Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Pimpen van de Optisan 203mm Newton

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Pimpen van de Optisan 203mm Newton

Goed zoals jullie mischien wel gezien hebben, had ik op marktplaats een ad. gezet waarin de 203mm scoop in de verkoop ging.

Heb toch besloten om hem maar te houden en flink op te gaan pimpen (want dat is bij sommige dingen nodig. Dit is het lijstje wat ik wil gaan doen:
    Andere spidervanes en vangspiegel deze zijn echt mega die er nu inzitten (zie foto bij waarnemen van zonnenvlekken)
    Tubus voorzien van zwart vilt
    de 90 graden zoeker vervangen door een dikere en steverige (tips voor goede zoekers)
    En als laatste een Goto montering (maar die moet maar even wachten, wordt een duur geintje)
    andere collimatie schroeven.
    Focuser vervangen door een van Crayford
    Hoofdspiegel nieuwe en beter coating geven.

Zo is nogal een was lijst, en ben net begonnen met de spidervanes om die te verwijderen samen met de vangspiegel. Foto's volgen vanaf volgende week maandag want mijn camera ligt nog op vaste wal .

p.s. voor de goede orde: ik had een tijd geleden op het forum gemeld dat ik naar Frankrijk zou gaan. Alleen is 1 maand geleden alles van de baan gegaan door een zakelijk conflict .
    "Een leven kan niet mislukken, want een leven kan ook niet lukken"

Ik ken de Optisan niet goed, maar het lijkt mij geen high end telescoop. Ik vraag mij af of het wel zo verstandig is om deze te pimpen met dure high-end onderdelen zoals een Crayford-focusser en GOTO. Ik bedoel je kan onder een Opel Astra lichtmetalen velgen zetten en er een spoiler opzetten, maar het blijft een Opel Astra. Maar misschien zien anderen dit anders...

Commentaar

Ja daar heb je wel gelijk in Sterrenkijker, maar op de meeste nevels en stelesel liet hij me mooie dingen zien. Ik denk dat de prestaties beter worden zonder die ongeloofelijk dikke spidervanes. Schrik niet maar die zijn maar liefst 3,5 mm dik niet normaal meer.

Dus dat wordt de eerste klus. Ik heb voordat ik deze scoop kocht me laten informeren door o.a. sterrenwacht de Koepel en deze zijn te spreken over de beelden die de Optisan levert.
      Ik weet zeker dat ik met de verbetringen die ik op de lange termijn uitvoer er een goede scoop uit kan toveren.
      Ach en ik heb hem goedkoop gekocht dus veel verlies heb ik er niet aan.

Commentaar

Ik kan me vergissen, maar als dat een 20cm F4 newton is dan is de kans 99% dat hij voorzien is van een spherische spiegel...
        Heb je al eens een foucault-test gedaan? Lijkt me zonde van de inspanning om de newton dan te gaan verbeteren als dat probleem niet eerst wordt aangepakt.

Commentaar

Ik kan het ook allemaal niet meer volgen, in dit topicschreef Arie zelf nog.

P.s. een vriend van me wil de Optisan 203 mm kopen op een EQ4 montering.
          Hebben jullie nog goede argumenten om het niet te doen, behalve dat het troep is. Kan hij het zelf ook eens even lezen hiero, en niet van mij horen.
          En nu blijkt hij hem zelf te hebben en wil hij hem gaan pimpen, tja je moet natuurlijk doen wat je niet laten kan, maar ik zou er niet aan beginnen.

Commentaar

Ja klopt inderdaad.

Een vriend van me, wou hem wel kopen en was ook bijna rondt maar hij wou toch liever een andere kopen.

maar goed, ik heb hem toen op marktplaats gezet tenmeer omdat de refractor de ik nu heb, me erg goed bevalt. Maar tja hou hem toch maar liever. Ik ga het proberen om wat van die 20cm te maken. Denk dat ik aardig wat kan verbeter op kwaliteit van het beeld door o.a. de spidervanes en kleinere vangspiegel.
            Toen ik hem voor het eerst zag, schrok ik al van de grote van die spiegel en de dikte van de spiders.
            En weet het Optisan blijft Optisan maar ik weet dat ik er meer uit kan persen.

Commentaar

Goed zoals al eerder vermeld zijn de spidervanes verwijdert (foto's volgen morgen).

Nu valt me op dat de spidervanes niet los verwijdert kunnen worden maar als een geheel met de ring aan de boven kant van de tubus.
              Nu moet ik dus nieuwe vanes gaan kopen of maken. Kopen is erg duur zoals ik gezien heb, dus wordt het dus zelf maken.
              Ik zal de TD van het hotel waar ik werk vragen voor hulp. Maar nu de vraag.
              Welk materiaal is het beste geschikt voor vanes. De vangspiegel is ook erg groot, kun je je kleinere maten gebruiken van vangspiegel en hoe luit de berekening voor het vast stellen van de grote (als die er is).

Commentaar

Arie,

Je kan eventueel overwegen om curved spiders te maken. Die zijn optisch beter dan de 'doordeweekse' 3- of 4 benige rechte spiders. Onze groep kijkerbouwers in BelgiŽ maakt dezer dagen geen klassieke rechtbenige spiders meer. We hebben met die gekromde spiders goede resultaten. Vooral planeetwaarnemeingen zullen spectaculair verbeteren.

Die 60į zijn heel belangrijk.

Boven en onder zie je de spiders voor twee verschillende telescopen vandaar de verschillende krommingen.

De spiders zijn slechts 0.8 mm dik maar gezien de breedte (40 mm) zijn ze enorm sterk. Voor grotere diameters telescopen gebruiken we nog bredere vanen.

Misschien heb je wat aan deze info...

Succes,
                Chris

Commentaar

Arie,

Patrick heeft ook een goede methode om spidervanes te maken. Tis even graven in de topics in zelfbouw.
                  Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Werken...
                  X