Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

PID 4 -kanaals temperatuurregelaar voor dauwverwarming

Samenvouwen
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Robert,

Ok, komt wel goed met die afstandsbusjes. Ik had een lekstok buisje beschikbaar voor de rode led, en er is hier nu ook weer een ballonstok aanwezig. (handig, kleine kinderen in huis!)

Op jou aanraden ging ik opzoek naar loodvrije soldeer, maar daarbij kreeg ik dus slecht advies in de lokale DIY-zaak. De oude soldeerbout die ik ter beschikking heb heeft ook niet de mogelijkheid om de temperatuur te regelen, dus uiteindelijk ben ik gewoon aan de slag gegaan met de loodhoudende soldeer die ik had liggen, en dat ging vrij goed.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20190313_054558430.jpg views: 105 grootte: 1,38 MB id: 1412365

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20190313_054605328.jpg views: 103 grootte: 1,40 MB id: 1412366
    Celestron CGEM 1100, 279mm, f/10

Commentaar

Ach, een oude, maar zeer bekende Weller Magnastat soldeerbout, de temperatuur werd geregeld door een magneetje in de punt, wat zijn magnetisme verloor bij een bepaalde temperatuur. Hier zat een schakelaartje achter en het werkte dus als een thermostaat in de punt van de bout. Prima systeem, praktisch onverwoestbaar en zeker wel op een hogere temperatuur in te stellen door een andere soldeerpunt met magneet met afwijkende temperatuur te plaatsen.

Niet wegdoen, dit zijn goede soldeerbouten, ruim vermogen, netjes op zwakstroom en geschikt voor gevoelige componenten. Er zijn er zo veel van gemaakt, ze zijn nog in productie en volgens mij worden er nog wel onderdelen voor de oudere bouten geleverd. Puntje erbij kopen met iets meer dan 340 C temperatuur-magneet (Weller punt 7 is 370 C) en je kunt deze bout ook goed gebruiken voor loodvrij soldeer.

Al meer dan 10 jaar heeft bijna iedere print de loodvrije HASL afwerking op het koper, dit soldeer je met loodvrij soldeer, oudere printen alleen met loodhoudend. De tinsoorten laten zich niet mengen en zelfs de soldeerpunten kun je niet door elkaar gebruiken. Maar zoals gezegd, op deze "grove" print komt het wat minder kritisch en is het met de nodige aandacht goed te doen.

Robert.
      Last bewerkt door rweust; 30-03-19, 23:36.
      10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Spons ligt verkeerde zijde boven...
        Two luminous disc like eyes appeared above the rim ...

Commentaar

Origineel geplaatst door Rik_J Bekijk bericht
          Spons ligt verkeerde zijde boven...
          Zo'n natuursponsje kun je toch aan beide zijden gebruiken?
          10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Nee, eigenlijk niet. Je zult zien dat er van de verkeerde kant stukjes gaan loslaten.

Commentaar

Klopt helemaal wat Rik_J zegt.
              Die (zachte) kant slijt als een gek bij veelvuldig gebruik.
              Dat sponsje heeft niet voor niets een hardere zijde.
              Heb ook nooit begrepen waarom beide zijden niet gelijk zijn gemaakt.

Commentaar

Ik heb kennelijk een soldeerstation waarbij beide kanten van het sponsje hard zijn (Aoyue, geen Weller), nooit iets gemerkt dus en nooit geweten. Bedankt voor de info.

Op dit moment is de PID regelaar overigens ruim in zijn 3de jaar in gebruik. Hier in zijn koelcyclus. Mijn Newton hoofdspiegel staat af te koelen. De hoofdspiegel is nog 2.0 C boven de buitenlucht temperatuur. De timer stond op 180 minuten en telt af, maar als de DT 1.0 C of lager wordt gaat de ventilator eerder uit en gaat de led knipperen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20190331_194741676.jpg views: 0 grootte: 1,41 MB id: 1412436

Klaar voor de nacht. Collimatie nog in orde van de vorige keer.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20190331_194752175.jpg views: 0 grootte: 1,98 MB id: 1412437

Mijn setup hoort toch wel een beetje thuis in deze zelfbouwtopic, ondanks de gekochte CT Newton. Eigenbouw powertank, eigenbouw laag zuiltje, eigenbouw PID dauwverwarming regelaar, eigenbouw astrostoel en een aangepaste telescoop met low-e folie, verwarmingen en temperatuursensoren.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20190331_195652402_HDR.jpg views: 0 grootte: 1,90 MB id: 1412438

Laat die koude heldere nacht maar komen.

Robert.
                Last bewerkt door rweust; 31-03-19, 19:44.

Commentaar

Mooi als iets dat je zelf hebt bedacht ook werkt in de praktijk. Have fun!

Commentaar

Bedankt voor de tip ivm. de spons, ik had er geen benul van dat dat iets uitmaakte. Er is inderdaad een zchte en hardere kant aan de spons:
                    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20190331_152202933.jpg views: 81 grootte: 1,49 MB id: 1412486

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20190331_152211603.jpg views: 78 grootte: 1,39 MB id: 1412487

De soldeerpunt is inderdaad verwijderbaar, ik zal eens kijen of er een exemplaar beschikbaar is voor gebruik met het hedendaagse loodvrije soldeer.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20190331_152229394.jpg views: 82 grootte: 1,07 MB id: 1412488

Commentaar

Vandaag nog een klein stukje doorgedaan:
                      - afstandsbusjes voor de print getest
                      - gaatjes geboord voor de drukknoppen en led

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20190402_215357638.jpg views: 63 grootte: 1,67 MB id: 1412647
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20190402_221849632.jpg views: 62 grootte: 1,57 MB id: 1412648
                      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20190402_221705967.jpg views: 60 grootte: 1,48 MB id: 1412649

Traag maar zeker...

Commentaar

Mooi werk.

Ik zie nu je alternatieve frontframe liggen. Mocht dit moeilijk passen, als alternatief voor de niet meer leverbare, dan heb ik deze AR 6 A ook wel eens toegepast voor dit 16x2 LCD display. Dit frontframe is iets te lang, maar heeft al een rood glas, waardoor het binnenwerk toch niet niet zichtbaar is:

https://www.conrad.nl/p/frontframe-z...-ar-6-a-148563

Robert.

Commentaar

Voor de volledigheid, vandaag de verschillende connectoren voorzien op de behuizing:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20190414_142352940.jpg views: 0 grootte: 1,58 MB id: 1413726

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_20190414_152321394.jpg views: 0 grootte: 1,55 MB id: 1413727
                          Wat geklooi met die XLR sockets die eigenlijk een boring van 11mm nodig hebben, die heb ik niet in het arsenaal natuurlijk, dus dat wordt dan een gat van 10mm uitleuteren... (zie krassen binnenwerk behuizing).

Bedankt voor de tip ivm. het alternatieve frontframe. Ik krijg die van mij wel genstalleerd, maar ga dan met het frame vrij dicht (~2mm) tegen de bovenste rij drukknoppen komen, en dat werkt waarschijnlijk niet zo handig. Nog maar wat bij elkaar zoeken om van die verzendkosten af te komen...

Sam

Commentaar

Graag gedaan, voor front frame AR 6 A moet je dacht ik wel een paar schroefdraad eindjes wegzagen en deze gewoon met epoxy op de ABS behuizing van Strapubox lijmen, anders krijg je de LCD display module ook niet dicht genoeg bij. Het is verder een prima front frame, met standaard al rood acryl glas, eigenlijk is deze voor LED cijferdisplays, maar past goed.

Reichelt heeft nog veel verschillende front frames in het assortiment, ook voor de 2x16 karakter LCD module standaard die hier wordt gebruikt. Reichelt is echter ook niet goedkoop met levering van slechts enkele stuks.

Leuk, dat je dit bouwproject zo laat zien.

Robert.

Commentaar

Werken...
                            X