Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

materiaalkeuze spiegel

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

materiaalkeuze spiegel

Hallo,

Is er iemand die weet wat eroptegen zou zijn om een spiegel te maken van RVS? Heeft iemand dit ooit ondernomen?

Op mijn werk (een ijzergieterij)maken wij controlemonsters voor onder de microscoop en die worden gepolijst met diamantemulsie van 3mu en die zijn als spiegeltjes.

Het voordeel van mijn werk is dat ik zelf een model kan maken van hout en kan gieten.Dit is goedkoper dan dure glaasjes...Toch?! :cunningplan
    Ervaring is de som van de gemaakte fouten

Staal zet te veel uit tov glas en dit zal denk nooit een goeie spiegel worden om die reden. De dichtheid van RVS is uit mijn hoofd ook lager dan die van BK7 glas dus zal je tevens last krijgen van 'ruwheid' in je spiegel.

Mijn idee is... wacht tot de kunststof spiegels van Harro klaar zijn als je een ander materiaal wil proberen...
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

BK7 heeft een dichtheid van ongeveer 2.7g/cm^3, RVS ongeveer 7.8g/cm^3. Dichtheid van RVS is dus hoger. Verder heb je problemen met de oppervlaktenauwkeurigheid: een telescoopspiegel moet in de orde van 0.15 micron (150nm) goed zijn wil deze acceptabel zijn. Door de hoge oppervlaktehardheid zal het niet mee gaan vallen deze op vorm te krijgen. Helaas vergis je je dus.
      Dit is geen undersign.

Commentaar

Wat betreft de uitzettingscoefficient heeft Patrick gelijk.
        Toch zijn er voorbeelden bekend van metalen spiegels:
        Beroemd is de enorme Birr-telescoop van Lord Rosse. Die had ook een metalen spiegel. (mengsel van brons en koper).

mooie uitgebreide website:
        http://www.birrcastle.com/telescopeConstruction.asp
        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Harro: in brons zit al koper, ik denk dat je het verkeerd vertaalde: vaak was speculum een koper-zilver mengsel, probleem erbij was alleen dat het heel snel oxideerde en dat het heel bros was. Veruit de meeste spiegels knapten al tijdens het afkoelen.
          Dit is geen undersign.

Commentaar

je hebt gelijk Yigal.
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Re: materiaalkeuze spiegel

Origineel geplaatst door Tholootje
              Het voordeel van mijn werk is dat ik zelf een model kan maken van hout en kan gieten.Dit is goedkoper dan dure glaasjes...Toch?! :cunningplan
              Mijn menning: DOEN !
              tenminste als je de tijd en de zin hebt.
              Je weet maar nooit hoever je er mee komt.

succes
              en houdt ons op de hoogte

Commentaar

Bedankt voor jullie enthousiaste reacties

Het is niet zo dat ikkie er meteen aan aan ga beginnen hoor,maar een scoop bouwen is iets wat mij al sinds kind af aan zeer de moeite waard lijkt ,maar het is er nog nooit van gekomen.(Bouwen=misschien wel leuker dan het kijken????)
                Ik ben altijd wel aan het brainstormen over de mogelijkheden en hoe die mij het minst kosten.
                Ook is het zo dat wij niet heel vaak RVS gieten,maar alvast een malletje maken kan geen kwaad.

Misschien doe ik het slijppoeder ook wel op de oude manier vergaren ,want we hebben zakken vol siliciumcarbide en een tonnetje cerium heb ik ook nog staan(De fik erin en je hebt ceriumoxide).

Eerst maar eens een huis verbouwen.Ik laat weten of het lukt.

Commentaar

Nou ja, ik weet niet of je het leuk vind, maar als je nog tijd over hebt, heb ik nog op mijn wensenlijstje een bepaald hulpstuk van RVS voor mijn kijker staan.
                  Dit is geen undersign.

Commentaar

Nieuwe ronde nieuwe kansen.

Ik heb een mooie aluminium schijf met een diameter van 280mm gevonden die niks lag te doen.
                    Er zit alleen een gat in het centrum van 20mm.Wat zou je er mee kunnen doen( Telescoop-technisch gezien dan he! )

Zou je last hebben van zo'n gat als je er een newton-spiegel van maakt?

Is een Maksutov-Cassegrain monster een optie?

Losse vraag:Is de secundaire spiegel van een Maksutov nou plat of watdanook-bolisch?

U begrijpt:Keuzes,keuzes en nog eens keuzes

Commentaar

Wat je ermee zou kunnen doen is een mooie lensvatting of spiegelbak maken: op dit moment is glas helaas helaas het enige materiaal wat echt geschikt is voor visuele optiek alle experimenten van o.m. Harro ten spijt (hoewel ik met enige scepsis zijn experimenten volg)
                      maar stel even dat het geen aluminium maar glas van deze afmetingen was geweest, dan zijn de antwoorden op je vraag:
                      nee, verwaarloosbaar weinig bovendien zit je secondaire spiegel ervoor.

zeker niet als eerste telescoop. Ontieglijk moeilijk om te maken, zelfs voor de meest ervaren bouwers.

De secondaire spiegel van een originele Maksutov is sferisch. Er zijn varianten zoals de Rumak waarbij deze asferisch is.
                      Dit is geen undersign.

Commentaar

Wat betreft de 3mu, dat heet bij het maken van glazen telescoopspiegels niet polijsten maar schuren. Daarna kan je nog doorschuren met 1mu (zelf nooit gedaan) waarna het polijsten pas begint
                        De antieke spiegel hierboven is waarschijnlijk van metaal gemaakt omdat het toendertijd haast niet mogelijk was om van glas een spiegel te maken van hetzelfde formaat. De afbeeldingskwaliteit van zo'n spiegel kan je waarschijnlijk vergelijken met een speelgoed 60mm FH refraktor (met wat meer licht uiteraard).
                        Als je al van een ander materiaal dan glas een spiegel gaat maken raad ik iedereen aan om eerst eens flink te gaan googlen. Met een normale spiegel ben ja al gauw 150-200 uur bezig, en het is niet leuk om daarna tot de ontdekking te komen dat het niet gaat werken.
                        Bedenk dat een spiegel met 1/4 wave (en daar is een thuis-spiegelslijper echt niet mee tevreden!) over de hele diameter maar 150nm verschil mag hebben, en dat de spiegel niet of nauwelijks mag vervormen bij temperatuur schommelingen.

Wil je echt zelf gaan slijpen dan raad ik je aan om de site van Stathis Kafalis eens te bekijken http://www.stathis-firstlight.de/spi...ifen/index.htm

Commentaar

Oh!

Commentaar

Werken...
                          X