Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zonnefilter zelf maken

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zonnefilter zelf maken

Ik ben van plan om zelf een zonnefilter in elkaar te zetten voor de Bresser Galaxia 114/900. Nu heb ik hier al het topic bekeken van Roel toen hij ooit zelf een in elkaar heeft geknutseld.

Mijn vraag is alleen of er nog tips zijn. En vooral waar ik het beste het papier kan kopen en waar ik dan op moet letten.

Alvast bedankt!

Misschien heb je aan dit topic van MaantjeMiranda wat (als je die nog niet bent tegengekomen op je zoektocht).

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=2137
    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Die was ik idd al wel tegengekomen, maar daar staat ook niet echt duidelijk in waar ik op moet letten bij het bestellen van de folie. Dus daar zou ik graag wat tips over hebben

Commentaar

Neem gewoon dat Baader-spul, das prima spul. Verder hoef je niet op zoveel te letten. Ik gebruik zelf altijd een dergelijk filter icm een rood-oranjefilter voor het contrast maar dat is een persoonlijke smaak.
        Dit is geen undersign.

Commentaar

maar daar staat ook niet echt duidelijk in waar ik op moet letten bij het bestellen van de folie.
          Als het voor visueel gebruik is , gewoon Baaderfolie ND5 bestellen .
          Daar kan je trouwens nog steed foto's door trekken .

Commentaar

Ok heel erg bedankt! Ik ben nu al een eind op weg geholpen!

Nu alleen even de volgende vraag:

Ik zie bij 'telescope-service' Baaderfolie met D=5 op A4 formaat. Dat moet toch ruim voldoende zijn, dacht ik zo? Dat kost maar 20 euro, dus dat zou aanzienlijk schelen in de kosten!

Commentaar

Is genoeg mits het groot genoeg is voor jouw doel. Je kan daar immers geen 1m zonnefilter van maken :P Maar aangezien je maar een 4.5" telescoop hebt, is het ruimschoots voldoende.
              Dit is geen undersign.

Commentaar

Bij de Koepel heb ik een velletje AstroSolar folie van Baader besteld vorige zomer voor slechts tien euro. Met een beetje plakken en knippen kreeg ik dit (schoenendoos en tape) ook voor mijn Bresser Galaxia 114/900mm Het velletje is meer dan genoeg, had zelfs nog wat over voor m'n camera. De folie moet trouwens niet te strak zitten; anders scheurt het gemakkelijk!

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
                  Is genoeg mits het groot genoeg is voor jouw doel. Je kan daar immers geen 1m zonnefilter van maken :P Maar aangezien je maar een 4.5" telescoop hebt, is het ruimschoots voldoende.
                  Vaak wordt toch ook maar een gedeelte van de kijkeropening gebruikt voor zonwaarneming?

Commentaar

Origineel geplaatst door Tholootje
                    Vaak wordt toch ook maar een gedeelte van de kijkeropening gebruikt voor zonwaarneming?
                    Bij grotere kijkers is dit inderdaad zo.
                    Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Waarom wordt dat eigenlijk alleen bij grotere kijkers gedaan ?

Commentaar

Ik kan meerdere redenen bedenken. Om zonnevlekken te kunnen zien heb je geen grote kijker nodig. De seeing is overdag niet zo goed als 's nachts wat vlugger in het nadeel speelt van grote telescopen. Grote telescopen zijn "meestal" newtons met een centrale obstructie die het contrast negatief be´nvloed. Als je die dan kleiner maakt zodat de centrale obstructie niet meer in de lichtweg zit speelt dit geen rol meer. Ik denk ook dat er psychologish effect meespeelt: met een kleinere filter voelt men zich veiliger.
                        Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Jefke: het is ook veiliger. Zeker de goedkope Mylarfilters (waar we het nu over hebben) laten nog steeds UV en IR licht door. Dit kan je niet zien maar zeker in grotere kijkers kan dit in schadelijke hoeveelheden je ogen bereiken en tsja, je weet het: dat soort acties kan je maar twee keer in je leven doen.
                          Dit is geen undersign.

Commentaar

Het gaat hier om de Baader D=5 zonnefolie, niet om Mylar. Baader zonnefolie is geen Mylar folie! De Baader zonnefolie kan je zo groot gebruiken als je wilt. Zelfs op een 42" dobson met de volledige opening. De Mylar folie van vroeger is niet meer te koop. Zelfs Kendrick gebruikt nu de Baader versie. Baader heeft de oude mylar compleet verdrongen.
                            Let wel: zelf zou ik de filter nooit zo groot maken. Je kan er niet veel meer mee zien en de kans op een ongeval is groter. En als er dan iets gebeurt zouden de gevolgen veel erger zijn. Het spreek voor zich dat je de gebruiksaanwijzingen van iedere zonnefilter respecteerd. Je hebt maar 1 paar ogen. Lees dit maar eens:
                            http://mintaka.sdsu.edu/GF/vision/others.html#Bunker

Commentaar

Jefke: bij mijn weten is Baader folie ook op Mylar basis opgedampt aluminium. Het laat ook net zo goed UV en/of IR door. Evt. kunnen we een keer een testopstelling hiervoor maken. Zonnewaarneming doen met een telescoop en webcam en een IR-pass filter (blokkeert 99% van visuele spectrum) er in plaatsen. Als ik met zo'n filter een zonsafbeelding kan maken, laat het filter iig IR door. En ik meen dat er al amateurs zijn die zo'n opstelling kunnen maken.
                              En sorry maar ik geloof Baader niet dat het geen Mylar is gewoonweg omdat Mylar geen chemische stof is maar een industriele naam en men dus ook een andere leverancier kan zoeken die het anders noemt. (Mijn eeuwige skepsisme speelt weer op)
                              Dit is geen undersign.

Commentaar

Werken...
                              X