Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Van lelijk eendje tot semi-LXD75

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Van lelijk eendje tot semi-LXD75

Of heb ik nou gewoon mijn ouwe Synta EQ-3 wit gespoten...?
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

dat ziet er mooi uit, complimenten Roel!
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Mooi gedaan roel. Plak er een AP sticker op en verkopuh die hap

Commentaar

Dank u allen! Zo zag hij er eerst uit:

Commentaar

Haha, weer een geweldig idee Roel!

Commentaar

ik moest even goed kijken haha

alleen mis je de motoren die op de LXD75 wel zitten

ziet er mooi uit !

-BaN-
            Meade LXD75 6"
            Samsung GX-1L 18-55
            Orion Shory Plus 2x Barlow
            Plossl series 500 4mm , 6.5mm
            Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

Ziet er netjes uit, beter dan hamerslag vind ik. Persoonlijk vind ik dat gewoon echt lelijk. Mijn EQ-5 moet er, na mijn statief, ook aan geloven. Die word zwart, net als het verbindingsstuk dat met het statief is meegespoten. Dat laat zich overigens een stuk beter spuiten dan het statief. Vervolgens dat statief ooit nooit vervangen door een houten en voila!
              "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
              - Roel & Steem, 2019

Commentaar

In afwachting van mijn nieuwe 150 mm F/5 Newton ben ik maar vast bezig gegaan met wat prutswerk om deze kijker op mijn ouwe EQ-3 te kunnen plaatsen.
                Op zoek naar een geschikte vervanger voor de prijzige buisringen ben ik eens bij de lokale rioolpijpenhandel (?) wezen kijken. Met wat passen en meten past een 150 mm OTA in buisringen die oorspronkelijk bedoeld zijn voor 160 mm rioolpijpen. Geloof me, het is steviger dan het eruit ziet.
                Om te testen heb ik een lege tube van een andere 150mm F/5 erop gezet. Omdat mijn montering geen dovetail-aansluitig heeft monteer ik de buis+ringen dmv twee bouten op een houten balkje, dat op zijn beurt weer aan de montering vastgeschroefd zit. Zo hoef ik straks maar twee bouten los te draaien om de montering en de OTA los te vervoeren. De lelijke vleugelmoeren vervang ik nog door van die mooie zwarte draaiknopen.

Voor de duidelijkheid: aan de onderkant van de buisringen zat al een buisje gelast met daarin m8 schroefdraad. Deze buisjes vallen precies in twee gaten in het balkje. Door de moeren aan de andere vast te draaien trekken de ringen zit muurvast tegen het balkje aan.

Ook heb ik een klein houten statiefje in elkaar geprutst. Het statief hoeft voor mij niet zo hoog te kunnen (ik neem toch altijd vanaf een stoeltje waar), maar het moet wel stevig zijn. En dat is ie!

Commentaar

Whoa! Gek! :P Erg goed gedaan!

Commentaar

Wat voor verf heb je gebruikt ? Ikzelf zou dat ook eens ondernemen met een Orion Skyview montering ( Niet de Skyview Pro ! ) en ik had toen een bus MoTip spuitverf gehaald, Die moest heel goed zijn zei de verkoper ( Nou zou ik dat ook zeggen als ik een bus lak van 15,- Euro verkopen kon )

Net voor ik hem spuiten zou heb ik de montering verkocht...
                    Grinding is a cavemen`s job, eat well, sleep well and word like hell !

John Dobson.

Commentaar

Ik heb eerst de montering uit elkaar gehaald en alle oppervlakken die geschilderd moesten worden goed ontvet met terpentine. Daarna alles in de primer gezet en als laatste de boel afgelakt met (inderdaad) witte Motip.

Of het blijft zitten is nog maar de vraag.. Ik stoot nogal eens ergens tegenaan met die montering en al kost die verfbus 11 euro, er is veel beter (en duurder) spul verkrijgbaar!

Commentaar

Hmmm, Ziet er erg goed uit moet ik zeggen !

Dus eerst primer en dan de lak...

Mijn broer en ik hebben een buis ( OTA ) gespoten met MoTip lak ( Zonder primer ! ) en dat blijft goed zitten hoor, Is keihard !

Mijn complimenten !

Groeten,
                        Feddrik.
                        Grinding is a cavemen`s job, eat well, sleep well and word like hell !

John Dobson.

Commentaar

Het is trouwens echt aan te raden om het advies 'laten drogen' niet in de wind te slaan. Je kunt beter wat langer wachten dan alles weer in elkaar te zetten voor het goed droog is. Dit advies krijg je van een sukkel die 80 euro aan primer, verf en lak op zijn statief heeft zitten en dus net zo goed een ander statief had kunnen kopen. Heb nu wel een uniek zwart/wit statief. Ziet er op het eerste gezicht leuk uit, maar de gevolgen van mijn ongeduldigheid zijn bij betere inspectie duidelijk te zien.
                          "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
                          - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Werken...
                          X