Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Cursus optiek

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Cursus optiek

Beste mensen,

Ik heb nu al een paar keer stertesten op dit forum geplaats. Keer op keer kreeg ik zeer professionele adviezen.(sixela bedankt Ik zou me graag willen verdiepen in optiek. Maar dan echt over het testen van optiek, en het uitlezen van stertsesten en diagrammen en zo.

Weet iemand of er ook cursussen bestaan of gegeven worden.
    Natuurlijk ga ik wel boeken aanschaffen maar als iemand het uit kan leggen dan is dat vaak beter.

Alvast bedankt voor de reactie's.

gr Arend
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Arend,

In Antwerpen worden cursussen optieken gegeven en in Almere, zoals je donderdag kan zien, is het een inloop van optiekmakers. Echter, het beoordelen van optiek is een heel andere issue en kost voornamelijk heel veel lees en studeerwerk. Ik kan je wel donderdag het boek How to make your telescope uitlenen. Dit is een basisboek telescoopbouw (voorn. Newton en Cassegraintelescopen) dat zowel de optische als mechanische eisen behandelt. Vanuit dat boek kan je langzaam aan je kennis uitbouwen (je hebt die boekenplank bij mij op de kamer gezien, ongeveer de helft gaat over kijkerbouw).

Groeten,

Yigal
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Origineel geplaatst door Yigal
      Arend,

In Antwerpen worden cursussen optieken gegeven en in Almere, zoals je donderdag kan zien, is het een inloop van optiekmakers. Echter, het beoordelen van optiek is een heel andere issue en kost voornamelijk heel veel lees en studeerwerk. Ik kan je wel donderdag het boek How to make your telescope uitlenen. Dit is een basisboek telescoopbouw (voorn. Newton en Cassegraintelescopen) dat zowel de optische als mechanische eisen behandelt. Vanuit dat boek kan je langzaam aan je kennis uitbouwen (je hebt die boekenplank bij mij op de kamer gezien, ongeveer de helft gaat over kijkerbouw).

Groeten,

Yigal
      Hoi Yigal,

Nou dat is mooi dat ik dat kan lenen. Heb je ook boeken over refractors ?

gr Arend
      Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Hoi Arend,

Ik heb een boek wat een klein beetje hierover gaat en dat is Telescope Optics Evaluation and Design. Echter, dit is een boek met een heel andere insteek. Een boek dat echt het ontwerpen en bouwen van een refractor beslaat, bestaat pas sinds kort van Wilmann Bell en staat op mijn persoonlijke wenselijstje. Echter, het meeste van een refractor als de jouwe of de mijne is puur geometrie en gezond inzicht. Vraag is of dat dus meerwaarde heeft.

Gr.

Yigal
        Dit is geen undersign.

Commentaar

Hoi Arend,

Ik heb een boek wat een klein beetje hierover gaat en dat is Telescope Optics Evaluation and Design. Echter, dit is een boek met een heel andere insteek. Een boek dat echt het ontwerpen en bouwen van een refractor beslaat, bestaat pas sinds kort van Wilmann Bell en staat op mijn persoonlijke wenselijstje. Echter, het meeste van een refractor als de jouwe of de mijne is puur geometrie en gezond inzicht. Vraag is of dat dus meerwaarde heeft.

Gr.

Yigal
          Okee, maar juist het evalueerende gedeelte over optiek vindt ik interessant..

gr Arend

Commentaar

Hoi Arend,

Ik zal beide voor je meenemen. Je kan dan een van beide van me lenen.

Yigal
            Dit is geen undersign.

Commentaar

Hoi Arend,

Ik zal beide voor je meenemen. Je kan dan een van beide van me lenen.

Yigal
              okee, nu dat is super !!

Commentaar

Hallo Arend,

Ik kan je aanraden dit document te lezen. Dit is een 110 pagina's tellend boekwerk over de Optica. Dit zogeheten "Open Source" boek is een gratis boekwerk dat wordt gebruikt op 14 universiteiten en legt op een duidelijke en goed onderbouwde wijze de basisprincipes uit van vrijwel elk aspect van de gedragingen van licht. Een tijdje terug kwam ik tot de conclusie dat ik nooit en te nimmer een stertest correct kan interpreteren als ik geen kennis heb van de achterliggende theorieen van de Optica. Dus ben ik op zoek gegaan naar literatuur waar ik als relatieve natuurkunde-leek (jaaaren geleden heb ik wel de basis gehad op de HAVO tijdens natuurkundelessen maar ja, dat ben ik al lang weer vergeten) wat aan heb. Dus kwam ik uit bij dit boekwerk. Leest wel makkelijk weg en je leert er toch veel van. Vrijwel alles wat van belang is voor telescoop optiek wordt er in behandeld (diffractie, abberatie, de eigenschappen van lenzen en verschillende spiegels etc).

Het is dan wel schoolniveau, dus niet al te ingewikkeld, maar het geeft wel een mooi overzicht van alle aspecten van de optica en misschien belangrijker, het gaf mij een mooi beginpunt (dat is volgens mij waar de meeste mensen het moeilijk mee hebben, deze materie is complex en je verzuipt heel makkelijk in de hoeveelheid informatie, je weet gewoon niet waar je moet beginnen!).
                "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Origineel geplaatst door Prototype
                  Hallo Arend,

Ik kan je aanraden dit document te lezen. Dit is een 110 pagina's tellend boekwerk over de Optica. Dit zogeheten "Open Source" boek is een gratis boekwerk dat wordt gebruikt op 14 universiteiten en legt op een duidelijke en goed onderbouwde wijze de basisprincipes uit van vrijwel elk aspect van de gedragingen van licht. Een tijdje terug kwam ik tot de conclusie dat ik nooit en te nimmer een stertest correct kan interpreteren als ik geen kennis heb van de achterliggende theorieen van de Optica. Dus ben ik op zoek gegaan naar literatuur waar ik als relatieve natuurkunde-leek (jaaaren geleden heb ik wel de basis gehad op de HAVO tijdens natuurkundelessen maar ja, dat ben ik al lang weer vergeten) wat aan heb. Dus kwam ik uit bij dit boekwerk. Leest wel makkelijk weg en je leert er toch veel van. Vrijwel alles wat van belang is voor telescoop optiek wordt er in behandeld (diffractie, abberatie, de eigenschappen van lenzen en verschillende spiegels etc).
                  Hoi Prototype

Dat is super,

bedankt voor de link.

Ik ga dat eens op mijn gemak doorlezen. (en uhh mijn engels ophalen)

Bedankt

gr arend

Commentaar

Protype: Dankje. Zal het ook eens met aandacht doornemen. Ben nieuwsgierig.

Arend: de meeste boeken over op¨tiek zijn in het Engels. De meeste van mijn boeken dus ook.
                    Dit is geen undersign.

Commentaar

Protype: Dankje. Zal het ook eens met aandacht doornemen. Ben nieuwsgierig.

Arend: de meeste boeken over op¨tiek zijn in het Engels. De meeste van mijn boeken dus ook.

geeft ook niet. Maar soms is het gewoon wat lastiger.

gr arend

Commentaar

Werken...
                      X