Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

hoeveelheid slijppoeder

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

hoeveelheid slijppoeder

Als je zelf een spiegel wilt slijpen,hoeveel SiC-poeder en polijstpoeder heb je dan nodig?
    Gaat dat om enkele grammen of honderden grammen per korrelgrootte.
    En dat varieert natuurlijk ook per diameter spiegel.

Er zijn onder jullie genoeg die ervaring ermee hebben,dus ik hoop dat iemand mij hierop antwoord kan geven.

Alvast bedankt.
    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Hangt af van je diameter en in mindere mate brandpuntsafstand van je spiegel. Deze eerst opgeven ajb.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Ik dacht aan iets van 150 of 200mm .
      Brandpunt afstand goed voor Deepsky ,dus dat is denk ik rond f/6.(brandpunt 900-1200mm).

Of is dat te ambitieus als beginner?

Commentaar

Nee, kan goed. Heb ik ook gedaan (203 mm). Ik heb zo'n 12 jampotten met slijppoeder daarvoor nodig gehad maar zeker niet helemaal opgebruikt. Het gaat dus eerder om grammen en dan nog het meest van de grove korrel.
        Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

En die twaalf jampotten waren twaalf verschillende korrelgroottes,neem ik aan?
          En waar koop je zoiets?Ik heb op internet maar een webwinkel gezien die het verhandeld,maar er zijn er vast meer.

Commentaar

Ja, uiteraard verschillende korrelgrootte. Ik heb het destijds bij de Koepel besteld in Utrecht met een set glasschijven om te slijpen. Je kunt altijd poeder bijbestellen. Ik denk dat er ook wel andere winkele zijn waar je dit kan bestellen. Ik begrijp dat er ook sterrenwachten zijn met actieve verenigingen die hier les in geven. Ik heb het destijds (1998) alleen gedaan met hulp van de ATM-site.
            Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Tholootje: ofwel De Koepel ofwel sterrenwacht Almere verkoopt het spul idd.
              Dit is geen undersign.

Commentaar

Hoeveel tijd heeft het je gekost en vindt je het de moeite waard?
                En de rest van de kijker? Sec. spiegel , gekocht of ook zelf gemaakt?
                klopt mijn idee dat een f/6 kijker geschikt is voor deepsky of raad je iets anders aan?

Commentaar

Ik zou voor deepsky liever een lagere openingsverhouding kiezen. f/4.5 oid.
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

Dan komt de vorm wel nog prezieser.Is dat niet nog lastiger om te doen ( veel slijppoeder nodig )

Commentaar

@Tholootje: het hangt er van af hoeveel tijd je ervoor hebt. Als je niet alle dagen of weekenden eraan kunt werken zou ik rekenen met een 2-5 maanden. Vooral voor spiegels die beneden de F/6 komen is de maximale slijpfout die je mag maken al veel kleiner dan bij een F/8 (heb ik gemaakt met 1/33 lambda fout). Voor een goede beschrijving hiervan en de foutenmarges en hoe deze te meten met een zelfgemaakt instrument, zie het boek van Berry of Texereau.

Commentaar

Oke,bedankt .
                        ik blijf mij nog even verdiepen in de wereld die spiegel slijpen heet.

Commentaar

Als je geen voetbalfanaat bent (nl. Duitstalig, maar het is wel een Griek :P ) kan je eens kijken bij
                          http://www.stathis-firstlight.de/spiege ... terial.htm
                          Ik heb bij hem een borofloat 12" blank + slijppoeder gekocht (betaling via overmaken, levering natuurlijk per post).
                          Verder heeft hij een dvd waar je zeker als beginnende slijper veel aan hebt, en staat zijn site vol met tips.

Commentaar

Yup. Ik heb ook goede ervaring met Stathis. Is ook erg actief op het astrotreff forum. Dus als je duits een beetje aardig is. Hij geeft je sowieso genoeg poeder om te slijpen. Ik heb echt enorm teveel over. Zit dus wel goed. Ander voordeel is dat de laatste ontwikkelingen op korrelgroote of polijstspul altijd in het pakket zit, dus je zit altijd goed.

Voor ongeveer 100 euro heb je een slijppakket voor een 8" in huis. Dat is inclusief glas, poeder en verzending.

Commentaar

Dat is wel te overzien.
                              Het lijkt mij alleen zo zonde als het niet wil lukken,want het is best wel ingewikkeld

Commentaar

Werken...
                              X