Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

een zelfbouw 110cm (!!!!) kijker

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

een zelfbouw 110cm (!!!!) kijker

Kijk eens, dat is tenminste een kijker:
    Robert Houdart bouwt momenteel aan een trusstelescoop met een 110cm spiegel!
    http://www.cruxis.com/scope/scope1100.htm

Waar? gewoon bij onze zuiderburen in Belgie.
    En gelijkertijd is een andere Belg (Hugues Laroche) ook bezig met het slijpen van een 114cm-spiegel voor zijn nieuwe kijkertje.

En wij maar flauwe grappen maken over die Belgen....
    Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Re: een zelfbouw 110cm (!!!!) kijker

Origineel geplaatst door Harro
    En gelijkertijd is een andere Belg (Hugues Laroche) ook bezig met het slijpen van een 114cm-spiegel voor zijn nieuwe kijkertje.

En wij maar flauwe grappen maken over die Belgen....
    Bedoel je niet 114mm??
    114mm refl. en 70mm refr.
    200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

Nee, ik heb een paar mails met de maker gestuurd. Het klopt hoor.
      Dit is geen undersign.

Commentaar

Leuk projectje voor een regenachtige periode.........

Dit is me toch iets te groot. Wel mooi om te zien trouwens :-)
        8" Skywatcher Newton (Imaging)
        4" Skywatcher Achro (Guiding)
        EQ6 Syntrek
        Canon 350D / 400D (Baader mod.)
        Philips SPC900 (Guiding)
        DSLR Focus; DSLR Shutter
        PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Commentaar

Lijkt me ook erg leuk, ik ben al een tijdje aan het zoeken naar een optisch setje, maar kan ze niet zo snel vinden..

zeker in nederland is het lastig..
          114mm refl. en 70mm refr.
          200mm dobson.. Meade Etx70, Meade Etx90 PE.

Commentaar

120 kg hoofdspiegel en 270kg totaal gewicht

Wat zou het voor beelden opleveren. Verschillende mensen op dit forum hebben geschreven dat een blik door de 1m telescoop in Puimichel bijna net zo mooi als een foto is.
            Deze zou dus net zo mooie foto's....uuuwh beelden kunnen geven.
            - Skywatchter 150 mm F5 Newton
            - EQ3, aandrijving + poolzoker
            - Bresser 10x50
            - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

De belgen hebben wat dat betreft een historie. Danny Cardoen / Kardoen (?), was zo'n beetje spiegelbouwer van beroep geworden, en had al een 1 meter spiegel gemaakt. Hij heeft die ergens in zijn observatorium in zuid-frankrijk in the middle of nowhere neergezet. Hij had daar een soort van astro-vakantie-oord. Je kon waarneemsessies boeken door de 1 meter. Er zwerft nog ergens een site op het net, maar ik heb eigenlijk nooit meer iets gehoord van of over hem, alhoewel ik me nog vaag herinner over problemen met de nauwkeurigheid van zijn spiegels. Geen idee of hij daar nog zit met zijn kijker.
              12 x 80 achromaat verrekijker; 120mm F8,3 bresser achromaat EQ5; 250mm dobson in aanbouw (skywatcher OTA)

Commentaar

Ik dacht dat ik enige tijd geleden gelezen had op de vvs lijst dat Danny niet meer bij ons was....
                Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

voor zover ik weet is Danny 'alive and kicking'. Zijn nieuwe sterrenwacht in Zuid-Frankrijk krijgt vorm, hij heeft de 1 meter herslepen (kortere brandpuntsafstand) en ook zijn nieuwe site is online. Zijn optiek is nog steeds legendarisch van kwaliteit, hij werkt zelfs voor de ESA en voor diverse professionele sterrenwachten. Ooit heeft hij eens een middelmatige spiegel afgeleverd aan een franse amateur. Dit is in het lang en het breed tot vervelens toe uitgesmeerd geweest op het internet en bezorgde hem heel wat slechte publiciteit. Ik ken Danny al meer dan 30 jaar, inzake optiek is hij gewoonweg geniaal.

grtz,

-philip
                  philip doutreligne - 70/1350 coronagraph - 102/1500 white light solar refractor - Kutter Schiefspiegler 200/4000

Commentaar

Waarom laat Robert Houdart dan zijn nieuw spiegeltje niet slijpen bij danny? Nu gaat hij die laten slijpen door een amateur in de VS heb ik begrepen.

Ik hoop dat hij naar starnights komt met die 110cm

Commentaar

Sjoerd,

misschien omdat genialiteit en 100% berekenbaarheid niet altijd samengaan
                      philip doutreligne - 70/1350 coronagraph - 102/1500 white light solar refractor - Kutter Schiefspiegler 200/4000

Commentaar

Mooi project. Erg ambitieus. Zelf droom ik nog altijd van het slijpen van die 75cm glasschijf die ik goedkoop op de kop kan tikken, maja mijn eerste 20cm is nog niet eens af, dus daar maar eerst eens de nodige ervaring mee opdoen en dan opwerken naar groter.

Ik heb gehoord dat je vanaf 60cm doorsnee bij de orionnevel je nachtzicht al half kwijt bent...

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
                          Mooi project. Erg ambitieus. Zelf droom ik nog altijd van het slijpen van die 75cm glasschijf die ik goedkoop op de kop kan tikken, maja mijn eerste 20cm is nog niet eens af, dus daar maar eerst eens de nodige ervaring mee opdoen en dan opwerken naar groter.
                          Hee Redfish ben jij ook aan het slijpen? Welk stadium zit je?

By the way: ik ben dezer dagen bezig met het dupliceren van een 40cm spiegel (die ik heb mogen lenen) mbv carbon en epoxy. Als alles mee zit hoop ik over een paar weken de eerste serieuze 40cm carbon-spiegel te voltooien. En daarna? 60cm.
                          Wie weet heb jij zo'n 75cm spiegel al eerder dan je dacht...
                          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ik zit in het stadium: Kan verder slijpen maar heb nog altijd geen goede focault tester(wie heeft een goede bouwhulp), dus heeft het weinig nut. Oftewel ik zit bij de hele fijne korreltjes maar nog net voor polijsten.
                            Probleem is dat ik geen nauwkeurige manier heb om het lichtje te verschuiven en ik weet ook niet precies hoe ik dit kan bouwen.

Ik ben zeer ge´nteresseerd in die epoxy projecten van jou. Het gaat er immers alleen maar om dat er een reflecterend oppervlakte is met een bepaalde kromming. Dat wij daar op dit moment glas voor gebruiken wil verder niks zeggen. Voor de diagonale spiegel geldt hetzelfde. Het gaat er alleen om dat die 2 oppervlakten goed op elkaar zijn afgesteld. Als je een 50cm spiegeld oppervlak kunt maken dat zijn vorm behoudt en ook nog eens 100 gram (ik zeg maar wat) weegt, dan maakt dat de mogelijkheid voor hele grote en vooral telescopen zeker mogelijk.

Commentaar

Origineel geplaatst door Redfish
                              Ik zit in het stadium: Kan verder slijpen maar heb nog altijd geen goede focault tester(wie heeft een goede bouwhulp),
                              Hier heb ik een paar links voor je (heb ik geplukt uit een Word-document dus er zit wat tekst omheen).
                              Dit zijn uitgebreide bouwbeschrijvingen voor eenvoudig te maken Foucaulttesters. Het is helemaal niet moeilijk te maken. Ze gebruiken hier micrometers om de verplaatsingen mee te realiseren, maar dat is niet eens perse nodig: het kan ook met een bout met fijne schroefdraad, bijvoorbeeld M5.

May I direct you to Stellafane's excellent plans at
                              http://www.stellafane.com/atm/atm_fouca ... lans_1.htm
                              There are essentially no pitfalls - it would be hard to not successfully make a foucault tester using those plans.
                              Clear skies. Michael Lindner

************************************************** ***********************
                              Van: Mike Lockwood [mailto:melockwo@uiuc.edu]
                              Verzonden: vrijdag 19 augustus 2005 18:26

Jeff,
                              If it helps, here's a link to some photos of my two testers. The
                              second is quite low-tech, and total cost was $25 or less.
                              http://bi-staff.beckman.uiuc.edu/~meloc ... sters.html` (Zie PAG 9 en 10)
                              The knife edge in the second tester is a piece of brass, not a razor
                              blade.

Here is a picture my very easy to make, cheap, very functional foucault tester.
                              http://mysite.verizon.net/vzeeegvr/micro_foucault.jpg

Commentaar

Werken...
                              X