Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Barlow uit een fujifilm DL-1000 zoom analoge camera

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Barlow uit een fujifilm DL-1000 zoom analoge camera

Beste zelfbouwers,

Ik had nog een oude fujifilm 35-80mm zoom compactcamera liggen.

Ik heb daar het objectief en het lenzengedeeldte vlakbij waar de film loopt eruit gehaald. het motorzoomcompartiment ga ik gebruiken voor mijn motorfocusser.

Ik neem aan dat de converterlensdelen ( 3 lenzen) het achtergedeeldte is dus het dichts bij het filmtransport. Deze zijn groter dan het objectief zelf.

Proefkijken leerde mij dat dit het goede lensgedeeldte was om een barlow te maken.

Ik heb een barlow ervan gemaakt, maar ik moest een randje van de lensvatting wegvijlen anders paste deze niet in de lensvatting voor mijn barlow. Alles ging perfect, totdat de lens uit mijn hand glipte en met het oppervlak langs de vijl kwam. Je raad het al...diepe krassen in de lens.

Ik dacht , nu kan ik hem wel weggooien.... totdat ik zag dat het gedeeldte uit 3 lenzen bestond. Dus ik heb de bovenste bolle lens (onderkant van de barlow) erafgehaald die bekrast was, nu blijkt dat wat ik overhield ook nog gewoon werkt als barlow!

Hoe kan dat? en hoe weet ik hoeveel keer de barlow het F getal verdubbeld.

Kan ik het objectief, deze bestaat ook uit 3 delen, gebruiken als 35 mm oculair?

Bijgaand een foto:
    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Ik ben uit de vergroting van mijn F getal; 2x.

Op een portiekverlichting 400mtr. heb ik met barlow en 20 mm kelner iets meer vergroting als in mijn 9 mm kelner.
    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Werken...
    X