Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zonnefilter voor Newton. Welke vorm is het best?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zonnefilter voor Newton. Welke vorm is het best?

Ik wil voor mijn 20 cm Newton een zonnefilter maken. Om de kosten iets te beperken wil ik geen full aperture filter, maar een obstructievrij off-axis filter.

Nu zit ik te twijfelen tussen twee vormen. Het bekende ronde gat (rechts op het plaatje) of een uitsnede zoals op de linker afbeelding.
    Beiden zorgen ervoor dat het beeld obstructievrij wordt, maar de linker heeft een veel grotere effectieve opening.

Heeft de vreemde vorm van het linker plaatje invloed op het beeld, of moet de uitsnede om één of andere reden rond zijn?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Re: Zonnefilter voor Newton. Welke vorm is het best?

Origineel geplaatst door Roel
    Heeft de vreemde vorm van het linker plaatje invloed op het beeld, of moet de uitsnede om één of andere reden rond zijn?
    de vreemde vorm op het linkerplaatje heeft zeker invloed op het beeld, en wel omdat ze niet rond is. Dat geeft refractieverschijnselen.

Net zoals niet-ronde gaten in een Hartman-masker refractiespijkers veroorzaken.

Over apertuur zou ik me bij zonwaarneming niet al teveel zorgen maken.

,xtG
    .tsooJ
    Ich bin ein Kollaser.
    http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Weet iemand het voordeel van een full aperture filter? Ik kan me er geen voorstellen.
      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Uniforme vervorming.

,xtG
        .tsooJ
        Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Origineel geplaatst door Nop
          Weet iemand het voordeel van een full aperture filter? Ik kan me er geen voorstellen.
          Hogere resolutie, mits de seeing het toelaat.
          Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Arg! On topic, bitte!

Commentaar

Jij hebt je antwoord al gehad.

Had je nog meer willen weten, dan?

,xtG
              .tsooJ
              Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Jawel. Een verdere uitleg van onderstaande zin bijvoorbeeld.

Origineel geplaatst door Alien
                omdat ze niet rond is. Dat geeft refractieverschijnselen.
                Wat maakt dat uit bij een scherpgesteld beeld? Over wat voor beeldafwijking hebben we het dan? Niet iedereen heeft ervaring met een Hartmann-masker...

Commentaar

Niet-ronde vormen veroorzaken refractie-artefacten. Alles wat niet rond is in je lichtweg zorgt daarvoor. Spider vanes, bijvoorbeeld. Da's juist een van de redenen dat een off-axis zonnefilter tussen de vanes geplaatst wordt. Door die afwijkende vorm die jij voorstelt, hef je het voordeel van de obstructievrije lichtweg (deels) weer op.

En zoals al gezegd, bij zonwaarneming hoef je je nauwlijks druk te maken over een gebrek aan apertuur. Wil je dan toch meer lichtopbrengst, breng dan drie (ronde) filters aan, heb je meteen een focusseerhulp (Hartman masker).

,xtG
                  .tsooJ
                  Ich bin ein Kollaser.

Commentaar

Een full aperture filter lijkt mij toch wel veel handiger. Zoals Ossi al zei, je hebt nou eenmaal een hogere resolutie. Wat betekent dat je meer kan vergroten. En wat is mooier dan zonnevlekken bij hoge vergroting bekijken.

Dat kleine bijdrage die je erbij doet voor een full apperturen zal het wel waarmaken naar mijn mening.
                    - Skywatchter 150 mm F5 Newton
                    - EQ3, aandrijving + poolzoker
                    - Bresser 10x50
                    - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

maar de linker heeft een veel grotere effectieve opening.
                      En geen veel hogere resolutie, en een anisotropisch beeld (een puntbron wordt niet op een cirkel afgebeeld met symmetrische diffractieringen met ringhelderheid die naar alle richtingen dezelfde is).

Heeft de vreemde vorm van het linker plaatje invloed op het beeld,
                      Op hoge vergrotingen wel, ja. Voor zonneobservatie is er trouwens niet echt veel reden om de apertuur groter te maken als de resolutie niet veel beter wordt.
                      Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Net zoals niet-ronde gaten in een Hartman-masker refractiespijkers veroorzaken.
                        DIFFractie, niet refractie. En ja, je gaat inderdaad vier vette diffractienaalden zien net zoals je ziet in een Hartmanmasker met driehoekige gaten (alleen helpen bij een Hartmanmasker de diffractienaalden voor de functie van dat masker).
                        Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Jawel. Een verdere uitleg van onderstaande zin bijvoorbeeld.

omdat ze niet rond is. Dat geeft refractieverschijnselen.
                          Wat maakt dat uit bij een scherpgesteld beeld?
                          Veel. Wel, omdat het *DIF*fractieverschijnselen zijn. Als die niets zouden uitmaken dan had je op telescopen een ongelimiteerde resolutie...

Als je wilt weten hoe anisotropisch het diffractiepatroon van een vierkante apertuur is:

Commentaar

Uniforme vervorming.

,xtG
                            .tsooJ
                            Heeft een off-axis masker ook (op de as; van de as weg zijn de aberraties kleiner dan van de telescoop zonder masker maar groter dan die van een telescoop met de kleine apertuur).

Commentaar

Met de hogere resolutie die een 20cm toelaat ben je overdag niet veel. Overdag is de seeing veel slechter dan 's nachts. Met 10cm heb je meer dan genoeg voor zonnevlekkenwaarnemingen en ga je minder last hebben van de seeing.
                              Trouwens als je het beste wilt qua zonnewaarnemingen in wit licht moet je een refractor kopen en een Herschel wedge.
                              Celestron C8 - Orion ED100 - Orion ED80 - Skywatcher ST80 - Tasco 17TR- Omegon Argus 16x70 - Helios Naturesport 10x50- Meade LDX75- AZEQ5

Commentaar

Werken...
                              X