Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

TS kan er wat van...

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

TS kan er wat van...

Op de site van Teleskop Service kwam ik een tweetal focussers tegen. De ene kost E99 en de andere E239. Het betreft dezelfde focussers maar de dure heeft een......ja echt waar....een originele Conrad 1:6 knopautomaat!
    Dat ding kost nog geen E25,-- als je er 1 koopt.

Het hulpplaatje om de knop op vast te zetten is er aan de zijkant opgeschroefd. Dat is een paar minuten werk en zo te zien doen ze dat bij TS zelf in de werkplaats. Zo zie je maar weer hoe je een hoop geld kunt besparen.

Bert
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Tja Bert, moeten we niet eens een eerlijke (tm) Astroforum (c) productlijn (c) gaan doen? Een soort Max-Havelaar keurmerk voor Astronomische Onderdelen? Noptics?
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

noptics is wel een leuke naam voor de zelfmaak onderdelen

Commentaar

Haha, ja deze was mij ook al opgevallen, maar ik heb lekker de knop besteld en niet een nieuwe focusser. Ik snap de prijs op zich wel, ze moeten ook uurloon van iemand verrekenen. Dan nog ben je er vast geen 4 uur mee bezig, want ze zullen het vast vaker gedaan hebben en de onderdelen gewoon klaar hebben liggen.

Commentaar

Linkje(s)?

,xtG
          .tsooJ
          Ich bin ein Kollaser.
          http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Ja viel mij ook al op, juist omdat ik exact dezelfde focuser heb en ook zo'n knopautomaatje van Conrad.

Hee, zou ik nu mijn opgewaardeerde focuser van 90 euro ook voor 200 euris tweede hands kunnen verkopen?
            "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ik heb net de knopautomaat binnen gekregen, maar er hebben zich wat problemen voorgedaan. Zie: http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?p=86205#86205

Commentaar

Daar heb ik mijn inspiratie ook op gedaan:

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php? ... opautomaat
                150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Waarom 238 euro uitgeven aan dat geknutselde ding als je voor 189 deze kan hebben?

,xtG
                  .tsooJ
                  Ich bin ein Kollaser.
                  http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Je kunt ook een goedkopere orion crayford like focuser bestellen en dan het knopje er zelf op knutselen ben je voor 100 euro klaar. Daar gaat de knop makkelijker op dan op de standaard orion focuser die ik nu heb proberen aan te passen, maar dat is niet gelukt.

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
                      Je kunt ook een goedkopere orion crayford like focuser bestellen en dan het knopje er zelf op knutselen ben je voor 100 euro klaar.
                      Wat is nou weer Crayford-like? Waar zijn die te krijgen?
                      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik weet niet of de link werkt, anders moet je op telescope.com maar even zoeken: kleine link naar orion telescop site

Het is geen 100% crayford maar het werkt wel hetzelfde en is een stuk goedkoper. Er zit dan wel geen 1:6 of 1:10 reductie op. Ik kan ze ook nergens hier in de buurt (Ned, Du of Be) te koop vinden.

Heheh, nou vooruit dan maak ik de link wat kleiner. Hij zit nu ook standaard op de nieuwe grotere Orion Dobs. Echt een grote plus!

Commentaar

Zou je die link wat kleiner kunnen maken ?
                          En hoezo is dat geen crayford focuser ?
                          Focuserbuis rolt over lagers en wordt daar tegen gedrukt door een asje .
                          Is crayford hoor .

Commentaar

Ik weet niet of de link werkt, anders moet je op telescope.com maar even zoeken: kleine link naar orion telescop site

Het is geen 100% crayford
                            Het is wel een gewone Crayford-focuser. Alleen als je pedant bent kun je muggenziften en ze "Crayford-style" willen noemen, want Crayford is de plaatsnaam van de locatie van de astroclub van de uitvinder, dus het zijn alleen échte Crayford-oculairhouders als ze van Crayford in Engeland komen .
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Ik kan ze ook nergens hier in de buurt (Ned, Du of Be) te koop vinden.
                              Dat zijn Synta's. TS heeft GSO Crayfords.

http://www.telescope-service.com/ATM/fo ... l#tsoaz2cn
                              Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                              X