Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat heb jij vandaag aan je telescoop gedaan?

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Commentaar

Afgelopen weekend heb ik van een kunststof opbergbox een laptopbox gemaakt, zodat de laptop beschermd staat tegen condens en vogelpoep. Meer foto's zijn te zien op mijn website https://www.astrofotos.nl/2020/06/10...ct-laptop-box/
      Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 2020-06-06 14.46.48-1.jpg views: 369 grootte: 2,75 MB id: 1454321
      RenÚ. (http://renedefeijter.t83.net) Skywatcher newton 130/900 | Celestron Advanced GT | Philips SPC900NC | QHY5L-II Mono | Skywatcher 80/400 Startravel | 10-30x60 Lidl verrekijker

Commentaar

Afgelopen week een aantal klusjes gedaan. Zo heb ik de C8 uit zijn vork gehaald nadat ik via te-les-koop een dovetail bar had overgenomen.
        De dovetail bar beloofde volgens de verpakking speciaal voor een C8 te zijn, maar kennelijk niet het model van mijn Celestar 8 uit de jaren 90. De gaten kwamen niet overeen.

Daarom maar met een klein plaatje aluminium een adaptertje gemaakt en zo toch de dovetail aan de telescoop kunnen bevestigen.
        Click image for larger version  Name:	alu.jpg Views:	0 Size:	49.8 KB ID:	1454560
        Click image for larger version  Name:	c8 op cem25p.jpg Views:	0 Size:	181.8 KB ID:	1454561

Ook heb ik een gereedschapskoffer bij de Gamma gehaald waarin mijn Televue Pronto past met alle fotografie toebehoren. De koffer heb ik uitgezocht op een formaat waarbij de telescoop foto-klaar op de mount gezet kan worden. Met een beetje passen en meten kan ik nu alles in 1 koffer meenemen. Tja, en natuurlijk een tas met het statief en een koffer voor de mount

Click image for larger version  Name:	koffer1.jpg Views:	0 Size:	223.0 KB ID:	1454562
        Click image for larger version  Name:	koffer2.jpg Views:	0 Size:	246.4 KB ID:	1454563
        Click image for larger version  Name:	koffer3-rot.jpg Views:	0 Size:	571.8 KB ID:	1454565
        C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Optimaliseren binnen amateurmogelijkheden

Ik heb toch maar eindelijk eens gedaan wat ik allang in mijn hoofd had zitten.

Jullie kenden al mijn 102mm Skywatcher Maksutov.

Click image for larger version  Name:	DSC02097 (640x426).jpg Views:	0 Size:	67.0 KB ID:	1460425

Die had ik een isolerend jasje gegeven om de afkoeling wat regelmatiger te laten verlopen en de inwendige seeing te dempen.

Click image for larger version  Name:	DSC02092 (640x426).jpg Views:	0 Size:	160.3 KB ID:	1460420

En voorzien van veel donkerder bekleding (Protostar) in de lange baffle:

Click image for larger version  Name:	DSC02792 (640x426).jpg Views:	0 Size:	131.3 KB ID:	1460421

Met dit effect:

Click image for larger version  Name:	Met en zonder light-trap in Mak.png Views:	0 Size:	224.8 KB ID:	1460422
          Zonder inwendige bekleding in de lange baffle vs met bekleding in de lange baffle.

Toch maar besloten om de verdere grijze wanden ook te bekleden. Daartoe moest ik zowel de correctorhouder als de spiegelhouder losdraaien. Even een smal stickertje aanbrengen, doorsnijden, zodat je de houder weer exact op dezelfde manier kunt terugplaatsen.
          Click image for larger version  Name:	IMG_1629 (449x640).jpg Views:	0 Size:	122.0 KB ID:	1460423

Dan het donkere materiaal van Protostar plaatsen. Daarbij neem je stroken van plusminus 8 cm breed, dat plakt wat gemakkelijker. Zie het verschil met het grijze en onbeplakte gedeelte.

Click image for larger version  Name:	IMG_1635 (640x480) (2).jpg Views:	0 Size:	129.9 KB ID:	1460424

Daarna was de onbegrijpelijk glimmende eerste baffle aan de beurt. Die zit op de corrector.

Click image for larger version  Name:	IMG_1637 (640x480) (2).jpg Views:	0 Size:	128.0 KB ID:	1460426

En als je dan toch de boel open hebt, kun je net zo goed alle inwendige optische vlakken even schoonmaken met een lekker sopje.

Click image for larger version  Name:	IMG_1639 (640x453).jpg Views:	0 Size:	129.9 KB ID:	1460427https://www.fpi-protostar.com/flock.htm

Schiedam
          Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
          Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
          Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Mooie klus, slim van dat stukje tape.
            Is het beplakken van de binnenkant puur bedoeld als extra isolatie? De binnenkant van de buis zie je namelijk niet door de oculairhouder, dus zwart maken daarvan is in principe niet nodig. (tenzij het baffle-buisje veel te kort is, maar dat is bij de Synta kijkers volgens mij nooit het geval)
            "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Origineel geplaatst door Roel Bekijk bericht
              (...)
              Is het beplakken van de binnenkant puur bedoeld als extra isolatie? De binnenkant van de buis zie je namelijk niet door de oculairhouder, dus zwart maken daarvan is in principe niet nodig. (...)
              Daar heb je in principe gewoon gelijk in. Toch zag ik nog een piepklein randje, vlak bij de rand van de corrector, bij heel scheef inkijken. Mocht eigenlijk geen naam hebben.
              Het principe van het inwendig beplakken van de wanden een Maksutov heb ik nog uit een eerdere periode ( inmiddels lang geleden) toen ik ontdekte dat dit uitmaakte op de seeing in mijn OMC140. Ik meende daarmee destijds contrast te winnen, maar won in het echt op seeing. Dat beplakken van die wand is dus leuk als extra isolatie, maar werkt niet noemenswaardig mee aan verhoging van het contrast. In tegenstelling tot het beplakken van de eerste en tweede baffle.

Noem het maar irrationele nostalgie, , als ik aan de voor- of achterkant in een kijker kijk wil ik pure zwartheid zien, afgezien van de hoofdspiegel. Een tik, als jong ventje overgehouden van mijn eerste Newton bouwsels. Mijn toenmalige leermeester kijkerbouw zei toen tegen mij: "John, als je in een kijker kijkt, wil je alleen maar de hoofdspiegel zien, verder niks". Hij bedoelde vanaf de oculairkant. Dat is nooit meer uit mijn hoofd verdwenen, haha Sterker nog, ik heb het onterecht uitgebreid met : " ook als je aan de voorkant erin kijkt". Ach, niets menselijks is mij vreemd.

Grappig dat je de vinger erop legt.
              Schiedam
              Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
              Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
              Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

Commentaar

Zo zag mijn GnG scopie er uit.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1445 (638x850).jpg views: 211 grootte: 182,8 KB id: 1462688Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1660 (680x581).jpg views: 200 grootte: 152,6 KB id: 1462689
                Daar was wel wat boor- en tapwerk voor nodig en dan moet de buis ook open. Dan kom je tevens nog andere probleempjes tegen. Boutjes die toch geen M4 blijken te zijn en bovendien nog eens te kort. En dan blijkt ook dat je uit de hand toch niet zo zuiver kan boren als je wel zou willen. Kolomboortje was toch wel handig geweest......dus dan moet er een klein slobgaatje gefreesd worden, haha.

Maar.. gelukt. En hij zakt in het zenit niet meer weg. Het 100 gram wegende RDF-je heeft weing invloed op de resterende onbalans, de oculairen nog het meest.
                Het zoekergroepje van links naar rechts: 18,5X50 zoeker met 4,4 graden beeldveld, zon-zoekertje, red-dot-findertje.
                Schiedam

Sterrenwacht Rijswijk

Commentaar

Ik heb gisteren wielen met remmen onder mijn 8" dobson geschroefd zodat deze makkelijker te verrijden is i.p.v. steeds tillen. Had ik veel eerder moeten doen, wat een verademing.
                  Bresser Messier 8" 1218mm F/6 solar | Sky-Watcher Skyliner 12" GoTo 1500mm F/4,9 | Zwo Asi 290MC | ES82┬░+68┬░+52┬░| BH 68┬░| MarkIV | UHC | UV-IR | L-Extreme |L-Pro

Commentaar

Ik heb een tijdje geleden een Feathertouch focuser op mijn 18'' Obsession gezet. Gisteren eindelijk wat kunnen testen. Voelt veel steviger en preciezer dan de oude JMI NGF-DX3 focuser.

Meer fotootjes staan op mijn blog.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: LRM_20200801_112722.jpg views: 122 grootte: 1,80 MB id: 1463191
                    Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
                    457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Commentaar

Origineel geplaatst door MightyViruz Bekijk bericht
                      Ik heb gisteren wielen met remmen onder mijn 8" dobson geschroefd zodat deze makkelijker te verrijden is i.p.v. steeds tillen. Had ik veel eerder moeten doen, wat een verademing.
                      Ik heb de wielen er weer inder vandaan gehaald, te wiebelig/onstabiel bij het maken van foto's met de Zwo Asi. 290MC. Nu de wielen maar onder een plank geschroefd, stuk stabieler weer. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200911_171415_resize_90.jpg views: 122 grootte: 245,8 KB id: 1463196 Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200911_171433_resize_61.jpg views: 115 grootte: 258,5 KB id: 1463197
                      Bresser Messier 8" 1218mm F/6 solar | Sky-Watcher Skyliner 12" GoTo 1500mm F/4,9 | Zwo Asi 290MC | ES82┬░+68┬░+52┬░| BH 68┬░| MarkIV | UHC | UV-IR | L-Extreme |L-Pro

Commentaar

Al een tijdje bezig met opbouwen van een 254 f/12 cassegrain. Ik heb een bepaald idee hoe t worden moet maar blijkt toch lastiger dan gedacht. Als eerste een extra gewicht van 5 kg erbij omdat het hele spul behoorlijk uit balans was op een cem60. Dovetail plate voor volgkijker besteld maar had 1/4 inch boutjes nodig om volgkijker te kunnen monteren. Boutjes kwamen binnen en gelijk maar asiair pro op dovetail gemonteerd. Nu nog wachten op m3 boutjes om zwo aef op focusser te kunnen monteren. Meegeleverde beugel blijkt met geen mogelijkheid te passen dus even een gesprek met de buurman die een fijnmechanische werkplaats heeft en binnenkort maakt hij voor mij een mooie beugel zodra de m3 boutjes binnen zijn.
                        Nu blijkt dat de volgkijker zo zwaar is dat ik waarschijnlijk nog een contra gewicht aan de andere kant moet hangen.
                        Verbindingskabel tussen asiair en handcontroler bleek ook nog besteld te moeten worden want deze wordt niet meegeleverd.
                        Verder wacht ik al een tijdje op een ipolar omdat ik, ondanks het mooie ontwerp van ioptron, geen zin heb om in een onmogelijke houding , polaris op te zoeken en de montering af te stellen.
                        Binnenkort nog 3 tegels in t grasveld waarop de driepoot komt te staan. Enige voorwaarde die mijn ega stelde was dat ze er geen last van heeft tijdens grasmaaien dus deze moeten iets onder t maaiveld komen.
                        En zo blijf ik lekker bezig. Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200916_000316.jpg views: 93 grootte: 2,85 MB id: 1463742
                        Skywatcher 400P FLEXTUBE SYNSCAN , Celestron CR 150 HD , Denkmeier binotron 27, EQ 8 (bezig met bouw sterrenwacht)

Commentaar

Indrukwekkend!! Hoeveel weegt deze kijker nu als alles erop en eraan zit??
                          Polarex D60 900mm/parallactische montering + aandrijving
                          Sumerian Optics Propus (prototype) 10" F/4.7 (Protodob)
                          Sumerian Optics Canopus 18" F/4.3 (Hyperdob)

Commentaar

Zo, dat is toch iets heel anders dan mijn 20 cm uitvoering in een 'normale' buis!
                            Ik had toen ik de 20 cm kocht vaag in mijn achterhoofd dat de op dat moment aangekondigde 25 cm ook best interessant was. Maar dit is duidelijk iets teveel voor mijn Skytee waar ik hem meestal op gebruik, en soms op een Celestron CGEM die met de 20 cm geen enkele moeite heeft.

TS verkoopt ook hoekzoekers die je op een poolzoeker kunt zetten:
                            https://www.teleskop-express.de/shop...er-D-30mm.html
                            Als je een iets afwijkende maat hebt, dan kunnen ze het aansluithulsje eventueel iets meer uithollen. Maar de ipolar zal ongetwijfeld een nog veel betere oplossing zijn.

Commentaar

Dank voor de reacties, ben ook best wel trots op mijn setup.
                              De ota weegt 16,4 kg en als alles , wat ik in gedachte heb , erop zit weegt het net geen 21kg. Ik weet 2/3 van 27 = max 18 kg . Ik denk dat als ik alles goed uitbalanceer de cem60 dit wel aan moet kunnen voor foto setup.
                              Er komt nog een zwo filterwiel mini op en natuurlijk de zwo aef. Uiteindelijk gaat de asi 290 op de volgkijker en komt er een asi 1600 pro als hoofdcamera. Kabelspectakel moet ook nog.
                              Vanochtend bericht ontvangen dat de ipolar verstuurd is , ik heb 6 weken moeten wachten.
                              Laatste tijd zoveel uitgegeven dat ik nu even rustig aan moet doen.
                              Prio is nu het extra 5 kg contra gewicht. Ik heb nog een manueel filterwiel met lrgb filters , dus dat zal voorlopig zo maar moeten. De zwo EFW mini maakt het wel compleet, dus deze staat op 2e plaats op mijn wishlist. Daarna begint het finetuning. Kabels netjes bundelen, alles goed uitbalanceren, etc,etc.
                              Last bewerkt door roel 1966; 16-09-20, 09:54.
                              Skywatcher 400P FLEXTUBE SYNSCAN , Celestron CR 150 HD , Denkmeier binotron 27, EQ 8 (bezig met bouw sterrenwacht)

Commentaar

Die iPolar had je weg kunnen laten. Met de ASIAir is de polar alignment een peuleschil. Zal je ws. wel je guidescope moeten gebruiken ipv de hoofdtelescoop. Wat een joekel!

Nu blijkt dat de volgkijker zo zwaar is
                                Volgens mij is jouw volgkijker groter dan mijn hoofdkijker (70/480)...
                                C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Werken...
                                X