Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat heb jij vandaag aan je telescoop gedaan?

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Origineel geplaatst door Erdna Bekijk bericht
    Gister een adapterplaat gedraaid uit aluminium 10 mm op een antieke draaibank (we moeten in stijl blijven)...
    Een Myford Super 7 is al een wat oudere instrumentmakersbank, ontwikkeld in de jaren 50, geen geharde bedgeleiding, maar geometrisch goed en geprezen om zijn nauwkeurigheid. Er zijn nog best veel liefhebbers, en niet alleen onder modelbouwers, van deze "antieke" draaibank. Past dus wel bij een Polarex
    Last bewerkt door rweust; 01-02-20, 11:28.
    10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Een dovetailhouder afgedraaid zodat ie in een ouderwetse SP houder past. Leuk werk en het gaat steeds beter.
      Voeg bestanden toe
      Last bewerkt door Erdna; 08-02-20, 15:41.

Commentaar

Ik had ( nog voordat de discussie over de nieuwe zwarte verf losbarstte) een stuk Protostar in de VS besteld. Daarmee een dauwkap voor de 150mm Achromaat en de ruimte vlak achter de lens, maar net vóór het eerste diafragma, beplakt. Dat spul kan ik goed gebruiken als Orion vlak boven een zeer naburige lantaarnpaal langskomt. Het zit inmiddels ook vlak achter de lenzen van mijn 10X50 Jenoptem; daar was het al donker, maar het kon nog donkerder.

Met Protostar heb ik goede ervaringen. Het is zwarter dan de nieuwste 3.0 verf, veel minder gevoelig voor scherend licht. De haartjes laten niet los en hebben microscopisch kleine scherpe kantjes en haakjes die stof invangen. Althans zo leek het onder de microscoop. Het spul zit al 18 jaar in mijn OMC140 en ik heb niet één klacht. Berichten over loslatende lijm kloppen in zoverre dat het bij krimp (koude) wil loslaten op plekken waar je het met je vette vingers hebt beetgehad. Bison Kit was daar ooit goed voor. Je moet het dan ook in stroken van 10cm plakken en niet met heel brede banen tegelijk. Het schijnt wel op te lichten in IR-licht, maar voor mijn visuele gebruik heb ik daar geen last van.

https://www.fpi-protostar.com/flock.htm
        Last bewerkt door John Baars; 15-02-20, 18:01.
        Schiedam
        Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
        Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
        Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Vandaag mijn nieuwe Baader Hyperion set binnen gehad 5mm, 10mm, 17mm en 24mm. Daarnaast heb ik nog een 40mm Plossl overzichtsoculair van Omegon. Ik denk dat ik nu wel weer even vooruit kan

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: Baader.JPG views: 363 grootte: 851,3 KB id: 1440877
          TS 150/750 - Skywatcher EQ5 - Baader Hyperion 5mm / 10mm / 17mm / 24mm & Plossl 40mm - Nikon D5100 - Nikon D7200 - Nikon 35mm F1.8 - Sigma 150-500 + Sigma 2.0 extender

Commentaar

Origineel geplaatst door rweust Bekijk bericht

Een Myford Super 7 is al een wat oudere instrumentmakersbank, ontwikkeld in de jaren 50, geen geharde bedgeleiding, maar geometrisch goed en geprezen om zijn nauwkeurigheid. Er zijn nog best veel liefhebbers, en niet alleen onder modelbouwers, van deze "antieke" draaibank. Past dus wel bij een Polarex
            Ja, een prachtig ding, nog half uit het stoom-tijdperk met het geluid dat ie maakt als van een tevreden kat.
            Oh, voor ik het vergeet: De buis van m 'n C90 wit geverfd en het zoekertje vergeten natuurlijk.
            Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20200319_164038.jpg views: 295 grootte: 2,35 MB id: 1442346

Commentaar

Gisternacht was het eindelijk weer eens mogelijk om de astrofotograaf uit te hangen. Uiteraard gaat het dan niet zoals je wil. Er bleek enorme speling te zitten in mijn CEM25p RA-as. Ik kon het uiteinde van de contragewicht-staaf wel een halve cm heen en weer bewegen.

Op cloudy nights vond ik een bericht van iemand met soortgelijke problemen die iets schreef over een veer die vervangen moest worden. Ik heb dus maar eens de stoute schoenen aangetrokken en de 'Tension adjuster' er helemaal uitgedraaid.

Het blijkt een holle bout te zijn, met daarin inderdaad een veer.
              Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: cep25p-1.jpg views: 269 grootte: 60,7 KB id: 1442645

Die veer zal waarschijnlijk normaal gesproken uit de bout omhoog-steken en zo de druk op het wormwiel regelen. Echter valt de veer in mijn montering gewoon helemaal in de bout.
              Ik heb maar iets van opvulling in de bout gedrukt. In dit geval een klein moertje.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: cep25p-2.jpg views: 263 grootte: 65,4 KB id: 1442646

Om mijn theorie te staven heb ik ook diezelfde "tension adjuster" uit de DEC-as gedraaid. En per toeval vond ik daar een klein kogeltje dat in zijn vet aan de montering geplakt zat. Die was er dus ongemerkt uitgevallen!

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: cep25p-3.jpg views: 261 grootte: 67,9 KB id: 1442647

En, inderdaad zo'n balletje zit ook in de DEC-as - en daar steekt het stukje veer een heel stuk uit de bout.

En voila, de boel kan weer zonder speling vastgezet worden. Vanavond een hernieuwde poging tot astrofotografie!
              C8 | 114mm/900mm Newton op EQ mount | Televue Pronto | EQ3 Mount | StarAdventurer | CEM25p | Leica Trinovid ba 10 x 50 verrekijker

Commentaar

Mijn montering, een 20 jaar oude Vixen GPDX staat inmiddels al een jaar of 5 buiten in de tuin, op een zuil, onder een dikke plastic bouwafvalzak. De bouwafvalzak wordt ivm UV-licht tweemaal per jaar ververst. Kosten 50 eurocent per zak.
                Bij wijze van smering spuit ik eenmaal per jaar wat WD 40 tussen diverse onderdelen. Dat wordt afgeraden omdat WD40 geen echt smeermiddel is. Ik werd gewaarschuwd dat het nu echt wel hoog tijd werd om wormwielen, tandwielen enz. van nieuw vet te voorzien. Het oude vet zou toch wel ingedroogd en verhard zijn.Dat leek mij een goed advies, temeer omdat ik dan gelijk in de gelegenheid zou zijn om die eeuwige speling op de uur- en declinatie as er eens uit te halen. (sterren begonnen naar mijn smaak tijdens corrigeren ietwat teveel heen en weer te zweven in mijn beeld).

Omdat het gisterochtend prachtig weer was en ik al vrij vroeg van mijn thuiswerk verlost was, besloot ik om het er maar eens op te wagen. Alle wormen en andere draaiende onderdelen bleken in een dikke laag sappig vet te liggen. Geen spoor van uitdroging , verharding, drooglopen enz enz te bekennen. Plichtmatig haalde ik het toch maar weg en voorzag ze van vers kogellagervet op lithiumbasis. Daarna even lekker stoeien met vijf bouten per as om een mooi evenwicht tussen soepel lopen, speling en stroef lopen te vinden. Daarna de boel weer gemonteerd.

's Avonds opnieuw uitgelijnd (waarbij mijn voedinkje sleets gedrag begon te vertonen) en waarnemen maar. Wel een verademing nu die speling eruit is.
                Schiedam
                Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

Commentaar

Hallo John, ken je dit draadje?

https://www.astroforum.nl/forum/inst...zakelijk/page2

Robert.
                  10" F5 GSO CT Newton, 11 cm F25 Kutter, 8" F5.7 Newton (in aanbouw), NEQ6 Pro Synscan en EQ5 Synscan.

Commentaar

Origineel geplaatst door rweust Bekijk bericht
                    Hallo John, ken je dit draadje?

https://www.astroforum.nl/forum/inst...zakelijk/page2

Robert.
                    Dank je wel voor het attenderen.
                    Ik ben op de hoogte van de discussie erover.
                    Ben van mening dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Dat bleek ook wel: het vet erin was nog prima in orde.
                    Bij 20 jaar gebruik is de uuras wellicht zo'n 140X rond geweest. ( 20 jaar X 40 waarneemavonden van 4 uur, gedeeld door 24) De wormen een veelvoud ervan. Ik maak mij verder niet meer druk om de vetsoort de eerstkomende 20 jaar, eerder of de electronica dat wel gaat redden. Of ik.
                    Schiedam

Sterrenwacht Rijswijk

Commentaar

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 538888A7-8E37-4F7B-89E8-FA36E7CBF5E6.jpeg views: 136 grootte: 1,22 MB id: 1451066 Eindelijk eens een shroud gemaakt voor de 22 inch dobson.
                      Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Ik heb hiervoor een hondentunnel besteld en opgeofferd. . Helaas was de grootst leverbare diameter 60cm. Dit is niet groot genoeg om aan de buitenzijde van de trussen te spannen. Daarom maar aan de binnenzijde; en hopen dat de stof niet in de lichtbaan valt. Dit gaat precies goed , maar alleen bij heel strak aanspannen in de lengte.
                        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 9699B9D6-1FA8-4AB7-883E-7A488CA95542.jpeg views: 130 grootte: 603,3 KB id: 1451069
                        Ik moet zeggen dat de kijker er met shroud veel “Telescoper” uit ziet dan zonder !
                        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: C0510E8A-3DC9-4426-9E09-C89499425566.jpeg views: 134 grootte: 1,33 MB id: 1451068

Nu nog een manier vinden om deze synthetische stof zwart te verven.
                        Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Vorige week een ServoCAT geïnstalleerd op mijn Obsession.
                          Log je waarnemingen op http://www.deepskylog.org/
                          457mm f/4.5 Obsession #693 - 350mm f/4.6 zelfbouw Dobson - 200mm f/4 Reisedobson

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro Bekijk bericht
                            Ik denk dat je een heel eind komt met mat zwarte spuitbusverf. Omdat het nogal een oppervlakte is zou ik hiervoor naar de Action gaan. Daar zijn de spuitbus verf bussen niet duur.
                            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Origineel geplaatst door Harro Bekijk bericht
                              Wat een idee: een hondentunnel!

voor het zwart maken kan je misschien textielverf overwegen? Dan gaat die natuurlijk ook aan de buitenzijde zwart zijn...

Commentaar

Haha, schitterend!

Bespaar je de moeite van het zwarten. Als je gewoon je oorspronkelijke lichtschild en baffling erbij blijft gebruiken (er vanuit gaande dat die voor strooillicht al afdoende waren), maakt het niks uit welke kleur die tunnel heeft. Al zou hij fluorgeel zijn, zolang je hem door de oculairhouder niet ziet, hoeft hij niet donker te zijn.

Zo'n tunnel heeft ten opzichte van een gewoon lichtschild maar 1 (weliswaar belangrijke) meerwaarde: de warmte van je lichaam uit de lichtweg houden.
                                "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Werken...
                                X