Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Focuseerinrichting Chris-style

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Focuseerinrichting Chris-style

Hallo forumleden,

een aantal posts geleden heeft Patrick een idee laten zien om zijn focuseerinricht aan te passen. Hiervoor gebruikte hij een 6:1 knop van Conrad. Deze heb ik ook besteld (bedankt voor het idee!!!) en heb een andere constructie toegepast:

Ik heb van de focuseerinrichting het afdekplaatje van het tandwieltje vervangen door een nieuw beugeltje. Deze heb ik verlengt zodat de knop past en de fijnafstelling ook werkt.

Wellicht een idee voor anderen???

Alleen hammer dat ik een zilverkleurige knop heb gekregen (had liever een zwarte gehad)
    8" Skywatcher Newton (Imaging)
    4" Skywatcher Achro (Guiding)
    EQ6 Syntrek
    Canon 350D / 400D (Baader mod.)
    Philips SPC900 (Guiding)
    DSLR Focus; DSLR Shutter
    PHDGuiding; DSS (Staking); PS CS3

Wauw!! Dat is helemaal zo gek nog niet!!
    Ziet er goed uit!

Heb je nog een linkje waar het te koop is?
    Telescopen: Celestron C8 F/10, Astro-Professional ED80 F/7, 127mm F/12 Maksutov-Cassegrain Monteringen: Orion Sky View Pro, Vixen New Polaris

Commentaar

Kijk maar eens op onderstaande link (originele versie):

http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=5023

De knop is dus online te bestellen via Conrad.nl (ca. € 30)

De rest is huisvlijt

Suc6

Chris
      EQ6 Syntrek
      Philips SPC900 (Guiding)
      DSLR Focus; DSLR Shutter

Commentaar

Mooi gedaan en netjes afgewerkt Chris!

Ik heb een tijd geleden iets soortgelijks gedaan. Alleen moet het plaatje vervangen worden door een buigvast exemplaar, en moet de finish er nog komen.
        Dit was eigenlijk snel in elkaar gestoken om 's avonds tijdens het waarnemen nog te kunnen testen, maar uiteindelijk is er niet verder aan gewerkt geweest...
        Groetjes uit de westhoek,
        Karel.

Commentaar

Zijn ze weer te koop dan ? Ik had gehoord dat ze uitverkocht waren. Wel jammer dat de focusser van mijn Celestron 150/750 Newton assen heeft van 8 mm terwijl die knoppen voor maximaal 6 mm zijn.

Commentaar

Ik heb mijne hier nog liggen. En ik heb er niets meer aan . . .
            Interesse iemand? Hoeft niet veel te kosten . .
            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Wel jammer dat de focusser van mijn Celestron 150/750 Newton assen heeft van 8 mm terwijl die knoppen voor maximaal 6 mm zijn.
              Dit "probleem" had ik ook. De draaiknop van de focusser zit vast met een M4 schroefje. Ik heb een andere M4 schroef genomen, de kop afgeslepen tot 6 mm en deze met een 6 mm busje hierop vast geschroefd. Hierop kun je dan de Conrad-knop bevestigen.

Helpt dit verder?
              EQ6 Syntrek
              Philips SPC900 (Guiding)
              DSLR Focus; DSLR Shutter

Commentaar

Origineel geplaatst door Sterrenkijker
                Zijn ze weer te koop dan ? Ik had gehoord dat ze uitverkocht waren. Wel jammer dat de focusser van mijn Celestron 150/750 Newton assen heeft van 8 mm terwijl die knoppen voor maximaal 6 mm zijn.
                Je focusknoppen zitten met een schroef aan de as bevestigd, toch? Wanneer je een kort stukje schroefdraad in deze as draait ipv een complete schroef kun je daarop zo'n knopje bevestigen, lijkt me.
                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Thanks Firefly en Roel, dit lijkt mij inderdaad de oplossing ja.

@Patrick ik ben wel geïnteresseerd je hebt een pm.

Commentaar

Voor eigenaren van een TAL is het allemaal nog makkelijker. Gewoon een O-ring lijmen (met twee-seconden lijm) op het buisje waar de focusser-as doorheen loopt. In deze O-ring twee gaatjes boren waar de pinnen van de Conrad-knop in vallen en monteren maar. Zie bijgevoegde foto's van mijn TAL 200K focusser. Ik ben wel benieuwd of de lijm ook op langere termijn zorgt voor een goede hechting. Momenteel zit de ring echter alsof 'ie erop gelast is.
                    WO Megrez 88 FD (88mm F5.6) | TAL 200K (200mm F10) I ...en (te) veel meer...

Commentaar

Ok, ik heb dan eindelijk besloten om dit ook te gaan doen. Mijn as is 5mm dan verdikt hij naar een maat die ik effe niet gemeten heb en daar zit dan die knop op. Ik neem aan dat je gewoon de as aan 1 kant gaat afzagen en er dan via een verloopstukje van (in mijn geval) 5mm -> 6mm die knopautomaat op zet en dan is het in feite klaar?

Waarom zit dat alu stukje er eigenlijk op? Om te voorkomen dat de knop eraf valt ofzo? Oh ik snap het al denk ik: er zitten 2 pinnetje op die knop zodat hij valt blijft zitten en niet meedraait als je aan de knop zelf draait. Maja daarom zit die schroef toch erop om hem vast te houden op de as.

Weet iemand hoe dat verloopstukje heet? Ik heb er hier al eentje liggen (evenals een 6,5 en 4mm as) maar ik kan het ding niet meer vinden op conrad.

Commentaar

De layout is weer de oude.
                        Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Bijna goed, maar je doet het verkeerde om. De link moet op de plek van 'deze link' (zonder spaties tussen url = etc) en 'deze link' moet op de plek van de url.

Het resultaat is dan deze link. Quote me anders even zodat je ziet hoe ik het gedaan heb, het is niet zo moeilijk.
                          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Hij werkt niet. Dat is altijd de zeik met Conrad en die stomme winkelwagentjes. Je kunt beter het nummer opgeven, dan kunnen we dat gewoon invullen en zo het product vinden. Zelf heb ik nog een uur gezocht, en ook de dikke catalogus doorgebladerd, maar niks gevonden. Ik denk dat het in de modelbouw staat, maar die heb ik al een tijd terug weggegooid.

ik krijg ook foutmelding, post wordt wel gemaakt. Misschien door die megalange link?

Commentaar

Steem,zo dacht ik ook dat het de bedoeling was en ik heb het ook zo gedaan maarheb in de haast toch een spatie teveel gedaan denk ik.En dan ga je de mist in,hé.

Wat ik eigenlijk gewoon bedoelde is:

-Ga naar conradwebsite
                              -Bij zoeken toets je : knop
                              -Druk op :zoeken

Als het goed is staan op de eerste pagina de eerste twee foto's de knopskes.

Ik heb de link maar weggehaald.

Succes
                              Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Commentaar

Werken...
                              X