Announcement

Collapse
No announcement yet.

Project Rikprik (Rik ter Horst)

Collapse
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Het leuk van dit 'experiment' is dat je af en toe dingen tegenkomt die je niet helemaal kunt voorzien. Natuurlijk weet ik dat gewoon vensterglas een behoorlijke uitzettingscoefficient heeft en dat t invloed heeft op de vorm tijdens afkoelen. Maar ZOVEEL had ik niet gedacht. Ik heb eerlijk gezegd wel even gedacht dat we ergens een gruwelijke fout hadden gemaakt tijdens het testen ;-) 20 graden is ook niet niks inderdaad maar je had t beeld moeten zien om t te geloven. Het meest wonderlijke is toch eigenlijk wel dat dezelfde spiegel een paar uur later een prachtig beeld laat zien, gewoon zoals het hoort. Ik ben onder de indruk van de relatief snelle volledig passieve afkoeling van deze dunne spiegel. Een volgende keer zullen we proberen er wat plaatjes van te schieten....
    Last edited by rikprik; 07-02-18, 21:14.

Comment

Gefeliciteerd met deze mijlpaal, want zo kun je het wel noemen!
      Harro bekijkt de hemel 't liefst met een 56cm Newton, wat fijne oculairtjes en 'n goed gezelschap (560mmF/3,6 Nagler31 Ethos13+8 Nop Roel Steem Oetie Marco REM & vele anderen)

Comment

Dank je Harro! We zijn weer een stap verder inderdaad. Ondertussen ben ik begonnen met de vlakke vangspiegel, 170 mm korte as. Deze is nu zover dat ie gepolijst kan worden maar het zal nog wel even duren voordat deze klaar is. De blank is elliptisch gewaterjet uit een ronde schijf van 250 mm die van tevoren vlak is geslepen. Ziet er wel goed uit, mooie techniek dat waterjetten!

Comment

Als ik het goed inschat is er misschien wel een toekomst voor geslumpte spiegels. Misschien moeten we het ooit eens proberen met borosilicaat? Kunst is het preciese procedé vinden. We weten uit ondervinding dat borosilicaat zich eigenaardig gedraagt in de oven.Het vloeit erg snel.
          En dat waterjetten; onze groene glasplaten zijn allemaal gewaterjet. Mooie techniek, dat zeker!
          Ga de weg die jou het beste lijkt.

Comment

Prachtig, interessant project Rik. En met prima resultaat.
            Jan
            'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Comment

Prachtig, mooi dat je eindelijk een bevestiging krijgt van al je harde werk met een stertest, altijd heel erg spannend.
              200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

Proficiat Rik!!
                Dat heb je toch maar mooi voor elkaar gekregen. Niet dat we daaraan twijfelden gezien jou vakkennis en ervaring, maar het moet dan nog wel gebeuren.
                C-8 Orange (Sandcast) 1975. Sudiball under construction

Comment

Om van te watertanden! Is er ook ergens toegankelijke informatie betreffend het werken aan meniscusspiegels of is dat tamelijk rechttoe rechtaan te vergelijken met het maken van een conventionele spiegel met vlak substraat? Wetend hoe moeilijk een gewone f/3 al is (voor zover je een f/3 'gewoon' kunt noemen) vraag ik mij vooral af hoe één en ander tijdens het slijpen en polijsten wordt ondersteund. De kromte van die schijf is niet min...

edit : ik heb net even op Rik's facebook pagina gekeken. Blijkbaar geslepen in de spiegelcel.

De vangspiegel is elliptisch gewaterjet
                  Is die vlak gewaterjet of onder een hoek van 45°?
                  Last edited by svdr; 10-02-18, 15:27.
                  12.5"f/5 - 8"f/5.5 - 4.5" f/4.5 - TS Marine 15x70 - Swift Audubon 10x50 - Vixen SG 2.1x42

Comment

Dank voor alle reacties. Ik wil wel even zeggen dat Geert Kwast 90% van het werk heeft verzet en alle credits verdient! We doen dit project samen maar hij heeft als gepensioeneerde nou eenmaal meer tijd ;-)
                    Het is buitengewoon leuk om zoiets samen te ondernemen, en dat begint natuurlijk al bij het slumpen van de spiegelblank! Naarmate het polijsten vorderde bleek steeds meer dat de ondersteuning minder problematisch bleek te zijn dan we vooraf hadden ingeschat. Eerst dachten we een 54-punts ondersteuning nodig te hebben maar al gauw bleek een 18-punts ondersteuning voldoende te zijn. Het enige wat er echt toe doet is de spiegel steeds roteren ten opzichte van het support. En nauwkeurig meten uiteraard ;-)

Comment

• Complimenten ook voor Geert! Met welke test hebben jullie tussentijds getest?
                      Jan
                      'Kies de weg van de meeste weerstand' (Erik Scherder, neuropsycholoog)

Comment

• Jan, we hebben uitsluitend de Foucault test gebruikt en het idee was om met deze test zo dicht mogelijk bij de optimale vorm te komen en dan aan de hand van de star-test de laatste correcties te doen. Maar dat bleek dus niet meer te hoeven ;-)
                        We hebben tijdens het testen elkaar regelmatig 'gecontroleerd', iets wat we niet alleen met deze spiegel hebben gedaan overigens. Voor beide leerzaam! Nu een opdampklok zoeken die groot genoeg is!

Comment

• Uit het feit dat een 18punts suport voldoet, lees ik dat de stijfheids-toename bij zo'n geslumpte F/3 al groot is.
                          Dat geeft ook bij mij een veel geruster gevoel nu ik aan mijn 62cm F/1,95 schijfjes ben begonnen..

Erg leuk dat dit zo goed gaat voor jullie !!!
                          Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Comment

• FirstLight Een 62cm,F/1.95?
                            Wow.
                            Ik wist dat je met een grote spiegel bezig was, maar is het dan niet zo dat de centrale obstructie wel heel erg groot wordt bij zo'n spiegel.
                            Loont het dan nog wel om zoiets te maken?(waarschijnlijk wel anders zou je het niet doen).
                            Kan me alleen voorstellen dat je het dan doet voor het scheidend vermogen en niet voor de lichtopvang pur sang.
                            Kan je me eens uitleggen hoe je deze spiegel wil gaan gebruiken?

Comment

• Ik wil dit draadje niet teveel kapen toolmaker..
                              Maar heel kort: Het wordt een op z'n minst F/15 Richey Cretien, met 20% (diameter) obstructie. Maar de flexbare hoofdspiegel maakt het mogelijk er zondermeer een F/20 van te maken met 16% obstructie.
                              Ook wil ik later proberen er met een schmidtplaat een SCT van te maken, zoals ik dat met mijn 40cm gedaan heb.
                              Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Comment

Working...
                              X