
            .
            Click image for larger version  Name:	2.JPG Views:	1 Size:	179.3 KB ID:	1372286
            .
            Het past (maar is te groot).
            .
            Click image for larger version  Name:	3.JPG Views:	1 Size:	120.8 KB ID:	1372287
            .
            Op de drager zit een elliptische spiegelplaat; hierop komt de secundaire spiegel zelf. Met tape alles voorlopig gemonteerd en 'first light'.
            .
            Click image for larger version  Name:	4.JPG Views:	1 Size:	128.1 KB ID:	1372288
            .
            Alles bleek OK. Nu is het zaak alle onderdelen af te maken; hier de houder in wording. Inderdaad is 'ie gaffel-vormig.
            .
            Click image for larger version  Name:	5.JPG Views:	1 Size:	168.7 KB ID:	1372289
            Last edited by Skyheerlen; 12-03-18, 07:58.

Comment

Drager en spiegelplaat.
              .
              Click image for larger version  Name:	6.JPG Views:	1 Size:	128.5 KB ID:	1372291
              .
              De spiegelverwarming gaat de spiegel indirect verwarmen. De bedoeling is dat de spiegelplaat door de verwarming verwarmd wordt, die dan op zijn beurt via de (zwarte) achterkant van die plaat, de spiegel zelf aanstraalt. Op deze manier wordt een gelijkmatigere verwarming van de spiegel bereikt.
              .
              Click image for larger version  Name:	7.JPG Views:	1 Size:	138.2 KB ID:	1372292
              .
              Even showen. Alles zit nog met tape vast, dus er is nog veel werk.
              .
              Click image for larger version  Name:	8.JPG Views:	1 Size:	212.6 KB ID:	1372293
              .
              Click image for larger version  Name:	9.JPG Views:	1 Size:	126.1 KB ID:	1372294
              .
              Click image for larger version  Name:	10.JPG Views:	1 Size:	115.0 KB ID:	1372295
              .
              De spiegelverwarming moet via een 9V blokje van stroom voorzien worden, volgens de makers. Uiteraard ga ik dat niet doen: de sjprit komt uit een accu, via een kabel in de trusses naar de secundaire kooi, en via de wire spider en een kleine connector naar de spiegel zelf.

Oh - en voor als je je afvraagt of die smalle gaffels stijf genoeg zijn: 3mm alu plaat is inderdaad stijf; er zit nauwelijks vervorming in. Maar ik ga toch een extra ribbe aan de achterkant ervan zetten.

Tussen de alu delen komt isolerende tape, om warmtelekken zoveel mogelijk te voorkomen.
              Last edited by Skyheerlen; 12-03-18, 07:46.

Comment

Eehhhhhhhh, even een vangspiegeltje monteren................................

Wat een hoop techniek zit daarin. Wel mooi hoor!
                Schiedam: Evostar 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Mak 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky.
                Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op EQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Comment

Na het wat groffere werk komt nu het fijne detailwerk. collimatie van de tertaire spiegels, verwarming op de vangspiegels enz... Betekend ook dat het einde in zicht komt van dit mega project.
                  Ik ben benieuwd naar je eerste waarneem ervaringen! Succes!
                  Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex 60/900 parallactisch. Zwengelmontering parallactisch.

Comment

Oef, ik vind het geweldig om te zien hoe je je door alle uitdagingen in dit bouwproject heenbijt, chapeau doorvoor! Tegelijkertijd zie ik wel een behoorlijk complex geheel ontstaan en vraag ik me af of je de boel zometeen op een donkere plek nog wel goed afgesteld krijgt, er zijn zoveel variabelen die onderling op elkaar ingrijpen.
                    WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | Tecnosky 152 achro (152mm F5.9) | TAL 200K (200mm F10) | SW AZ GTi | TAL GEM2 | Orion Sirius EQ-G | Tele Optic GIRO 2 DX

Comment

Txs allen! De eerste waarneemervaring gaat nog even duren; er is nog veel te doen.

@Ed: er zijn idd veel variabelen. De kern van alles is stijfheid en collimatie-vastheid. Mijn 13" reisdob (ook alu) haal ik altijd helemaal uit elkaar nadat ik klaar ben met waarnemen. Na montage is de collimatie altijd vrijwel spot-on; nauwelijks moet ik bijstellen. Dat geeft hoop en hoop ik met deze bino ook te bereiken.

Stijfheid: de vangspiegelhouder moet stijver worden, zoals ik al schreef. Een proefje: aan n kant al een extra schoortje geplaatst. Bijna goed (klein detail nog iets bij te werken) - en de andere moet ik nog maken. Alleen dit ene schoortje maakt al heel wat uit.
                      .
                      Click image for larger version  Name:	IMG_1996.JPG Views:	1 Size:	185.0 KB ID:	1372495
                      .
                      Click image for larger version  Name:	IMG_1997.JPG Views:	1 Size:	183.7 KB ID:	1372496
                      .
                      Het grote rechthoekige stuk alu moet nog een eind bijgezaagd/-vijld worden; het is zo nog veel te groot. Maar dat is voor later.

Comment

Allemensen, wat een geduld en doorzettingsvermogen. Uiterst boeiend om het bouwproces van zo'n bijzondere kijker te volgen. Respect!
                        16" F4.5 Harroscope, 102/1000 Refractor, 4.5" F4.4 Newton, 50mm F4 Gropescope

Comment

Volgens mij ben je de boel een beetje aan het belazeren Frank, en ben je stiekum bezig met een 26" bino, en niet een 13" zoals de titel suggereert... Het ziet er allemaal zo groot uit.
                          Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Comment

Txs. @FirstLight: hoe weet jij al wat het volgende project gaat worden? Dit is toch echt een 2x13" kijker. Maar de secundaire spiegels zijn zo groot uitgevallen, dat een extra verstijving op de houder nodig was.
                            .
                            Click image for larger version  Name:	IMG_2101.JPG Views:	1 Size:	154.0 KB ID:	1372964
                            .
                            Click image for larger version  Name:	IMG_2102.JPG Views:	1 Size:	157.7 KB ID:	1372965

Comment

Ik zeg altijd: "zolang je er tijdens het fotograferen geen colablikje bij zet, weet niemand hoe groot het eigenlijk is.."

Maar tegenwoordig bestaan er ook kleine colablikjes, en gaat dat dus niet meer op. Duimstok erbij dan??
                              Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Comment

Message understood. Ik zal ee iets bijleggen.

Comment

Working...
                                X