Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

welke vergroting

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

welke vergroting

Hallo,

wel kheb dus zelf een oculair gemaakt van men oude verrekijker die stuk was en een filmrolletje, en werkt perfect.

maar welke vergroting en veld is het.

Het was een 7 x 50 verrekijker mer 7,1 field, ja dat stond erop.
    kan aannemen dat het minder is met maar 1 ep?
    weet iemand hoeveel?
    Quelle horreur !
    Requiem pour un twister.

Is een beetje lastig te bepalen. Aangezien in je verrekijker 2 lenzen zitten is het lastig te bedenken in welke combinatie de lenzen zijn gebruikt om een 7.1 graad veld te krijgen. Makkelijker is gewoon om ermee naar de maan te kijken (die is bij volle maan ongeveer een halve graad), of natuurlijk vergelijken met andere oculairen. Er zijn ook mensen die je kunnen zeggen hoe je het moet meten hier op het forum.

Zou trouwens wel een erg mooie zoeker zijn geweest zo'n 7x50 met 7 graden.

Commentaar

Kweet het, was een geweldige verrekijker, zo'n legergroen ding,
      van prinz, en dat ligt hier al zeker sinds de 70's maar hij is gevallen en de focusstang was doorgebroken en glas wat kapot.

wel ik krijg de maan volledig in beeld met dat ep van de verrekijker zelf met klein stukje over, met een c8 f/10.
      en hij blijft parfocal met een celestron k. 20 mm ep.
      maar daar heb ik zeker de maan niet helemaal mee in beeld.
      Quelle horreur !
      Requiem pour un twister.

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
        Er zijn ook mensen die je kunnen zeggen hoe je het moet meten hier op het forum.
        Grootte van de uittredepupil meten in een telescoop met gekende f/verhouding (meten met een blad papier achter het oculair waarop je verschillende cirkels hebt aangebracht - de uittredepupil heb je wanneer al het licht vanuit de apertuur van de telescoop in de kleinst mogelijke cirkel terechtkomt).

Natuurlijk kun je het ook ongeveer weten als je de lengte van het optische pad (incluis prisma's) in je verrekijker kent, want de brandpuntsafstand van de verrekijker gedeeld door die van het oculair is 7.
        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

aha, wel uhum het eerste zie ik me nog niet meteen doen,
          het tweede ken ik niet genoeg parameters.

met http://www.scopesim.com/telescope-calcu ... nner-start
          for dummy's :-)
          lijkt het het meeste op een 20 mm met 57 veld
          want hij blijft in focus met de 20 mm van celestron, maar het veld is wel veel groter.
          Quelle horreur !
          Requiem pour un twister.

Commentaar

aha, wel uhum het eerste zie ik me nog niet meteen doen,
            het tweede ken ik niet genoeg parameters.

met http://www.scopesim.com/telescope-calcu ... nner-start
            for dummy's :-)
            lijkt het het meeste op een 20 mm met 57 veld
            want hij blijft in focus met de 20 mm van celestron, maar het veld is wel veel groter.
            Quelle horreur !
            Requiem pour un twister.

Commentaar

Zijn niet te onderschatten die oculairs uit oude kwaliteitsverrekijkers. Heb er zelf ook twee gesloopt uit een kapot exemplaar. Een extra wide angle (131 m op 1000 m), 10 X 50. De oculairs hebben een brandpuntsafstand van 20 mm. Op mijn 20 cm Kutter geven ze een breder en beter gecorrigeerd veld dan een Nagler !!!
              philip doutreligne - 70/1350 coronagraph - 102/1500 white light solar refractor - Kutter Schiefspiegler 200/4000

Commentaar

Ja de verrekijkerep performt geweldig, breed veld, scherp beeld, zeer aangename inkijk.
                Het gat waar je naar binnekijkt meet 15mm

kmoet enkel nog iets beter zien te vinden dan het fotorolletje.
                Quelle horreur !
                Requiem pour un twister.

Commentaar

Werken...
                X