Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Spiegel laten bijslijpen en hercoaten

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Spiegel laten bijslijpen en hercoaten

Weet iemand toevallig of er in Nederland ook bedrijven zijn die spiegels kunnen bijslijpen en van een nieuwe aluminiumlaag en coating kunnen voorzien?

Ik heb een 254mm spiegel waarvan het oppervlak echt in erbarmelijke staat verkeert. Nou wil ik hem graag laten voorzien van een nieuwe aluminiumlaag en coating en ik zat te denken om hem dan ook meteen te laten bijslijpen zodat ik dan een gegarandeerde optisch goede spiegel krijg (het is nu een GSO spiegel, heb geen idee hoe goed of slecht die spiegel is).

Iemand ideeen?

Ik ken overigens wel buitenlandse bedrijven die dat doen maar ja, zou toch leuk zijn als dat ook in Nederland zou kunnen.
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

De Koepel! http://www.dekoepel.nl
    30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik had al wel gelezen dat je daar spiegels kunt laten aluminiseren etc maar doen ze daar ook aan bijslijpen? Dat zie ik nergens staan namelijk. Ook zie ik dat ze maar tot 205mm gaan terwijl mijn spiegel 254mm is.
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Bij de sterrenwacht Almere (http://sterrenwachtalmere.nl/CMS/ ) kun je zelf bijslijpen en laten opdampen.
        Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Origineel geplaatst door EricB
          Bij de sterrenwacht Almere (http://sterrenwachtalmere.nl/CMS/ ) kun je zelf bijslijpen en laten opdampen.
          Mee eens. Je kan het daar zelf doen of volgens mij kunnen ze het tegen vergoeding ook voor jou doen. Opdampen kan zowiewo met elke spiegel tot 450mm bij Almere.
          Ik ben er zelf nu bezig met het polijsten van mijn 21cm spiegel. Als die voltooid is ga ik mijn ouwe trouwe 317mm Galaxy-optics-spiegel te lijf:
          die is nu krap aan 1/4 Lambda en wil ik tot 1/10 Lambda corrigeren.

Vanavond is de werkplaats in Almere weer geopend. Bel vanaf 20 uur met het mobiele nummer 2484 3942 en vraag naar Piet Hans Bruinsma (de voorzitter en optiekgoeroe).
          Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ben jij er vanavond Harro? Ben er nl. wel vanavond met Arend van dit forum.
            Dit is geen undersign.

Commentaar

Harro, ik heb op dit forum volgens mij gelezen dat je nog niet zo heel lang bezig bent met het polijsten van spiegels. Kan je me een indicatie geven hoe lang het duurt om jezelf dat meester te maken (onder begeleiding van de pro's in Almere uiteraard)?

Het lijkt me namelijk wel leuk om dat zelf ook te kunnen maar ik moet ook realistisch blijven en erkennen dat ik niet zo heel erg veel vrije tijd heb.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
                Ben jij er vanavond Harro? Ben er nl. wel vanavond met Arend van dit forum.
                Ik zal er wel zijn vanavond .

Commentaar

Origineel geplaatst door Prototype
                  Harro, ik heb op dit forum volgens mij gelezen dat je nog niet zo heel lang bezig bent met het polijsten van spiegels. Kan je me een indicatie geven hoe lang het duurt om jezelf dat meester te maken (onder begeleiding van de pro's in Almere uiteraard)?
                  Inmiddels ben ik ca 12 avonden geweest in Almere.
                  Ik ben met mijn spiegel begonnen bij nul, dus eerst grof slijpen en tioen steeds fijner. Daarna polijsten. Ben ik al drie avonden mee bezig en misschien kan ik vanavond het polijsten afronden.

Daarna corrigeren. Ook dit gebeurt onder begeleiding. De benodigde tijdsduur voor corrigeren varieert sterk en is niet te voorspellen: het kan in 30 minuten gebeurt zijn, maar kan net zo goed 30 uur in beslag nemen (voor een beginner als ik). Deze tijden gelden voor een spiegel van ca 25cm.

Je moet wel donateur worden van Almere en om van alle slijpfaciliteiten gebruik te maken kost dat in totaal 77,50 per jaar.

Yigal: ik ben er hoogstwaarschijnlij kvanavond. Is afhankelijk van ons kleinste jongetje thuis (die naast de Foucaulttester stond). Benjamin is erg ziek...
                  Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Nightsky, Harro: Top, ik zal mij wel even voorstellen :P
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

Kan je me een indicatie geven hoe lang het duurt om jezelf dat meester te maken (onder begeleiding van de pro's in Almere uiteraard)?
                      Het hangt er ook vanaf welke brandpuntsafstand je wilt. Hoe korter, hoe lastiger.
                      Ik heb net even mijn logboek van mijn 203 mm spiegel nagekeken en heb er blijkbaar 16 maanden over gedaan maar ik moest het helemaal alleen doen mbv de ATM newsgroep en alleen in de weekenden. Ook het bouwen van de controle-instrumenten deed ik alleen. Als je hulp van pro's hebt dan gaat het in een paar weken tot maanden als je iedere week er een aantal uur aan kunt besteden, schat ik. In ieder geval heb ik er een 1/33 lambda uit geslepen F=1602 cm. heb hem bij de koepel laten aluminiseren.
                      Het is echter wel een geweldige ervaring om het zelf te doen! Raad ik iedereen aan.
                      Succes!
                      Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Kan je me een indicatie geven hoe lang het duurt om jezelf dat meester te maken (onder begeleiding van de pro's in Almere uiteraard)?
                        Het hangt er ook vanaf welke brandpuntsafstand je wilt. Hoe korter, hoe lastiger.
                        Ik heb net even mijn logboek van mijn 203 mm spiegel nagekeken en heb er blijkbaar 16 maanden over gedaan maar ik moest het helemaal alleen doen mbv de ATM newsgroep en alleen in de weekenden. Ook het bouwen van de controle-instrumenten deed ik alleen. Als je hulp van pro's hebt dan gaat het in een paar weken tot maanden als je iedere week er een aantal uur aan kunt besteden, schat ik. In ieder geval heb ik er een 1/33 lambda uit geslepen F=1602 cm. heb hem bij de koepel laten aluminiseren.
                        Het is echter wel een geweldige ervaring om het zelf te doen! Raad ik iedereen aan.
                        Succes!
                        Celestron 9.25 CPC / wedge | Canon EOS 1000D Modded | Telelens 500mm F/8 | SPC900NC LX | ToUcam Pro

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
                          Nightsky, Harro: Top, ik zal mij wel even voorstellen :P
                          mijn excusses dat ik niet geweest ben .. moest te vroeg me bed uit voor werk.. volgende keer !

Commentaar

Geeft niet. Harro wel gezien en gesproken.
                            Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door StellaFerox
                              In ieder geval heb ik er een 1/33 lambda uit geslepen
                              1/33 is uitzonderlijk nauwkeurig. Heel knap gedaan, alhoewel je denk ik ook wel veel geluk daarmee hebt gehad. Een paar slagen teveel en je mag weer helemaal opnieuw gaan beginnen met grof slijpen bij poeder 400....

Commentaar

Werken...
                              X