Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Wat heb jij vandaag aan je telescoop gedaan?

Samenvouwen
Dit is een vastgezet onderwerp
X
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Moderatoren: splits laatste opmerkingen over zelfbouwtelescoop maar af naar een apart draadje. Af en toe, op onregelmatige basis, zal ik de vorderingen bijschrijven.

Voor de liefhebbers: hier de optische datafile. Astrograaf.pdf Vragen over de inhoud van deze datafile mag natuurlijk ook.

Commentaar

Vandaag onderhoud aan de onlangs gekochte C8 klassieker uit 1975.
      Het viel me op dat het klemmechanisme op de declinatieas niet goed klemde, zelfs bij strak vastzetten van het palletje slipte de telescoop.
      Ik vermoedde vet tussen de schijf en de klemring, dus de hele arm maar van de telescoop af gehaald en het mechanisme losgemaakt.
      En inderdaad, er zat vet tussen,geen wonder dat'ie slipte.
      Dit vet weggehaald en al het andere vet laten zitten want dit was na 42 jaar nog helemaal goed (!!)

Alles weer in elkaar gezet en hij klemt nu weer tiptop. Bij licht aandrukken palletje kan je de telescoop nog wat draaien en bij iets meer aanzetten van de klemming zit de telescoop mooi vast.

Nu nog de drivebase openmaken om het (hopelijk) losse draadje van één van de twee motoren weer vast te zetten.
      Voeg bestanden toe
      Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex NS134 montering. C9,25 (Scottow), Zwengelmontering parallactisch.

Commentaar

Vanmiddag voor de afleiding wat aan m'n C8 gedaan, oa de kleminrichting van de uuras wat strakker gezet en wat vuil van de kijkerbuis gepoetst.

De 6x30 zoeker nagekeken want die gaf een zeer slecht onscherp beeld. Ik gebruik weliswaar hoofdzakelijk een Telrad, maar zo'n Çelestron zoeker hoort het gewoon goed te doen. M'n vermoeden bleek te kloppen, het achromaatje zat verkeerd om in de buis.......
        Lensje schoongemaakt, andersom in de buis gezet en ziedaar: een strak scherp beeld!!

Daarnaast wist ik dat de collimatie niet helemaal 100% was en besloot hier wat aan te gaan doen.
        Omdat de zon scheen besloot ik de collimatie te doen met behulp van een kunstster: namelijk een kerstbal en de (echte) zon.

Kerstbal uit de kerstspullen gehaald, in de zon opgehangen op circa 25 meter afstand aan een takje en voila: een kunsster.
        De kijker erop gericht en de reflectie van de zon op de kerstbal bleek prima als kunstster te werken.
        Inderdaad bleek bij 260X dat de centrale spot een heel klein tikkie uit het midden stond. Met een inbussleute kon ik zeer nauwkeurig collimeren en op m'n gemak alles zo goed mogelijk uitlijnen, lekker in het zonnetje, met een pilsje erbij..

Dat is toch echt veel beter dan in de kou en het donker,staan prutsen, met een ster die uit beeld schiet als je een van de 3 collimatie schroeven iets te ver los of vastdraait. Nu in de voorjaarszon het werkje doen terwijl je alles goed kan zien is veel makkelijker. En het resultaat is hetzelfde.
        Classic C11 1979 2.0 in wording, Polarex NS134 montering. C9,25 (Scottow), Zwengelmontering parallactisch.

Commentaar

Origineel geplaatst door ido.oosterveld Bekijk bericht

Kerstbal uit de kerstspullen gehaald, in de zon opgehangen op circa 25 meter afstand aan een takje en voila: een kunsster.
          Zoiets hangt toch normaal gesproken niet echt stil lijkt me,. Is dat geen probleem?
          HEQ5Pro SynScan Goto - AZ4 - Newton 150/f6,3 - 1e Kutter 110mm/f14,2 uitgeleend aan Sterrenwacht Tivoli - Bresser 76/f9,1 - Bresser Pluto 110/f4,5 - Skywatcher Startravel-120/f5

Commentaar

Ja het was windstil en het kerstballetje hing ook nogal beschut in een struik...

Commentaar

@Ido: ik zie op één van de foto's een kabel aan de zijkant de drive base ingaan. Is dat af-fabriek zo? De C8 die ik goed ken (die vroeger in bezit was van de Sterrenwacht in Heerlen) had een losse kabel die aan de onderkant vd drive base via een connector aangesloten kon worden. Dat zag er ergs af-fabriek uit.

Commentaar

Frank, klopt dat een vaste kabel ook af fabriek werd geleverd. Sommige serie's 110V en 220V C-8 in de periode 1970 t/m 1975 werden met een vaste kabel afgeleverd, de meeste C-8 werden echter met een losse kabel afgeleverd. Voordeel is dat je de kabel nooit kwijtraakt.
                Voeg bestanden toe

Commentaar

Vandaag de EQ6 montering wat opgeleukt.
                  De enige draad die er nu nog naar buiten hangt is van de voedingsspanning. Ook deze voorzien van een meer deugdelijke verbinding.

In het kastje:
                  Bluetooth EQ_Dir.
                  Draadloze ontvanger voor de focuser waardoor deze nu ook op afstand bestuurd kan worden op 4 snelheden.
                  Besturing voor de dauwbescherming.
                  De coorectorplaat wordt nu altijd boven het dauwpunt gehouden.
                  Metingen van temperatuur omgeving, corrector, luchtdruk, luchtvochtigheid en de onmisbare datum en tijd.

Verder alle knoppen voor DEC, RA, stang tegengewichten en de driepoot voorzien van glow in the dark knoppen.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 4.jpg views: 76 grootte: 111,2 KB id: 1336012Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 1.jpg views: 51 grootte: 166,0 KB id: 1336010
                  Voeg bestanden toe
                  Martoparts.nl

Commentaar

Ik ben vandaag eindelijk weer eens verder gegaan met een 10 inch dob. Heb daar een SW buis voor gesloopt en had eindelijk de tijd om me bezig te houden met de trusses.
                    Deze zijn nog niet op lengte en heb dus nog wat uitvogelwerk te doen.
                    Dan nog de focusser en het afmaken azimuth lager.
                    Pfff nog een hoop hobbyen, maar hij moet wel klaar zijn om in augustus mee te gaan naar de Ardeche.

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: 10 inch dob.jpg views: 59 grootte: 850,4 KB id: 1338036

Commentaar

Gister avond mijn Heq5 uit elkaar gehaald.

​​​​​Dat gekke ding was van het ene op andere moment helemaal vast gelopen.

3 van de 6 lagers bleken de boosdoeners.

Dus maar meteen alle lagers nieuw besteld... komen a.s week binnen.

Dan is de mighty heq5 ook weer inzetbaar
                      Laten we de buurt plat gooien...

Commentaar

Hard gewerkt vandaag! Mijn oude buighout om 15x15mm kokerprofiel te buigen, was versleten, en dus werd het tijd voor een nieuwe. Plank gehaald, stevig gezaagd en gevijld, alles in elkaar gezet, met alu beschermranden en de eerste ring gebogen ... veel, véél mooier dan het resultaat met het oude buighout. Ik moet vier ringen maken tbv de secundaire kooien van de 13" binodob. Click image for larger version  Name:	IMG_7063.JPG Views:	1 Size:	177.0 KB ID:	1341144

. Click image for larger version  Name:	IMG_7069.JPG Views:	1 Size:	199.0 KB ID:	1341145

. Click image for larger version  Name:	IMG_7066.JPG Views:	1 Size:	204.6 KB ID:	1341146

. Click image for larger version  Name:	IMG_7071.JPG Views:	1 Size:	158.2 KB ID:	1341147

Mooi vlak, mooi rond ook, alles binnen 2 mm ... 329mm binnendiameteer ... geweldig toch, goed voor mijn 13" binodob, net zoals bij de traveldob .... 13" is 330mm met facet-rand, dus iets minder, 327 mm ... de ring is ... 329mm ... hé, wat gebeurt hier??

WEL ALLE!! Waar ging dit nu fout? Waarom maak ik een buighout voor een BINNENdiameter van 328mm als de spiegel zelf al 330mm is???
                        .
                        Blunder inderdaad; ergens is het goed fout gegaan bij het uitzetten van de maten. Maar waar? Dat weet ik nog niet.
                        .

Wie heeft er een fijne, ronde ring 15x15mm alu koker, BINNENdiameter 329mm nodig? De uiteinden zitten nog niet aan elkaar. Vergoeding vd verzendkosten is voldoende.
                        Last bewerkt door Skyheerlen; 29-05-17, 12:44.

Commentaar

Alweer een halve week geleden maar toch: de AR-coatings van mijn kijker doorgerekend. Voor de geinteresseerden, dit is de karakteristiek:

Klik op de afbeelding voor een grotere versie naam: AR Coatings.jpg views: 65 grootte: 47,2 KB id: 1341532
                          Last bewerkt door Statler; 31-05-17, 16:17.

Commentaar

Netjes Statler!
                            Gaat in ieder geval mooie UV-halo's en reflecties geven onder de 350 nm, dus voorzichtig aan met UV astrofotografie. :twisted:

Commentaar

Dank. Maar onder de 350nm is er zo goed als geen transmissie meer. Ook wordt een deel door de U-band van de fotometrische serie tegen gehouden.

Commentaar

Uitvoerige schoonmaak van een Achromaat uit de tachtiger jaren.

Click image for larger version  Name:	DSC02476 (640x426).jpg Views:	1 Size:	138.8 KB ID:	1341981

Toen krap een jaar geleden één van onze ouwe trouwe sterrenwachters overleed, liet hij Sterrenwacht Rijswijk een Vixen 10cm F/10 Achromaat op GP montering na. Waarnemen deed hij al meer dan tien jaar niet meer. Onlangs haalde één van ons de kijker op bij de familie. De telescoop bleek meer dan tien jaar in een schuur te hebben gestaan, wel droog. Maar daar wordt ook een lenzenkijker niet bepaald beter van. De kijker leek de laatste keer dat er mee waargenomen was , overhaast in een regenbui te zijn binnengehaald, getuige de droogvlekken.

Alles bleek behoorlijk vervuild. De buis was enige tijd de tijdelijke woonplaats geweest van enkele kleine spinnetjes, die met grote ijver ragfijne draadjes hadden gemaakt. Maar de spinnetjes hadden in die donkere buis niks gevangen en waren daar dan ook overleden. De restanten lagen er nog. Ook waren minuscule insectjes ( of zoiets?) de doublet binnen gekropen en daar eitjes gelegd. Heel knap, want het sloot allemaal behoorlijk nauwkeurig aan En die overblijfseltjes waren weer gaan schimmelen. Er waren tientalen kleine plekjes tussen de lenzen zichtbaar en met een loep kon ik de schimmeldraadjes zien lopen.

Gisteravond, vanochtend en vanmiddag ben ik druk bezig geweest om de invasie van insectjes tot stilstand te brengen en de bewijzen van hun aanwezigheid weg te werken. Eerst de buitenkant met Mister X, daarna met een stofzuiger de binnenkant, nalopen met een vochtige doek. Focusser gedemonteerd, alles gereinigd, gevet, zoeker gedemonteerd en schoongemaakt. De lenscel had ik toen al verwijderd. Nadat ik de binnen- en buitenkant van de lens had gereinigd bleek mij pas de aanwezigheid van schimmel tussen de lenzen. Hmmm..ik was dus nog niet klaar. Zucht...die moest dus open. Gelukkig was dit niet de eerste keer dat ik zoiets deed, maar wel een flink tijdje geleden.

Vanmiddag heb ik de lenscel geopend, uitvoerig de positie van de diverse onderdelen en lenzen gemarkeerd. Er zaten nog wat vage, ooit rode markeringen op de zijkant. Ook goed op gelet. Eerst alles met samengeperste lucht aangeblazen ( flip, ....daar vliegt een spacertje door de lucht.....zoeken....) en daarna de boel flink nat gereinigd met hetzelfde spul als waar je een bril mee schoonmaakt, drooggewreven, residu verwijderd met een stukje schoon zeemleer. Vervolgens de boel weer in elkaar gezet. Dat paste allemaal uiterst precies.Vakwerk geweest. Het zal me niks verbazen als collimatie van de lens als geheel niet gewijzigd is. Bij de eerstvolgende heldere avond even stertesten.

De kijker gaat door de sterrenwacht ingezet worden bij openbare acties, 's - nachts , maar ook overdag. Precies zoals ik me die kijker herinner uit de jaren negentig, toentertijd met de voormalige eigenaar ernaast die aan kinderen en volwassenen rustig stond uit te leggen wat ze allemaal zagen. Een icoon van rust.

Die GP- montering moet ook nog....

Click image for larger version  Name:	DSC02477 (640x426).jpg Views:	1 Size:	96.9 KB ID:	1341982
                                Hier op tijdelijke Alt-AZ
                                Schiedam
                                Telescopen: Skywatcher Widefield 150mm Achro, Evostar APO 120ED, Vixen 102ED (upgraded by FirstLight), UK OMC140 Maksutov op GPDX, Skywatcher Maksutov 102 (g&g) op Alt/Az of Star Adventurer.
                                Astrobino's: Swift 20X80, Skymaster 15X70, Jena 10X50, Habicht 7X42, s' Gucky 2.3X40.

Sterrenwacht Rijswijk
                                Telescopen: 130 mm Astrophysics Starfire op NEQ6, 150 mm Newton op GP, C8 op NEQ6, Meade 14" op NEQ8, Lunt.

In het heelal aan het speuren sinds 1970

Commentaar

Werken...
                                X