Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verbeteren van de EQ-5

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verbeteren van de EQ-5

Momenteel ligt mijn EQ-5 uit elkaar voor een vervanging van het vet. Nu heb ik een drietal vragen om zo veel mogelijk uit deze demontage te halen;

- Is wit Lithiumvet gewoonweg het beste of ...?
    - Metalen delen wel of niet polijsten met Scotch-brite?
    - Zijn er nog eventuele andere aanpassingen die ik kan doen of tips die jullie hebben?

Volgende maand wil ik de montering uitbreiden met volgmotoren op beide assen en eventueel een poolzoeker aanschaffen. Verder word de montering zwart in plaats van de huidige grijze hamerslag (dit weekend, gelijk met het vetten). Uiteindelijk word het alluminium statief nog vervangen door een van essenhout (zelfbouw). Dit allemaal met uiteindelijk doel alles soepeler en steviger te maken voor het observeren en fotograferen.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Een korte update. Alles ligt nu goed te drogen, en morgen gaat het hele setje weer in elkaar. Heb lithiumvet gehaald, maar ben alleen de scotch-brite vergeten (even andere manier zoeken). Heb tevens roest verwijderd bij de gewichtstang, het pinnetje en de schroeven bij de gewichtstang. Verder heb ik de gewichtstang geschuurd en ook overgespoten (ja dat gaat vanzelf weer krassen maar het was echt té erg zoals dat ding er uit zag). Ben zelf tevreden over het resultaat en kan niet wachten tot het zaakje weer in elkaar zit. Het allerbelangrijkste is nu natuurlijk dat hij ook soepeler gaat lopen.
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Jammer dat je de gewichtsstang wit gespoten hebt
      Anders ziet het er top uit , nu nog doorzichtige blauwe dekseltjes en een beter statief en hij ziet er uit als een GP-D2 of hoe dat ook noemt
      En dan nog verkopen als een GP-D2
      Bresser Hunter 10-30x50
      Bresser Skylux 70/700

Commentaar

Wat?! Wit!? Nee man, dat is chroom. Lijkt misschien niet zo nu, maar het is gewoon een mooie glimmende stang hoor. En het statief dat ik nu heb voldoet wel, maar moet ooit wel beter. Dank voor je compliment.

Met een beetje geluk heb ik ook nog een Vixen MT1 motor en DMD3 sturingskast gekocht.

*edit*

Misschien is het wat verwarrend, maar de bovenste foto is dus alles in de grondverf, en de onderste foto is het 'na' resultaat.
        - Roel & Steem, 2019

Commentaar

En finito. Vandaag het lithiumvet er op gesmeerd bij Roel voor de afstemming van het geheel. Had geen idee wat mijn streven moest zijn qua soepelheid, en daarbij kwam Roel van pas. Ondanks afplakken was er toch nog ergens lak gekomen waar het niet hoorde wat voor stroefheid zorgde, maar niks dat goed wrijfen met terpentine niet kan verhelpen. Alles moest eerst even inlopen voor het goed liep, maar ik vind dat hij nu prima is. Hij loopt absoluut beter dan voorheen en er is geen enkele sprake meer van merkbare speling of vrijslag. Net buiten getest en hij loopt werkelijk als een zonnetje. En dat is mooi, want ik ben inmiddels zeker de trotse eigenaar van de Vixen motortjes. Ben ook tevreden over de kleur zo, mat zwart.

Nog bedankt Roel voor de assistentie en de hutskool!
          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
          X