Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat heb jij vandaag aan je telescoop gedaan?

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verder ben ik ook begonnen aan een pier voor de EQ5. Niet omdat het moet.....
    is nog wel een work inprogress

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190118_153822.jpg views: 386 grootte: 1,81 MB id: 1405988
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Intussen heb ik in de vrije uurtjes op mijn werk de pier afgemaakt.thuis de telescoop gemonteerd en de stuuring eraan gehangen om plaatje compleet te maken voor de foto.

de accessoire plaat is in hoogte verstelbaar en het statief is behoorlijk dood, dwz hij trilt niet na.
      binnenkort maar eens zo snel mogelijk gaan proberen.

ik heb hem zo'n 80cm hoog gemaakt zodat de telescoop net iets hoger staat dan op de ingeschoven driepoot. Ongeveer 20cm hoger.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190123_161615.jpg views: 2 grootte: 2,03 MB id: 1406570

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: LRM_EXPORT_224514718379243_20190124_071316392.jpeg views: 298 grootte: 2,46 MB id: 1406614
      Last bewerkt door Patrick; 24-01-19, 07:20.
      150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
      Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Na het flocken van de binnenkant had ik nog wat materiaal over.
        Zo’n witte buis stoort toch tijdens het waarnemen, en daarvoor heb ik het gedeelte rond de focuser ook zwart gemaakt met velours.
        scheelt enorm omdat je nu niet meer tegen de witte buis kijkt.
        Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 8108E53E-0EC2-4730-B482-3DC06C6AB562.jpeg views: 279 grootte: 597,2 KB id: 1408886Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 882D11D6-A15A-427B-A732-07498D3A23DA.jpeg views: 275 grootte: 698,2 KB id: 1408887

Commentaar

Al een tijdje liep ik tegen het probleem aan dat er iets scheef leek te zitten in de H-alpha trein om de zon waar te nemen. Gevolg is dat de "sweet spot" maar half in beeld is als ik de ASI290 gebruik. Ziet er als volgt uit, een beeld uit AS!3:

Moon_111729_140419_Gain=0(off)_Exposure= .5ms_Gamma=6846699 by bart moors, on Flickr

Heb al een ROI toegepast bij het opnemen, maar je ziet nog steeds duidelijk links- en rechtsonder dat het beeld niet is wat het hoort te zijn. Vanavond op zoek naar de oorzaak. Nou moest ik al een eeuwigheid testen of alles een beetje recht stond, dus daar maar eens begonnen. En daar zat inderdaad het probleem. Als ik de complete trein (minus het Blocking Filter) aan de telescoop hang, dan laat de laser feilloos zien dat er een fout zit van zo'n 1,5 cm. De laser raakt dus niet het midden van de lens.
          De focuser waar de fout zit is een JMI EV focuser. Focuser is roteerbaar en zet je vast met drie kleine inbusjes. Gewoon ooit aangedraaid en verder nooit meer naar omgekeken. Door het ene inbusje iets vaster te draaien, een andere iets losser was het probleem opgelost: laser raakt het midden! Ben benieuwd naar het effect.
          150mm PST Mod / Intes Alter M703 / Rumak 9 inch (obv Intes MK-91) / ASI224mc / PGR Grasshopper IMX174

Commentaar

Tsja, ik heb eigenlijk dus gisteren wat gedaan, want het is nu alweer zaterdag...
            Ik heb wat voorbereidend werk gedaan aan een paar kutters, 30mm kutters.. en dan een slordige 10 paar..

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190420_020851.jpg views: 144 grootte: 368,2 KB id: 1414309
            Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Huhhh??? Holy, over een berg werk gesproken!!

Commentaar

Wat voor bestemming gaan die Kutters krijgen?
                Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Ik heb het nieuwe ideetje van ieder telescooptype een 30mm-versie te willen gaan maken Frank, daarmee kan je ook snel zien wat de verschillen zijn, en leuk voor in de vensterbank.
                  Maar dit 30mm kutterproject is meer omdat het apparaatje erg geliefd is.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 20190420_090528.jpg views: 0 grootte: 197,3 KB id: 1414313
                  Last bewerkt door FirstLight; 20-04-19, 08:08. Reden: Fototje
                  Zelfbouw 400mm Flex-SCT, Comavrije C-11 bino, comavrije kat, comavrije C8, Comavrije C9,25. Bijna:Comavrije 450mm SCT.. Bino! (de "Binosaurus")

Commentaar

Leuk idee.
                    Alle Messiers zijn zichtbaar in een 38mm telescoop.

Commentaar

Wat een snoesje!
                      Schiedam: Evostar APO 120ED, Vixen ED102 (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az. Jena 10X50, Gucky. In het heelal aan het speuren sinds 1970.

Sterrenwacht Rijswijk : 130mm Astro-Physics Starfire op NEQ6, C8 op NEQ6, 14 inch Meade Schmidt Cassegrain op EQ8, Lunt.

Commentaar

Heel mooi Ralf!! Ben benieuwd naar de 30mm Schmidt - corrector.

Commentaar

Ja Frank.. die wordt echt leuk !
                          Ik kan voor alle 'mini's' natuurlijk dezelfde carbonpijp gebruiken, en daar heb ik inmiddels genoeg van staan.
                          Een kleine uitdaging is oculairs, daar ben ik nog niet helemaal uit.. 0,96" is al groot voor dit soort grut, en nog maar lastig te vinden.
                          Reken maar dat een 'mini-ortho' een veel grotere uitdaging is dan die hele 30mm kutter!

Commentaar

Naar aanleiding van de opmerkingen van Neo, cyber en Han.K in dit topic heb ik de Shoestring FCUSB motorfocuser uit de motteballen gehaald en op de zwaluwstaart van de HEQ5 gemonteerd zodat deze de Esprit 80 mm refractor mooi in focus kan houden. Gelukkig hoefde de oude constructie niet heel veel aangepast te worden. En ik had nog ergens een paar pulleys en timing belt liggen zodat ik de boel vrij snel gemonteerd en werkend kreeg. Gelukkig is het vanavond nog helder hier en kan ik het meteen uittesten. De motorfocuser wordt door Ekos ondersteund dus dat zit in ieder geval goed.

Hier de telescoop met alles erop en eraan in mijn achtertuin:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1513.jpg views: 75 grootte: 3,17 MB id: 1416205

En hier een close up van de focuser:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: IMG_1515.jpg views: 77 grootte: 2,08 MB id: 1416204
                            50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

De beugel is een interessante constructie. Voor mijn telescoop heb ik zeer voorzichtig 4 gaten met draad getapt in de focuser.

Commentaar

De beugel is redelijk flexibel en ik heb hem zó gebogen dat er altijd een beetje spanning op de timing belt staat. Genoeg spanning om (hopelijk) slippen te voorkómen en niet zo veel spanning dat er te veel druk op de focuseer-as komt te staan.
                                50 cm Van Gastel dob - 30 cm Van Gastel dob - 15 cm zelfbouw Newton - ASI1600MM-C met een Esprit 80 ED op een SW HEQ5-Pro, ASI1600MM-C met een 8" RC op een EQ6-R

Commentaar

Werken...
                                X