Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Spiegel verwisselen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Spiegel verwisselen

Hallo,

Kan ik een spiegel van een 114/1000mm short tube newton plaatsen in mijn 114/900mm telescoop. De spiegel uit mijn oude Ganymedes telescoop is sterker dan die er nu inzit, daarom wil ik ze omwisselen. Ga ik er op vooruit of niet?

JanR
    Danubia/Dörr Saturn 45
    114 /900mm Newton
    Meade ETX-70AT (Geen Lidl)

Nee, zeer waarschijnlijk niet. Die 114/1000 spiegel komt waarschijnlijk uit een Jones Bird telescoop en is daarom sferisch (moet voor dat ontwerp). Sterker nog, doordat het een Jones Bird is, is de werkelijke brandpuntsafstand 500mm (als ik me het ontwerp goed herinner) en wordt het door de JB corrector naar 1000mm gebracht. Voor de 114/900 is een parabolische spiegel noodzakelijk.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
      Nee, zeer waarschijnlijk niet. Die 114/1000 spiegel komt waarschijnlijk uit een Jones Bird telescoop en is daarom sferisch (moet voor dat ontwerp). Sterker nog, doordat het een Jones Bird is, is de werkelijke brandpuntsafstand 500mm (als ik me het ontwerp goed herinner) en wordt het door de JB corrector naar 1000mm gebracht. Voor de 114/900 is een parabolische spiegel noodzakelijk.
      Ok. Dank je voor je antwoord. Scheelt me een hoop werk.
      Danubia/Dörr Saturn 45
      114 /900mm Newton
      Meade ETX-70AT (Geen Lidl)

Commentaar

Werken...
      X