Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

stappenmotor

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

stappenmotor

Hallo !

Nu heb ik de vertraging voor mijn eq. platform in orde, er treedt echter
    een ander probleem op.
    Het stappenmotortje loopt alleen soepel bij n toerental, namelijk bijna voluit.
    Als ik hem vertraag (potmeter) begint hij nogal te 'rammelen' en is hij eigenlijk onbruikbaar.
    De motor moet wel langzamer lopen, de vertraging klopt anders niet.
    Zou mijn stappenmotor stuk zijn, of is dit een vaker voorkomend probleem?

bedankt, Ton
    " Het schijnt "

Hoe is de potentiometer gebruikt? Om de frequentie van de stappen te vertragen of om het voltage van de motor te verlagen?
    Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

de potentiometer is onderdeel van de kit (K179) die ik gebruikt heb om de stappenmotor (uit een printer)
      aan te sturen, ik neem aan een variabele weerstand, dus om het voltage te verlagen.
      Bedoel je dat het voltage te laag wordt om de motor aan te sturen?
      " Het schijnt "

Commentaar

dit probleem heb ik ook gehad met mijn stappenmotorsturing van mijn EQ mount. Dit rammelen heb ik toen opgelost door het voltage op te hogen van 4V naar 6V. Ik denk dat het veroorzaakt wordt door spanningsdips bij die frequentie.

Die potmeter lijkt me trouwens niet om de bronspanning van de motor te verlagen maar om de frequentie van de klokpuls aan te passen. Werkt de print met een LM555? Dan is dit het geval. Probeer de voedingslijnen van de motor iets op te hogen.

Ik heb het hele project opzij geschoven omdat de resonantie van de stepper zo groot was dat het hele beeld enorm trilde en dus onbruikbaar was...
        *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Als het voltage van de stappenmotor te laag wordt krijg je inderdaad een trillerig gedrag van de stappenmotor, hij maakt dan onduidelijke stapjes.
          En een stappenmotor werkt als volgt: bij elke puls maakt de motor 1 stapje (onderdeel van 1 rondgang of toer).

Bert
          Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

dank jullie, daar kan ik mee verder.
            ik begrijp nu dat ik de vertraging zo moet bouwen dat het stappenmotortje inderdaad 24V
            (in dit geval) krijgt.
            Ik ga weer aan de slag !

Ton
            " Het schijnt "

Commentaar

De stappenmotor, ik denk dat je de unipolaire pm35-48 hebt of de PM55(zwaardere uitvoering), deze maakt 48 stappen per omwenteling, 7,5 graad. Op de datasheet van deze motor staat 24V maar dat is voor deze motor veelste veel. 10V volstaat meer dan genoeg. Als je de volle 24V door het circuit jaagt verbranden je IC's.Deze kunnen maar 8-12V aan. De potmeter verhoogt of verlaagd alleen de frequentie, niet je voltage.

Oplossingen:
              - een vertragings overbrenging op de motor plaatsen.
              - overstappen op een andere stappenmotor die kleinere stapjes maakt:
              eentje die 1.8 graden per stap maakt. Dat betekent 360:1.8=200 stappen per omwenteling( Oude 5,25" floppydrives)

Kan je een foto posten van je printboard?
              Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

b@rry: HP printertje uit elkaar gesloopt? :P Heb exact dezelfde stappenmotoren hier liggen.
                Dit is geen undersign.

Commentaar

Yigal,

Ja klopt Ik ben van plan om een volgplankje te maken voor mijn webcam met telelens en voor mijn canon 300, hiervoor ga ik de kleine M35P-48 gebruiken,
                  en het circuitschema van Wouter Verhesen beschreven op:
                  http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel/As ... /index.htm

Om de maten te kunnen aanhouden die op deze site staan beschreven moet ik wel een vertraging hebben van 1:5. Ik weet de vertragings verhouding van de worm en wormwiel niet, welke in de printer zat. weet jij die mischien? En als je ideetjes hebt of tips voor het circuit hou ik me van harte aanbevolen!

Als het volgplankje klaar is, wil ik mij net als Ton storten op een volgmontering met de zwaardere stappenmotoren.
                  Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

b@rry: Ik zal vanavond laat even kijken of ik de overbrengingsberekeningen voor een wormwiel hier heb liggen. Ik vermoed van wel, maar meer kan ik je niet mee helpe helaas.
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

De vertraging van een wormwiel is het aantal tandjes van het tandwiel dat hij aandrijft.
                      En omwenteling van het wormwiel is het tandwiel n tandje verder!

Uiteindelijk bleek dat mijn stappenmotor (uit een matrixprinter) prima loopt bij ongeveer 525 rpm, dat is 31500 omwentelingen/uur.
                      De aandrijving op het platform moet 1,4 omwentelingen/uur zijn, een vertraging van 22500x.
                      Uiteindelijk was dit best te doen, met een tandwielassortiment van conrad van 5,00 . (Bestnr.: 297410 - 89)
                      Een wormwiel met tandwiel 40 en daarna een wormwiel met tandwiel 50 is al 2000x vertraagd, daarna nog een vertraging van 3x en als laatste 3,75x, klaar !

ps, wormwielen kun je doormidden zagen, dan heb je er 2

Ton
                      " Het schijnt "

Commentaar

Werken...
                      X