Announcement

Collapse
No announcement yet.

Wat heb jij vandaag aan je telescoop gedaan?

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Originally posted by TomC View Post
    Een nieuwe laag formica op de lagers van mijn Alkaid gekleefd. Deze zorgt voor een meer soepele DEC beweging van de telescoop.
    Met dank aan sixela voor de formica!!

foto: wit is origineel, grijs is nieuw.
    TomC Verschil in handelbaarheid opgemerkt?
    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

• Nog niet onder een donkere hemel. Als je erover wrijft, merk je duidelijk minder frictie.
      Komt goed, hopelijk komende weken nog eens helder.
      Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

• Zo lang heb je die Alkaid toch nog niet? Was de oude laag niet goed, of is dat puur een persoonlijke smaak?
        BTW, zowel skyfan als ik vinden de bewegingen van praktisch alle commerciŽle Dobsons die we op de Duitse beurzen tegenkomen te stroef, zeker voor het volgen bij de wat sterkere vergrotingen.
        SW 180mm Maksutov, Lunt/APM 152mm ED, SW 100mm ED, AP 80mm ED, TS 60mm ED
        Vixen SG 6.5x32, Vixen NF 8x56, Lunt 11x70 FMC, APM 20x70 ED Apo

Comment

• De originele laag formica was te glad. Moest teveel kracht zetten om dob in beweging te krijgen, waardoor object uit beeld schiet bij hoge vergrotingen. Ook de RA beweging heeft daar last van - maar dat vergt een veel grotere plaat formica. Ga ik op ATT naar op zoek.
          Er zijn nog wat kleine verbeterpuntjes (puur optimalisatie), die volgen later wel.
          Alkaid 16" f/4.2 Nichol optics - Celestron SCT CGEM1100 - Doublet ED80CF f/7 - Pentax ED 10x50 DCF

Comment

• Het probleem van een zwaar bewegende Dobson is dat je drukkracht (lees: mechanische vervorming) gaat opslaan in je telescoop die er weer uit moet en uit komt zodra je de telescoop los laat. Het bekende natrillen. Een licht bewegende telescoop is weer wat windgevoeliger. Mijn 25 cm reistelesoop beweegt extreem licht, maar trilt niet na. In de praktijk blijkt wind ook geen probleem omdat de kijker wel wind oppakt, maar niet natrilt. Ik ben wel verplicht om lichte oculairen te gebruiken, maar dat is bij een reis telescoop ook geen onlogische gedachte.
            Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Comment

• Ik heb er een uur naar gekeken !!!!!!!

Comment

• Originally posted by Bert Bogchelman View Post
                Het probleem van een zwaar bewegende Dobson is dat je drukkracht (lees: mechanische vervorming) gaat opslaan in je telescoop die er weer uit moet en uit komt zodra je de telescoop los laat. Het bekende natrillen. Een licht bewegende telescoop is weer wat windgevoeliger. Mijn 25 cm reistelesoop beweegt extreem licht, maar trilt niet na. In de praktijk blijkt wind ook geen probleem omdat de kijker wel wind oppakt, maar niet natrilt. Ik ben wel verplicht om lichte oculairen te gebruiken, maar dat is bij een reis telescoop ook geen onlogische gedachte.
                Als je statische en dynamische frictie even groot zijn en je structuur is stijf genoeg heb je nauwelijks natrillen ook als de telescoop wat zwaarder beweegt. En in het geval van Tom was de statische frictie hoog en de dynamische frictie gewoon veel te klein, en dan krijg je inderdaad wat nare effecten, omdat je de structuur moet gaan buigen voor je doorheen de grote statische frictie bent voor de telescoop beweegt.
                Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Comment

• Originally posted by TomC View Post
                  De originele laag formica was te glad. Moest teveel kracht zetten om dob in beweging te krijgen, waardoor object uit beeld schiet bij hoge vergrotingen. Ook de RA beweging heeft daar last van - maar dat vergt een veel grotere plaat formica. Ga ik op ATT naar op zoek.
                  Er zijn nog wat kleine verbeterpuntjes (puur optimalisatie), die volgen later wel.
                  TomC : ik heb nog genoeg voor een bodemplaat, hoor. Alleen ga ik je daarvoor wel vragen wat in de kosten te delen.

Comment

• Originally posted by GuusGilein View Post
                    Zo lang heb je die Alkaid toch nog niet? Was de oude laag niet goed,
                    Die oude laag is in een vrij glad materiaal dat (gezien de lichte bouw van Alkaids) voldoet voor Alkaids tot 12", maar niet even goed is als Quarry finish Formica voor 16" Alkaids.

De kijker die Scorpio zelf bouwde rond zijn Tom Ostahowsky 450mm gebruikte trouwens die quarry finish Formica, maar dat spul is niet zo makkelijk te bestellen (tenzij in gigantische hoeveelheden) en iemand vinden die net diť finish in stock heeft is niet eenvoudig.

Die kijker (die nu van RoelandM is) beweegt trouwens net zoals het hoort: niet te licht maar boterzacht.

Comment

• Originally posted by sixela View Post
                      ik heb nog genoeg voor een bodemplaat, hoor. Alleen ga ik je daarvoor wel vragen wat in de kosten te delen.
                      Oh dat is erg fijn! Kosten zijn geen enkel probleem.
                      Kga komende maand de nieuwe lagers eens uittesten in het veld. Tegen dan neem ik wel terug contact op.

edit: reacties zijn wat uit opzet van dit topic. Mag desnoods afgesplitst worden in een nieuw draadje.
                      Last edited by sixela; 04-01-18, 22:29.

Comment

• Alvast de eerste stappen gezet tot Remodeling van de Harroscope:
                        • De trusses mooi matzwart gespoten (waren dweilstokblauw);
                        • Trusses 1.5 cm ingeschoven om met alle oculairs in focus te komen, ook in combinatie met de Barlow;
                        • Trusses vastgezet met slangklemmen: exemplaren voorzien van vleugelmoer (verkrijgbaar bij Conrad.nl), zodat ze zonder gereedschap los kunnen en ingeschoven (handig op reis)
                        • Shroud voorzien van extra velcro (klittenband) om deze goed strak te kunnen trekken buiten de lichtweg;
                        • Dauwkap/lichtschild geconstrueerd (nog te verbeteren) van zwarte yogamat (Blokker, 5 euro). Hier in de tuin is het bestaande lichtschild te klein in verband met meerdere lantarenpalen vanuit verschillende hoeken;
                        • Vastgeschroefde Red Dot Finder vervangen door zoekervoet waar de RDF in kan.
                        En nu een heldere avond om dat alles eens in de praktijk uit te proberen

Verder nog te doen:
                        • Bevestiging maken voor de zoeker. Deze zal steviger moeten worden dan die voor de RDF want een zoeker is een stuk zwaarder.
                        • Vervanging van het plastic beschermdeksel van de hoofdspiegel, dat bijna uit elkaar valt. Ik denk aan een schijf triplex voorzien van rubber of vilt ter bescherming van de spiegel.

Click image for larger version  Name:	BlackTrusses.jpg Views:	1 Size:	221.0 KB ID:	1365147
                        Last edited by Rem; 12-01-18, 12:30.
                        16" F4.5 Harroscope | 102/1000 Refractor+EQ3-2 | 4.5" F4.4 Newt | 7+10x50 bino
                        The brightest star needs no telescope to gaze at | www.remranger.com

Comment

• Eindelijk die *************** i7 Asus laptop in de sterrenwacht (die om de een of andere manier niet alle USB poorten tegelijk kon ondersteunen) vervangen door een Dell Latitude i5. Eindelijk, voor de eerste keer in 10 jaar, kan ik nu de op de powered usb hub de muis, focusmotor, filterwiel en SitechII montering besturing aansturen en op de twee overgebleven poorten op de laptop de Lodestar SXV guidecam en de ASI174MM cooled aansturen en de laptop overnemen van binnenshuis. Nu weer wachten op een heldere nacht en we gaan weer testen of alles goed blijft werken.
                          200mmF5 Carbon, 150mmF12 Intes MK67, 90mmF10, ED80mmF6, Towa 60/700, Coronado 40mmF10 PST, EF 70-200mmF2.8L, 50mmF1.4, 20mmF2.8, Fujinon 10x50, Kamakura 10x50 Atik4000 mono, Eos70d, SXV-Lodestar, Basler ACA1280-60gm, ASH mount, NEQ5, HEQ5pro en L-200 spectrograaf

Comment

• Dat gaat me dus niet nog eens gebeuren. Onder een kraakheldere hemel staan en dan niet in collimatie komen @#*. Daarom behalve controle van de trusses, passende maatregelen: het derde collimatiepunt ook werkelijk collimeerbaar maken. Gelukkig is de hoofdspiegelhouder daar al op voorbereid en is er niet meer nodig dan een gat boren in de bovenring van de hoofdspiegelbak en het construeren van een collimatiebout uit een stuk M6-draadeind, een borgmoer en een normale moer. En het verplaatsen van de voeding voor de fans, maar dat is een kwestie van velcro plakken. Nu alleen nog iets vinden dat als draaiknop kan dienen maar voor nu gaat het hiermee ook.

Click image for larger version  Name:	20180111_214048.jpg Views:	1 Size:	383.2 KB ID:	1365867

Comment

• Trusses weer terug naar normale, maximale lengte en allemaal vastgezet met slangklemmen. Bijkomend voordeel: hoofdspiegel "past" nu weer geheel in de vangspiegel.
                              Probleem met omhoogzakkende telescoop nabij het zenith opgelost met een halve wasknijper die de wrijving van het alt-lager verhoogt. Deze als accessoire met velcro toegevoegd aan het assortiment in de hoofdspiegelbak.
                              Tenslotte is het nu dankzij het derde collimatiepunt onmogelijk om de kijker niet meer in collimatie te krijgen.

Comment

• Gisteravond niets gedaan aan de telescoop, wel de laatste aanpassingen getest.
                                Punt van zorg was of de kortere oculairs in focus zouden komen nu de trusses weer op volle lengte zijn. Resultaat: ja. Phew.
                                Wat de collimatie betreft: dat had ik binnen al kunnen testen, buiten onder de sterrenhemel was dat dus geen enkel punt.
                                Verder nog oefenen met het aanbrengen van de shroud en de lichtkap. Die werken uitstekend; geen enkele last meer van lichtinval vanuit de latarenpalen.
                                Tenslotte nog even lekker kunnen waarnemen

Comment

Working...
                                X