Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Zelf een GoTo systeem programmeren voor de PC!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Zelf een GoTo systeem programmeren voor de PC!

Hallo iedereen,

Ik dacht dit vinden jullie vast wel interressant om even te lezen!

Op school ben ik op dit moment aan mijn 4e jaars project bezig. Dit is een project waarbij je zelf mag kiezen wat je wil gaan doen zolang het maar met Informatica (computerprogramma's schrijven) te maken heeft. Dus ik natuurlijk iets doen wat met astronomie te maken heeft!

Nu heb ik al 2 ESCAP P530 motoren binnen gekregen (Dat zijn diezelfde motoren die ook op de FS2 GoTo zit). Naar een controller ben ik nog op zoek. Deze moet namelijk een behoorlijk vermogen aankunnen.

De controller zal over een RS-232/USB interface beschikken die aangesloten kan worden op de PC/PDA of Laptop. Aan de hand van commando's via deze controller naar de motoren te sturen kan de telescoop bewegen. De berekeningen heb ik ook al gemaakt, alleen kan ze dus nog niet testen omdat ik nog geen controller heb.

De volgende functionaliteiten ben ik van plan in te bouwen in het systeem:
    - Objecten database met; Messier, NGC, IC, Sharpless 2, Bright stars, SAO stars, planeten en maan.
    - Handmatig een target op kunnen geven (b.v. komeet, astroide, o.i.d.)
    - Blijven volgen van objecten
    - PEC correctie
    - Bijsturen t.o.v. een object
    - Het selecteren van objecten vanaf een star-chart (ala Stellarium)
    - Het systeem wordt geschreven in C# en is daarom voor Windows 2000/XP/Vista (?) (Misschien ook wel Java, dus platform onafhankelijk)

Het zal vrij makkelijk zijn, lijkt me, om dit systeem ook te gebruiken voor andere monteringen, mits dezelfde motoren worden gebruikt.

Mijn vraag aan jullie is; Zouden jullie ook nog andere functionaliteiten willen zien in dit GoTo systeem en zo ja, welke!

Eens in de paar weken zal ik in dit onderwerp mijn vorderingen posten om jullie up-to-date te houden!

Alvast bedankt voor de reacties!

Leuk idee, suggestie: autoguider koppeling.
    Dit is geen undersign.

Commentaar

Is het niet mogelijk om ook parameters van motortjes als variabelen in te voeren zodat ook andere kunnen worden aangesloten?
      Polarex D60 900mm/parallactisch statief + motor
      Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
      Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Origineel geplaatst door Hyperion
        Is het niet mogelijk om ook parameters van motortjes als variabelen in te voeren zodat ook andere kunnen worden aangesloten?
        Jah, is wel mogelijk, alleen zou dit dan wel goed getest moeten worden. Daarbij komt ook dat stappenmotoren vaak niet snel genoeg zijn voor een GoTo systeem. Vandaar dat ik mijn standaard motoren op de Losmandy GM-8 ook moest vervangen met ESCAP P530's.

@Yigal: Autoguider koppeling is een heel leuk idee! Denk alleen dat dit meer een project op zicht is omdat je het beeld van b.v. de webcam die je eraan hangt ook moet herkennen enzo.

Zijn er trouwens ook GoTo systemen te koop die je zo op de PC aan kunt sluiten?

Commentaar

Zelf een GoTo bouwen?
          Dan moet je natuurlijk even kijken(googlen) naar Mel Bartels!
          http://www.bbastrodesigns.com/ .
          Hij heeft zijn systeem oorspronkelijk gebouwd om satellieten mee te
          tracken.

Commentaar

Johan: Ja, dergelijke systemen bestaan al. Bekende en betrouwbare systemen zijn o.a. de FS-2, de AWR sturing, de gemini (Ja ik weet het, standaard voor de Losmandy´s maar ze zijn ook los te gebruiken) en de Argo Navis

http://www.astro-electronic.de/
            http://www.awrtech.co.uk/ih/index.htm
            http://www.docgoerlich.de/Rene.html
            http://www.wildcard-innovations.com.au/
            Dit is geen undersign.

Commentaar

Jah, ik wist wel dat er gewone goto systemen zijn met een hand controller e.d. Maar wat ik dus wil is dus eigenlijk een PC gebruiken om de telescoop direct aan te sturen.
              Op deze manier heb je dus alleen de kosten van de nieuwe motoren (530 eruo) & controller (100 euro) en verder niets!

Commentaar

Bij Sterrenwacht Almere maken ze dit systeem, werkt erg goed en goedkoop. misschien kan je er wat mee.

http://martin-cibulski.de/atm/mount_con ... dex_de.htm

Commentaar

Origineel geplaatst door Nightsky
                  Bij Sterrenwacht Almere maken ze dit systeem, werkt erg goed en goedkoop. misschien kan je er wat mee.

http://martin-cibulski.de/atm/mount_con ... dex_de.htm
                  Dat is inderdaad wel een goede website! Zie dat het wel allemaal assambler is, maar dat maakt niet uit! Het gaat om de functionaliteiten die er in zitten!

Bedankt! Ik heb trouwens ook een ontwerp van de GUI gemaakt. Ik post deze later deze week wel even.

Commentaar

Re: Zelf een GoTo systeem programmeren voor de PC!

Origineel geplaatst door Johan
                    Hallo iedereen,

Ik dacht dit vinden jullie vast wel interressant om even te lezen!

Mijn vraag aan jullie is; Zouden jullie ook nog andere functionaliteiten willen zien in dit GoTo systeem en zo ja, welke!

Alvast bedankt voor de reacties!

- is het mischien mogelijk om een bluetooth connectie te voorzien ?
                    kan je mischien met je gsm over bluetooth je telescoop aan sturen ULTRA COOL !!!!
                    - moet je wel een program schrijven voor op de gsm , maar die ondersteuen tegen woordig ook al java en nog andere programmas.
                    Meade 10" Lx-50, Meade ETX 80

Commentaar

Da's lang geen slecht idee. Een GSM als draadloze handbox voor een GoTo scoop. Maar dan liever zonder de PC ertussen; gewoon de hele functionaliteit op de GSM implementeren. een beetje smartphone (zoals mijn P900 of P990) moet dat aankunnen.

,xtG
                      .txooJ
                      Ich bin ein Kollaser.
                      http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Dit is een mooi project . Wat ik best ook wil is het kunnen toevoegen van hele lijsten. Een beetje zoals bij CdC waarbij je dan zo'n add-on moet installeren.

Veel succes ermee zou ik zeggen, moest het goed uitdraaien denk ik dat veel astrostarters er gebruik van gaan maken. Even de oude PC aankoppelen en je hebt misschien de gebruiksvriendelijkste GoTo op de mark .

Commentaar

Origineel geplaatst door Kip
                          Dit is een mooi project . Wat ik best ook wil is het kunnen toevoegen van hele lijsten. Een beetje zoals bij CdC waarbij je dan zo'n add-on moet installeren.

Veel succes ermee zou ik zeggen, moest het goed uitdraaien denk ik dat veel astrostarters er gebruik van gaan maken. Even de oude PC aankoppelen en je hebt misschien de gebruiksvriendelijkste GoTo op de mark .
                          Dat idee van die lijst is zeker de moeite waard! Misschien zou dit wel m.b.v. XML gerealiseerd kunnen worden!

Wat dat bluetooth betreft. Ik heb al eens eerder een besturing (van een modelboot) met behulp van bluetooth gemaakt. Dit was niet echt een succes... :P hij ging de hele tijd door in rondjes en was niet meer te stoppen omdat hij zijn verbinding kwijt was! Zal ook wel leuk zijn bij een GoTo trouwens. Maar bedankt voor het idee, wie weet iets voor in de toekomst!

Commentaar

Waar ik zelf wel bnieuwd naar ben is voor welk type controller dit geschikt
                            zou zijn...
                            De Autostar van een ETX-70 draait op een 68HC11 8MHz 512kB Flash
                            dus er moet vast wel een en ander mogelijk zijn... bijv. met een uitgebreide
                            variant van Intel 8051. (Zelf net mee begonnen)
                            Persoonlijk zou ik wel benieuwd zijn naar de code, dan kan je ook direct
                            zien of zoiets aan te passen is voor andere type controllers.
                            Misschien de mogelijkheid om 2 of meer minder krachtige controllers te
                            combineren om op die mannier een modulaire opzet te krijgen, dan zou je
                            voor de aansturing van motoren een aparte controller kunnen gebruiken, en
                            hoef je niet alles aan te passen bij een compleet ander type motor (of zelfs montering)

't is maar een ideetje...
                            Mijn zeer bescheiden optieklijst (voorlopig althans)

Meade RedField 8<->24 x 50mm Binoculair
                            Luxon 10<->30 x 60mm Binoculair
                            Luxon Andromeda 76 700 Look-a-like
                            Meade ETX-70-AT

Commentaar

Werken...
                            X