Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hulp gevraagd; Vrijslag in het wormwiel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hulp gevraagd; Vrijslag in het wormwiel

Ik heb mijn EQ-5 bijna in de staat waarin ik hem wil, op n puntje na. En dat is het wormwiel op de DEC-as. Ze draait, wanneer ik van richting verwissel, eerst een stuk los voor ze vat krijgt. Dit komt doordat het wormwiel een stukje los zit, en dus eerst zelf vast op zijn plek moet draaien voor ze haar taak gaat doen. Ik heb er gister oersterke onderlijn tussen gedraaid en dit vastgeknoopt, en het leek er op dat het wormwiel nu vast zat. Maar door het gewicht van de telescoop word het draad alsnog een stukje samengeperst en is de vrijslag wel minder, maar er nog niet uit. Het is een milimeter kwestie maar gezien we het hier over een wormwiel hebben duurt het toch een halve slag voor het wormwiel vat heeft en dat is erg vervelend.

Ik ga zo nog een stuk uitschuren in de as zodat de DEC-as in losse stand soepeler loopt, en dit moet ook de fijnafstelling wat soepeler maken, maar ik kan me niet voorstellen dat het dan weg is. Dus als iemand ervaring, tips of ideen heeft hoor ik die graag!

Bij voorbaat dank.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

is Loctite wat,misschien? Dan bedoel ik de vloeibare vorm,dus niet het draad.

http://www.kruis.nl/pagina.asp?id=locti ... lAodbmxrSw
    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

En dat is? Dat 'loc' klinkt bijzonder maar het moet wel blijven draaien natuurlijk.
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Zit het wormwiel los op de as of bedoel je het aangrijppunt van de tanden van het wormwiel op het tandwiel? Want als het dat eerste is dan kan je het wiel 'locken' op de as .

Heb je de link gezien ,die had ik nog even opgesnord.

Commentaar

Hij zit los tussen zijn eigen behuizing. Hij kan dus van links naar rechts en moet als ik linksom draai dus eerst tegen de rechterkant vastdraaien, en andersom. Op de afbeelding bij de groene pijl is de plek waar de ruimte tussen zit, behalve dus als ik er aan draai, dan zit het aan de andere kant. Ik hou trouwens van vet.
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Oh..dat moet wel blijven draaien,natuurlijk!
            Een fotootje doet wonderen.

Grease is vet!

En past er niet een teflon ringetje tussen??

Commentaar

Hoe krijg ik die ertussen?
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Zie ik bij de pijl rechts van het wormhuis een moer ?En zoniet ,de worm is ook van een ander materiaal (Brons) dan de as dus die moet er op een manier afkunnen.Misschien met een borgstiftje?

Commentaar

Toevallig dat je over de moer begint. Ik was net al even weer naar beneden gegaan. De moer probeerde ik gister iets aan te draaien in de hoop dat dit misschien de oplossing was maar die zat muurvast, dus ik bleef er verder maar even vanaf. Nu maar weer geprobeerd en wat blijkt. Je moet de moer losdraaien, en daar onder zit dan weer een ring met schroefdraad aan de buitenkant waarin het wormwiel draait. Door de ring aan te draaien druk je het wormwiel vaster en dn kan de moer er weer op. Nadelig is dat des te vaster je de ring draait des te zwaarder je wormwiel draait maar dat liever dan een losdraaiend wormwiel dacht ik zo. Ik kan er eventueel ook een extra rubbertje tussen plaatsen. Heb direct het stuk onderlijn verwijderd. Opzich is de moer een logisch onderdeel om bij te beginnen maar ja hij leek eerst muurvast en ik wou er nog niet teveel aan klooien (ben nooit zo'n knutselaar geweest).

Bedankt voor je tips in ieder geval, ik was er zelf al op gekomen maar je zat in de juiste richting met de moer.
                  - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Graag gedaan.

Tot slot: Ik denk dat teflonringetje steviger is dan dan een rubbertje(gladder en harder tegen stroef en taai) n er is natuurlijk een verschil tussen vast en zonder speling.

Commentaar

En graag een paar aluminium hoeklijntjes over de spanbekken van je bankschroef...op deze manier, zoals je het nu hebt aangespannen,staat er straks de afdruk van je spanbekken in.
                      M.v.gr. Frans

Commentaar

Werken...
                      X