Announcement

Collapse
No announcement yet.

Een 13" F4.45 binodob in wording - bouw gestart.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• En nu in de praktijk. Lagers zet je dus vast met vier stukjes alu-profiel 10x10mm. Door alles heen doorboren, door elk stukje een M4-bout, vastzetten en klaar. Zo vast als een huis. Niets voor de aandrijfas voor een scheepsschroef, of een stoomturbine in een electriciteitscentrale, maar hier gaat het prima. Op de eerste foto nog geen gaten voor de M4-boutjes.
    .
    Click image for larger version  Name:	IMG_7545.JPG Views:	1 Size:	193.5 KB ID:	1346707
    .
    Click image for larger version  Name:	IMG_7550.JPG Views:	1 Size:	247.9 KB ID:	1346708
    .
    De derde foto laat deze vier bouten zien; ze zitten rondom het lager (op 90 graden).
    De vijf stelboutjes waarmee de lichtpijp vastgezet is in de binnenring van het lager, zijn ook te zien; om de 72 graden. Werkt goed. Ik ga ze nog vervangen door kortere, van RVS.
    Het grote gat om het licht op de tertaire spiegel te laten vallen, moet nog gemaakt worden. Ook zijn de bouten waarmee de zijplaat vastzit op het frame, nog te lang. Komt allemaal goed.
    .
    Click image for larger version  Name:	IMG_7553.JPG Views:	1 Size:	172.8 KB ID:	1346709
    .
    Er staat nog een klein steuntje onder de spindel voor de oogafstand-verstelling (staat op de tafel). Dit steuntje kan weg zodra de spindel tbv de kanteling van de lichtpijp gemonteerd is. Ik denk nog na over de details.
    .
    Click image for larger version  Name:	IMG_7556.JPG Views:	1 Size:	208.5 KB ID:	1346710
    Last edited by Skyheerlen; 10-07-17, 13:28.
    C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

• Toch is zo'n gelagerde buis niet eens zo gek. Door het draaien zullen de schele beelden elkaar op een optimum elkaar kruisen. Dat punt zal heel dicht parallel aan de optische assen van de hoofdspiegels liggen. Het kan dan nog wel zo zijn dat het ene beeld net wat meer gekanteld is dan het andere en/of dat ze elkaar onderlangs/bovenlangs passeren. Het geeft maar even aan hoeveel mogelijkheden er niet zijn (...).

Ik ben ontzettend benieuwd hoe uiteindelijk de collimatie van de enkele helften en de ontscheling in de praktijk gaat worden, hoeveel werk dat (telkens) is.
      Last edited by Bert Bogchelman; 10-07-17, 09:58.
      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

• Originally posted by Bert Bogchelman View Post
        Toch is zo'n gelagerde buis niet eens zo gek.
        .
        Anders had ik het ook niet toegepast!
        .
        .
        Ik ga ervan uit dat de verstelling van de lichtpijp zelf minimaal zal zijn. Een kogelomloopspindel is dan wat overdone; ik ga een draadspindel vast monteren met twee moeren (vleugel oid), die een steun die op de lichtpijp vast zit, meetrekt. Ongeveer zoals een aantal monteringen hebben voor poolhoogte-instelling, maar dan wel wat netter uitgevoerd.
        Last edited by Skyheerlen; 11-07-17, 11:11.
        C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

• Een wire spider dus. 0.5mm draad (tip van Jan v Gastel), zo dun mogelijk dus.
          .
          Click image for larger version  Name:	IMG_7610.JPG Views:	1 Size:	185.0 KB ID:	1347315
          .
          Hoe de uiteinden vast te maken aan de secundairy cage? Oogbouten? Die zijn lelijk en log. Een probeerseltje: een 5mm alu staafje met schroefdraad gesneden (M5 uiteraard) en 3 gaatjes 1.2mm aan de andere kant. Het werkt!
          .
          Click image for larger version  Name:	IMG_7609.JPG Views:	1 Size:	157.6 KB ID:	1347316
          .
          Inderdaad: het draad zit niet geklemd, maar vast in een labyrinth, en dat blijkt voldoende te zijn. De bedoeling is dat er zestien stuks door evenveel kunststof blokjes, busjes of pluggen (hier denk ik nog over na) steken, en met moertjes (hier: vleugelmoer) op spanning gezet kunnen worden. Hoeveel spanning? Volgens vele bronnen, heel weinig; dat helpt om de boel wat eenvoudiger te houden. Waarom kunststof? Omdat de draden gebruikt gaan worden om stroom naar de vangspiegelverwarming te geleiden, en dan elektrische isolatie van de individuele draden wel handig.
          .
          De definitieve versie krijgt vier gaatjes, dichter bij elkaar, en 0.8mm ipv 1.2mm. Het kan altijd nóg beter, zo blijkt wel, maar dit is hoopgevend.
          Last edited by Skyheerlen; 16-07-17, 07:37.

Comment

• Allemensen, ik heb 2 weken even dit topic niet gevolgd en loop gelijk enorm achter.......Wat een tempo heb je met de bouw van deze bino!!

Het ziet er al zeer fraai uit, en ik ben zeer benieuwd hoe het scherpstellen en het ontschelen t.z.t.. gaat werken!!
            Celestron Orange (Sandcast) C8 1975. Dekkerscoop 140mm F-15 SCT 1976. 60mm F-15 "Towarex" (EQ, 1958) Ontwerp/bouw nieuwe telescoop in retro of steampunk stijl.

Comment

• Ik blijf me (als ouwe Newtonbouwer volgens ideeën van de nog oudere J.C. Alders) verbazen over de enorme hoeveelheid prachtige techniek die hierin zit. Hierbij vergeleken waren mijn verrichtingen slechts kwajongenswerk.
              Schiedam: Skywatcher Maksutov 102 (G&G), Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), Orion UK OMC140, Celestron C8 op GPDX.
              Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain, Lunt.

Comment

• Txs voor de mentale support! Bouwen in alu leidt sowieso tot een heel andere bouwwijze dan bouwen in hout. Misschien probeer ik dat ook nog wel eens een keer. Ik ATM standaard minimaal een halve dag in het weekend (en soms twee), en vaak ook nog een of twee avonden door de week een uur of anderhalf, in functie van verplichtingen op het werk. Afgelopen week niet dus.
                .
                Vanmiddag een draadstang en een steun gemonteerd om de lichtpijp vast te kunnen zetten cq. om te draaien. Het is een heel simpel systeem: twee handmoeren tegen elkaar vastdraaien, dan is de lichtpijp geblokkeerd. Veel EQ-monteringen (zoals mijn Vixen SuperPolaris) werken op deze manier voor de azimuth- of poolhoogte-instelling. Het instelbereik is nog klein, maar het kan zonder problemen groter gemaakt worden. Het resultaat is heel stabiel. Op de foto's ziet het er wat archaïsch uit, maar in reality valt het heel erg mee. Een echte kogelomloopspindel (die ik heb liggen), was misschien ruiger geweest, maar heel veel zwaarder.
                .
                Click image for larger version  Name:	IMG_7613.JPG Views:	1 Size:	234.4 KB ID:	1347416
                .
                Click image for larger version  Name:	IMG_7615.JPG Views:	1 Size:	207.8 KB ID:	1347417
                .
                Click image for larger version  Name:	IMG_7618.JPG Views:	1 Size:	200.9 KB ID:	1347418

Comment

• Originally posted by Skyheerlen View Post
                  .
                  De bedoeling is dat er zestien stuks door evenveel kunststof blokjes, busjes of pluggen (hier denk ik nog over na) steken, en met moertjes (hier: vleugelmoer) op spanning gezet kunnen worden. Hoeveel spanning? Volgens vele bronnen, heel weinig; dat helpt om de boel wat eenvoudiger te houden. Waarom kunststof? Omdat de draden gebruikt gaan worden om stroom naar de vangspiegelverwarming te geleiden, en dan elektrische isolatie van de individuele draden wel handig..
                  Ik weet niet wat voor soort kunststof je van plan bent te gaan gebruiken maar vergeet niet dat veel kunststoffen langzaam vloeien als er een druk op staat. (nylon, ABS ect.) Nu zeg je dat de kracht klein is maar het draadje is ook slechts 0.5 mm dus de druk ter plaatse kan best wel flink oplopen. Misschien een idee om iets als pertinax of iets dergelijks te gebruiken. Is prima te bewerken.
                  Bram
                  ATM - De weg naar het resultaat is het mooiste

Comment

• Ik ga het draadje niet rechtstreeks in/op de kunststof later drukken; er komen alu onderdelen tussen die groter zijn. Ik denk dat het zo wel zal gaan werken.

Comment

• Even ervoor gaan zitten: 21 spanners voor de wire spider gemaakt. Niet allemaal exact gelijk: de gaatjes zitten niet allemaal op dezelfde plaats, maar aangezien dat er niet toe doet en je het later toch niet meer ziet, heb ik daar m'n best niet voor gedaan. Verder zijn ze wel prima functioneel.
                      .
                      Click image for larger version

Name:	IMG_7634 - kopie.JPG
Views:	1
Size:	160.8 KB
ID:	1347554

Comment

• Daar ga je inderdaad even voor zitten. Man wat een werk. Beginnen is 1 ding. Doorgaan in tempo tot aan het eind is 2. Goed bezig

Comment

• Wat ik hier in dit draadje zie gebeuren: dit is een ZEER uitzonderlijk staaltje ATM...zo'n volharding. Zo'n inzicht én zo'n fijne afwerking. Daar ga je even voor zitten, en daar wordt een mens even stil van. Respect man !
                          Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

• Originally posted by AshaiRey View Post

Ik weet niet wat voor soort kunststof je van plan bent te gaan gebruiken maar vergeet niet dat veel kunststoffen langzaam vloeien als er een druk op staat. (nylon, ABS ect.) Nu zeg je dat de kracht klein is maar het draadje is ook slechts 0.5 mm dus de druk ter plaatse kan best wel flink oplopen. Misschien een idee om iets als pertinax of iets dergelijks te gebruiken. Is prima te bewerken.
                            Dit zet me toch even aan het denken, bij nader inzicht. Pertinax is idd een mooi materiaal; op mijn werk gebruikten we dat vroeger als wissel-tandwielen in aandrijfsystemen, en dat ging goed. Voordeel was dat als er een probleem in de aandrijving was, dit tandwiel als eerste stuk ging, en de rest heel bleef. Maar er was behoorlijk wat geweld nodig om zo'n tandwiel stuk te krijgen. Idd is dat misschien toch de richting die ik moet gaan. Probleem is dan wel dat ik de draaibank op moet, en die heb ik niet.

Comment

• Je had toch alu stiften gemaakt met gaatjes erin om het draad mee vast te zetten?
                              Waar wil je dit dan voor gebruiken?
                              Bram
                              ATM - De weg naar het resultaat is het mooiste

Comment

• Die stiften komen er sowieso. De bedoeling is boringen te maken in de ringen van de secundaire kooien tbv die stiften, in radiale richting, en de wire spider hieraan te hangen. Vleugelmoeren aan de buitenkant om de boel te spannen.

Issue is dat ik de draden gebruik om de stroom voor de dauwverwarming te geleiden, en dus moeten die stiften geïsoleerd worden tov de ringen vd secundaire kooien. Ik heb dus kunststof kraagbussen nodig , boring 5mm, buitendiameter 8 mm (of wat meer), lengte zonder kraag 17 of 18mm, kraagdiameter 15mm. Probleem is deze te vinden; ik zoek nu al een uur op Internet, maar vond nog niets geschikts.

Had ik maar een draaibank ...

Comment

Working...
                                X