Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Hoe de Dobson 8" te motoriseren?

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Hoe de Dobson 8" te motoriseren?

Hallo allemaal,
    Ik sta op het punt om mijn Dobson 8" te gaan motoriseren. Ik heb de kit van Mel Bartels http://www.bbastrodesigns.com/BBAstr...ted_Telescopes met steppermotoren en programma scope.exe. Ik hik er een beetje aan tegenaan eigenlijk. Ik zie veel verschillende oplossingen op het net. Ben niet onhandig want heb zelf de Dobson gebouwd en spiegel geslepen maar dit is even anders.....
    Hebben mensen op het forum ervaring hiermee? Welke oplossingen zijn bedacht. Ik heb zelf de optie tussen directe aandrijving van de as van de motor op een aluminium band cq plaat op de ALT/AZ montering en eventueel mbv wieltjes van een skate. Wormwielen of iets dergelijks vind ik te ver gaan.
    Iemand ideeen/ foto's of suggesties?
    Bedankt alvast...[/url]
    Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

klik Kostwamaardanheddeookwa klik

Maar zo ongeveer alles op die site is niet te betalen...
    "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

Thnx Clearskies, maar heb alle onderdelen al. Zoek een goede manier om e.e.a. aan elkaar te knutselen op verantwoorde wijze......
      Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Tsja, dan weet ik niets meer dan het universele middel: ducttape. :P
        "SQM is nothing, transparency is everything."

Commentaar

hallo marc.

op sterrenwacht Almere zijn ca 8 personen bezig met het bouwen en solderen van een Mel Bartels achtige aandrijving voor hun telescopen.
          Zij kunnen je met raad en daad verder helpen. kijk op de website en neem contact met ze op.

succes (en misschien kom ik je daar eerdaags op een donderdagavond wel tegen)
          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Kijk Harro, da's nou nuttig. Wel een eindje rijden van Voorschoten naar almere maar wellicht de moiete waard. Ik zal er eens over bellen....
            Bedankt!

Commentaar

Werken...
            X