Announcement

Collapse
No announcement yet.

Een 13" F4.45 binodob in wording - bouw gestart.

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Hoi Frank

Dat kruis zou ik er persoonlijk uit laten
    vind het niet mooi en de konstruktie ziet er zonder al stabiel uit(kan dat vanaf foto natuurlijk niet goed in schatten)
    zou voor maximale axiale fixatie van de pijp gaan(beide lagers)
    dit geeft naar mijn inschatting een prachtige stevige driehoek met de twee kokers tussen de ringen

het opnieuw in elkaar zetten ken ik, resultaat lijkt me vanaf de foto's nu prachtig strak

gr Henk
    Last edited by Smokie; 18-06-17, 18:34.

Comment

• Persoonlijk vind ik het wel wat hebben. Het spankruis doet denken aan de oude tweedekker vliegtuigen. Het draagt bij aan de stijfheid, past ook goed bij de open alu constructie en het lichtgewicht construeren wat Frank doet.

Robert.
      10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F6 Newton (wordt nog aan geslepen), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Pro Synscan.

Comment

• Ja Robert, Frank" de rode baron"

Comment

• De schoren blijven; ik vind ze mooi. Smokie, ik snap je overwegingen, en je hebt geen ongelijk, maar ik vind vakwerkstructuren mooi, en dit hoort erbij. Het geheel is zonder al behoorlijk stijf, maar het kan altijd beter. Aan de achterkant (bovenkant als de telescoop op 45 graden hoogte gericht is) komen ook nog schoren.
          C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

• Ik vind het zeker ruig uitzien! Prachtig gemaakt. Als je plek voor een first light zoekt, mijn tuin is altijd ter beschikking...
            www.astronomie.be/pieterjan.dekelver 0.20m f5.14 Newtonian Telescope. Paracorr Corrected. 10 Micron GM2000 HPS GEM. CCD: SBIG ST-10XME, ST-402ME, STi Mono

Comment

• First light wordt supersaai: uitzoeken hoe het parallel zetten van de lichtbundels in de praktijk gaat, en de invloed van het verschuiven van de hoofdspiegels onderzoeken. Dat wordt uren lang Polaris bekijken en aan bouten draaien; daar wil je niet naast staan.
              C14 'SCOttow' / WO80FD - 13" F4.45 'alu' - C6 - R150S - Elfje - 16x70 FMT-SX - 4.5mm F2.8 CF / K3 / SP

Comment

• Frank, als je de lichtbuis gaat draaien , kantelen de beelden dan wel dezelfde kant op ? Heb je dat al getest op twee gespiegelde Newtons ?
                Harro bekijkt de hemel 't liefst met een 56cm Newton, wat fijne oculairtjes en 'n goed gezelschap (560mmF/3,6 Nagler31 Ethos13+8 Nop Roel Steem Oetie Marco REM & vele anderen)

Comment

• Dat gaat geen probleem zijn, maar ik heb het niet getest.

De volgende uitdaging gaat zijn het boren van twee diameter 54mm gaten in de 70mm lichtpijp, door de zijwand heen. Gaten moeten door-en-door, dus de hartlijn van de gaten moet door de hartlijn van de pijp heen. Dat zal alleen met een mal goed gaan, dus de volgende actie is de bouw van deze boormal.

Comment

• Originally posted by Skyheerlen View Post
                    Dat gaat geen probleem zijn, maar ik heb het niet getest.
                    Misschien toch maar eens proberen hoor.
                    vele jaren geleden heb ik een hierop lijkend principe ook eens getest.
                    Ik overwoog toen ook een binodobson, maar wilde geen onhandige inkijk van boven.
                    Dus ik probeerde andere inkijkhoeken. maar dat bleek niet te werken...
                    Last edited by Harro; 21-06-17, 20:15.
                    Harro bekijkt de hemel 't liefst met een 56cm Newton, wat fijne oculairtjes en 'n goed gezelschap (560mmF/3,6 Nagler31 Ethos13+8 Nop Roel Steem Oetie Marco REM & vele anderen)

Comment

• Ik denk er nu over na en vrees dat je een punt hebt. Als de inkijk niet recht van boven is, zijn de twee OTAs niet symmetrisch, maar gespiegeld. Misschien is dat niet goed. Verder piekeren...

Comment

• Scherp gezien Harro. Ik ben ook bang dat hier een probleem zit, het principe van een dubbele telescoop werkt alleen als de secundaire en tertiaire gelijke hoeken maken ten opzichte van de hoofdas. Een rotatie om de hoofdas zodat de beide oculairen naar elkaar toe kunnen worden verschoven voor de instelling van oogafstand is wel mogelijk. Volgens mij hebben we dat door FL in La Guindaine 2012 ook al eens heel mooi geïllustreerd gekregen aan de hand van de dubbele C11. Als je door het verlengpijpje keek met de twee spiegels zag je een rechtopstaand beeld, hoe je het pijpje ook draaide.

Comment

• Als de optische assen van beide oculairen evenwijdig met elkaar lopen én evenwijdig lopen met de optische assen van de hoofdspiegels (in mijn configuratie), is het geheel zoals een conventionele bino-dob en is alles in orde. De twee optische systemen zijn een kopie van elkaar.

Als de oculairen hoger of lager gedraaid zijn (m.a.w.: als de alu pijp verdraaid wordt), lopen de optische assen van de oculairen nog steeds evenwijdig, maar staan ze onder een hoek tov de optische assen van de hoofdspiegels. In dat geval zijn de twee optische systemen een spiegelbeeld van elkaar, en gaat het waarsch mis.
                          .
                          Hierover heb ik nog nooit iets gevonden op het www, en ik heb er eerder ook niet over nagedacht. Wel heb ik me afgevraagd waarom nog nooit iemand dit idee gehad heeft cq. over op het www geschreven heeft - misschien dat ik het nu begrijp.

Wat nu? Ik hou de alu pijp met alles erbij, realiseer me nu dat het uitlijnen van de optische assen van de oculairen tov de optische assen van de hoofdspiegels kritisch is. In een normale set-up, met vier focusers en twee zenithprisma's, is dat eenvoudig; in mijn setup, als ik de alu pijp vast zou zetten, niet; gaat gegarandeerd mis. Maar aangezien ik toch al alles in huis heb cq. onderweg is (lagers), bouw ik het geheel verder af zoals ik geplanned had.

Wel jammer. Bedank Harro, voor dit inzicht.

Comment

• Je kan de 90° configuratie in ieder geval gebruiken.

In een oude zenit heb ik hier ook wel eens iets over gelezen, over een bino-Kutter meen ik. Zag er leuk uit, maar volgens de auteur hebben de beide beelden spiegelbeeld.

Comment

• Even iets doms tussendoor: speelt dit probleem enkel als de onderlinge afstand van de oculairs veranderd? M.a.w., als je aanpast voor de oogafstand van de waarnemer?
                              Zo ja, inderdaad jammer, maar eigenlijk geen probleem. Je bouwt dit speeltje toch voor jezelf? En zolang je geen plastische chirurgie aan je hoofd laat uitvoeren hoeft die onderlinge afstand niet meer aangepast te worden. Dat andere waarnemers met een andere oogafstand hem dan niet kunnen gebruiken, is jammer voor hen, niet voor jou.

Alleen zal het mogelijk lastiger zijn om beide telescopen 100% goed gecollimeerd te krijgen voor jouw specifieke oogafstand?
                              SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
                              Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

• @Guus: neen, de oogafstand instellen is geen probleem; het gaat om het instellen van de oculairhoogte, vergelijkbaar met het omhoog of omlaag draaien van het zenithprisma in een refractor of SCT. Dat had ik in het ontwerp meegenomen, maar zal waarsch niet gaan werken. Wat wel gaat lukken, is een normale bino-dob met de instelling van de oogafstand van 55-75mm, dus geschikt voor iedereen. De inkijk is dan evenwijdig aan de hoofdas van de hoofdspiegels; kijkrichting omlaag (in de richting van de hoofdspiegels dus).

Ik treur er nog steeds om dat het idee niet zal gaan werken, maar de wetten van de fysica laten zich niet aanpassen ...

Comment

Working...
                                X