Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

PS3 Eye move camera als Astro/Guidecamera test en bevindingen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

PS3 Eye move camera als Astro/Guidecamera test en bevindingen

Hallo iedereen, maanden terug heb ik een PS3 Eye Move camera voor weinig op de kop getikt met als vooruitzicht hier wat
    experimentjes mee te doen.
    Onlangs vond ik deze weer in mijn nog te doen rommel bakje en ging aan de slag, eeste wat ik moest doen was de windows driver CL-EYE
    op mijn pc te zetten en ik begon te testen.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: PS3 eye.jpg views: 1 grootte: 6,7 KB id: 1105199

Wat mij gelijk opviel was de hoge framerate 75fps die deze camera had en moest gelijk denken dat het mischien een goede
    planeten camera zou zijn maar ik keek gelijk verder dan mijn neus lang was en zag dat deze camera ook hele lage framerates
    bezitte van onder de 5fps, de schaal liep zo af 5, 4, 3, 2, 1, 0.990, 0.980, 0.970 ect helemaal tot 0.100 wat 10seconden
    zou inhouden!
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: FRamerate.png views: 1 grootte: 14,1 KB id: 1105197
    Ietswat ongelovig gooide ik de gordijnen dicht en alle lampen uit en richte de camera op een donker gedeelte
    van de kamer en tot mijn schok had ik beeld waar ik met geen een van al mijn andere test webcams beeld had! hij was bijzonder
    gevoelig met relatief weinig ruis.. opvallend was ook dat ruis minder werd met langere sluitertijden.

Enigsinds enthousiast greep ik naar de schroevendraaier en scheurde de camera uit elkaar en verwijderde de lens module
    en het kapje van de microfoon en heb de leds van de printplaat gehaald met een soldeerbout.
    het enige wat ik toen gedaan heb is een 4mm occulair uit elkaar geschroeft en de 1.25" buis op de body van de cam
    gelijmt ik had ook evt een fotorol doosje kunnen gebruiken maar ik vind ze een beetje slap voor mijn eigen projecten.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: PS3 eye astrocam A.jpg views: 1 grootte: 217,8 KB id: 1105198
    Nu had ik mazzel dat het op dat moment een beetje helder was en ging naarbuiten om te testen met een Meade etx-70 350mm
    Om de camera in 1e instantie even goed te focussen gebruikte ik free webcam recorder op 1fps en richte ik de scope op een
    felle ster, het beeld was nu nogal overbelicht en kon daardoor de framerate iets hoger zetten om wat makkelijker de juiste
    focus te vinden.

Echter nu had ik wat problemen met het instellen van de camera in PHD guiding. ik koos een wdm webcam style camera in de
    instellingen en dan krijg je de lijst met mogenlijke resoluties en framerates maar de framerate staan er niet bij!!!
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: PHDnoFramerate.png views: 1 grootte: 32,9 KB id: 1105200

Na lang proberen heb ik de hele lijst geteld (zo`n 140 mogenlijke framerates dacht ik) om uit te vogelen wat welke framerate
    wat was en had op een gegeven moment een beetje een handigheidje er in gekregen door helemaal naar beneden te scrollen dan
    5x page up te drukken een dan de bovenste aan te klikken om te zorgen dat ik steeds de zelfde framerate koos.
    Na veel geknoei was eindelijk alles goed ingesteld en begon te testen op 1fps tot mijn verbazing pakte hij al snel wat op en
    phd guiding had een lock! op autostar computer klikte ik een meiser tour aan maar al snel bleek de camera niet gevoelig genoeg om nog een
    lock te krijgen waarna ik over ging naar ongv 0,5fps en had gelijk weer beeld en een stabiele lock met bijna alle objecten waar
    ik hem op richte. na enig gebruik bedacht ik me ook nog om een dark frame te maken in PHD en dekte de scope af met een zwart doek en maakte de frame waarna hij nog beter werkte.
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: test scope b.png views: 1 grootte: 112,2 KB id: 1105201
    Nogal verbaasd van dit alles begon ik te denken aan nog langere sluiter tijden maar daar kwam ik de bottlenek tegen van de
    PS3 eye, met een sluitertijd onder de 0.3fps kreeg ik veel groene pixels en werdt de camera onbruikbaar zover ik kon zien
    maar meer testen is nog nodig.

Dat zeggende wil ik mijn excusses aanbieden dat ik geen fotos heb gemaakt van dit alles niet
    van de bouw of van het testen, het was dan ook in eerste instantie niet mijn bedoelling om dit publiek te willen maken maar
    mijn bevindingen waren van dien aard dat ik toch heb besloten dit te delen met de astro knutselaars op dit forum

Groet Ivar van Hoorn
    -Meade LXD75 mount
    -Meade 150mm f5
    -Meade 130mm f7.9
    -Meade ETX-70
    -Canon Eos350d

Leuk hobby project.
    Ik denk dat het nuttig kan zijn om de prestaties te vergelijken met een volcamera uit ongeveer dezelfde prijsklasse. Het praktisch nut bij zwakkere volgsterren etc.

Edit: ik zie nu dat deze camera al voor 10-20 euro te koop is op ebay. Al presteert deze gemiddeld als volgcamera, dan nog is het een interessante optie!
    Last bewerkt door dulfer; 17-12-13, 21:32.
    Skywatcher EXPLORER 254mm f/4.7 | TS 102ED f/7 Photoline | NEQ6 PRO
    'Outer space exists because it's afraid to be on the same planet with Chuck Norris'

Commentaar

Origineel geplaatst door dulfer Bekijk bericht
      Leuk hobby project.<br>
      Ik denk dat het nuttig kan zijn om de prestaties te vergelijken met een volcamera uit ongeveer dezelfde prijsklasse. Het praktisch nut bij zwakkere volgsterren etc.<br>
      <br>
      Edit: ik zie nu dat deze camera al voor 10-20 euro te koop is op ebay. Al presteert deze gemiddeld als volgcamera, dan nog is het een interessante optie!
      <br>
      <br>
      Klopt! vandaar ook dat ik het gepost heb ik heb namelijk deze camera voor 12.- opgepikt bij used product en naar mijn mening volstaat deze als goedkope guidecamera out of the box. ik heb heel wat webcams uit elkaar getrokken een geen van die had zulke lange sluiter tijden als deze. meeste cams hebben een minimale frame rate van 5fps waar deze een max sluitertijd heeft van 10sec voor 1 frame dus 0.1fps!

Sinds de toucams van Philips met long exposure mod heb ik nog geen goedkope alternatieven gezien. ik heb online gezocht naar deze camera
      en heb wat ombouw tutorial gevonden maar ze vertellen niets over dat deze ook lange sluiter tijden heeft.
      -Meade LXD75 mount
      -Meade 150mm f5
      -Meade 130mm f7.9
      -Meade ETX-70
      -Canon Eos350d

Commentaar

Werken...
      X