Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

C8 ziet het donker in. cq. pimpen.

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

C8 ziet het donker in. cq. pimpen.

Hier een kleine reportage van wat pimpwerk aan m'n C8.
    Na maanden gelezen te hebben over het “hoe en waarom” van de SCT, ben ik maar eens van start gegaan.

Veel waarnemen kon je niet in de Kerstvakantie en ik moet toch iets met de telescoop doen?

Ik wil altijd graag weten hoe alles werkt, waardoor het natuurlijk soms uitelkaar moet.
    En het is prettig voor de emotionele band tussen mij en m'n lijdend voorwerp.
    Die band was ik bijna verloren door het aanhoudende slechte weer de laatste tijd....
    Zo zit er toch een stukje van mezelf in zeg ik altijd maar. (beetje van Magi beetje van Celestron..)

De correctorplaat kon ook wel een schoonmaakbeurt gebruiken (linkje van Nop) http://www.astrowiki.nl/index.php/Schoo ... ectorplaat

En als die eraf ligt, ach waarom dan niet ook gelijk flocken?
    Ik heb ergens gelezen dat het volgens sommige mensen wel 2 magnitudes kan schelen.
    Ook was er iemand die beter beeld/contrast had met een geflockte C6 dan een ander in een ongeflockte C8 en ook op DSO's maakte het behoorlijk verschil.

Deze verhalen kúnnen natuurlijk een hoog "Klazien uut Zalk" gehalte hebben, maar baat het niet, dan schaadt het niet.

Ook wilde ik preventief de focusseer inrichting smeren.
    Als ik toch al bezig was met flocken en de boel al uitelkaar lag.

Inspirerend verhaaltje naar aanleiding van Jefke:
    http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=4973

Ook het verhaal van Arend met zijn C9.25 die hij "gepimpt" had was erg inspirerend.
    http://www.astroforum.nl/viewtopic.php?t=4640

Sorry voor de mensen die niet van externe linkjes houden, maar waarom zou je alles dubbel tiepen..?

Kleine uitleg foto's,

Op foto 1. zie je de plaatsen waar de sjimm's (kunnen) zitten als je de ring van de correctorplaat eraf haalt, bij mij waren dat er 2 stuks.

Foto 2 laat zien waarom flocken niet zo'n slecht idee is.

Foto 3, het afmeten en passen van het zelfklevend flock papier.

Foto 4, en het zit erin , de naden zijn precies goed op elkaar aangesloten, dit was een monniken werkje.
    Maar een heel verschil vergeleken met hoe het eerst was.

Foto 5 , secundaire baffle van binnen en buiten flocken, correctorplaat reinigen op de juiste manier en mét de juiste spullen natuurlijk!

Foto 6, de primaire baffle voor de mierenn**kers onder ons ook aanpakken.
    Als je de primaire spiegel erafhaalt, maak dan eerst de focusser los op de achterkant van de C8 en dan pas de C-clip die halverwege de primaire baffle zit.
    Zorg dat er NIETS op de spiegel kan vallen!

Foto 7, Vet vervangen van de primaire baffle. (gebruik niet zomaar goedkope prut die je optiek kan aantasten!)
    Dan de focusseer stang ook reinigen en opnieuw smeren.
    Door dit stangetje wordt dus de primaire spiegel over de primare baffle geduwt.
    Je ziet dat er dan niet echt sprake is van gelijkmatige drukverdeling, waardoor dus image shift en mirrorflop kan ontstaan door de toleranties tussen beide te bewegen delen.
    Vaak wil iets dikker vet dan dat er origineel inzit dit iets verbeteren.

Foto 8, De boel weer inelkaar, alles netjes schoon én een heel stukje meer donker binnen!
    Ik heb tot nu toe alleen overdag kunnen testen en 's avonds op een buitenlichtje van een Flat een paar Km hemelsbreed van mij vandaan, maar dat zag er allemaal goed uit.
    Ik wil eerst voor mijzelf weten of de collimatie nu erg veel anders is als vóór de ingreep en pas
    daarna de Bob's Knobb's er op zetten die ik nog heb liggen.
    Nu nog sommige boutjes zwartmaken of precies afzagen die in de kijkerbuis zitten en dan is
    "Black Betty" weer helemaal "het heertje"..

Als je het zo leest lijkt het allemaal redelijk eenvoudig en het is me achteraf ook wel meegevallen
    (een paar zeer spannende momenten daargelaten).

Doch zonder enig technisch inzicht en/of sleutel-ervaring zou ik er niet aan beginnen.

HEEL BELANGRIJK is dat je ALLES maar dan ook alles “MERKT” met merktekens, wat je enigszins los gaat maken of uit elkaar gaat halen.
    Kijk uit dat er geen kleine moertjes of andere onderdelen op de spiegel zélf kunnen vallen.
    Zorg dat de ruimte waarin je gaat werken absoluut zo veel mogelijk stofvrij is en dat er geen dingen rondslingeren/hangen dan alleen dát gene wat je voor deze operatie nodig hebt.

Zorg ook dat je de avond ervóór niet zwaar gefeest hebt en goed uitgerust bent anders begint
    het spelletje veel weg te krijgen van "Doctor Bibber"...
    Feesten doe je maar als alles goed is afgelopen.
    Jaag iedereen die jou ook maar enigszins kan afleiden het huis uit.
    Telefoon uit, bel d'r af.
    Was je huwelijk/verkering toch al niet zo best, dan is dit hét moment om er een einde aan te maken.
    Stuur haar/hem anders een weekeindje naar een kuroord .
    Breng al je huisdieren, honden/katten en huismijt en wat ik nog vergeten ben, bij vrienden/kennissen onder.
    Kortom hou je aandacht erbij, het is een precies werkje!

Zo, nog een klein klusje met het overgebleven flockpapier.
    (net genoeg over voor het flocken van m'n contactlenzen zag ik...)

edit/update:

Vanavond ondanks alle bewolking toch nog even snel gekeken, ik kon het niet laten.
    Het was meer "gaten in de wolkjes hoppen" dan sterhoppen, zeer iritant maar de kijker zélf blijkt nauwelijks uit collimatie.

Het was nog wel even schrikken toen ik als 1e naar Sirius keek, die laag boven de horizon stond,.
    Allemaal strepen door mijn in/out focus beeld, maar niet als ik Sirius scherp in beeld had.
    Gelukkig bleken het takken van een vlinderstruik te zijn..kwam ik later achter pfff.

Verder waren de paar seconden beeld die ik af en toe had niet verkeerd.

Dit was even een snelle blik, nu wachten op een echt heldere avond..

p.s. de foto's lijken wat klein, maar als je met je muis eroverheen gaat en op het kruisje drukt wat dan verschijnt, dan worden ze wat groter.

edit/update.

Vanacht kwam ik rond 3 uur thuis en het was (eindelijk) helder.
    Ik MOEST natuurlijk de kijker testen.
    Met zéér hoge vergroting bleek hij uit collimatie te zijn.
    De seeing was behoorlijk goed, dus gelijk de Bob's Knobb's erin gestoken en gecollimeerd op Polaris.
    Het was even zoeken maar hij staat nu perfect en de stertest is ook dik in orde.
    Alles loopt soepeltjes, goed beeld, kortom ik ben tevreden!
    Tot 7 uur vanochtend nog zitten genieten ondanks die nare straatlantaarns.
    M81 M82 M13 M57 en nog wat klein grut.

Nu gaan we tevreden slapen.
    Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
    ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
    Auteur:Ik

*Lacht zich ziek*

Kon ik de huismijt maar ergens anders onder brengen! Zou me een hoop schelen. Maar knap werk Wolkenwietje. Hoop voor jou (en ons allen) dat je het snel eens goed uit kan testen.
    "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
    - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Na de succesvolle test van afgelopen nacht/ochtend,

nog even een piccie van alle huis(vl)mijt/vlijt..

Inc. de knopjes van Bob. (gekocht bij Rob)
      Optiek Wausch & Lomp contactlenzen F0,1 D10mm
      ------------------------------------------------------------------

Uiteindelijk is toch álles de schuld van het onstaan van het universum.
      Auteur:Ik

Commentaar

Werken...
      X