Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Multiplex buisringen

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Multiplex buisringen

Aangezien de prijzen van buisringen (en dovetails) van een weinig realistische aard zijn, heb ik maar besloten om een setje zelf te maken.

Men neme een 18mm multiplex plaat, een bovenfrees, een boormachine, een schaaf en de nodige andere hulpmiddelen, gooi er een paar uurtjes werk tegenaan en men heeft een setje buisringen incl. dovetail.

De ringen hebben een binnendiameter van +/- 140mm, de stelbouten zijn M8, de ringen zitten op de dovetail gemonteerd middels M6 bouten met inbus-kop. De inbusbout is aan de onderkant verzonken in de dovetail.
    De dovetail zelf is 3" en dus voor Losmandy/CGE formaat.

Het enige wat ik er nog aan moet doen is een verbinding maken tussen de 2 ringen middels een tweetal rondhoutjes en de ringen in de olie of beits zetten.

Groeten,

Raimond.

(ik was door de M8 bouten heen, vandaar de 2 kleintjes in 1 van de ringen)

Bij deze een aantal foto's:
    i love astronomie

TOPKNUTSELWERK! Spaart je weer een hele hoop euro's uit!

En hoe zit het met trillingen? Zijn deze erger geworden of is er niks van te merken?

Commentaar

Potjandriedikkeme. Dit lijkt mij echt iets voor de wiki. Mooi werk ralon, had je nog een kleur in gedachte of hou je het bij lak?
      "Wir sind Sternguckers und auch Fossil. Du?"
      - Roel & Steem, 2019

Commentaar

Knap staaltje weer,

Om je tapdraad in de ringen te verstevigen kan je een druppeltje hele dunne secondenlijm in het hout gieten.
        Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Knap gedaan Ralon!!

Ik wil ze in actie zien!! Met kijkers erin.
          - Skywatchter 150 mm F5 Newton
          - EQ3, aandrijving + poolzoker
          - Bresser 10x50
          - Canon EOS 400D + wat glaskokers

Commentaar

Is het geen aanrader om rubbertjes aan de uiteinden van de vijzen te plakken om beschadiging aan de tubus te voorkomen? Wel heel mooi gedaan hoor
            Jupiter. Mannen weten waarom.

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
              En hoe zit het met trillingen? Zijn deze erger geworden of is er niks van te merken?
              Ik vrees dat ik je vraag niet helemaal begrijp........

Er komt straks een nieuwe guidescope in die middels de bouten verstelbaar is om het zoeken naar een volgster te vergemakkelijken. Kan daarbij je vraag mbt trillingen niet helemaal plaatsen. Sorry........

Origineel geplaatst door Steem
              had je nog een kleur in gedachte of hou je het bij lak?
              Nope, ik houd het bij lak of olie.

Origineel geplaatst door Deepsilence80s
              Is het geen aanrader om rubbertjes aan de uiteinden van de vijzen te plakken om beschadiging aan de tubus te voorkomen?
              Oh ja, dat moest ik ook nog doen !
              Heb reeds een stukje rubber liggen, dat moet nog op de boutjes worden geplakt.

/Raimond.
              i love astronomie

Commentaar

Mooi staaltje creativitiet Ralon.

Klasse! Ik heb er ook naar staan kijken, ringen voor mijn 10''. Maar daar betaal je je inderdaad blauw aan.
                150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
                Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Raimond, draaien de schroeven direct in het hout? En zo ja, kan dat geen problemen gaan geven i.v.m. 'doldraaien' van de schroeven (hierbij denk ik vooral aan de schroeven die de ringen met de dovetailplaat verbinden)?

Overigens ziet het er uitermate strak uit!
                  The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

draaien de schroeven direct in het hout? En zo ja, kan dat geen problemen gaan geven i.v.m. 'doldraaien' van de schroeven (hierbij denk ik vooral aan de schroeven die de ringen met de dovetailplaat verbinden)?
                    De bouten draaien inderdaad direct in het hout. Denk dat dat geen problemen oplevert omdat je de ringen maar 1 keer bevestigd op de dovetail en er verder niets mee gebeurd.

Mochten ze toch "doldraaien", dan kan ik altijd nog een 40mm inbusbout erin zetten ipv de huidige 30mm en er in de ring een boutje op zetten ter bevestiging.

/Raimond.

p.s. sorry voor de late reactie > @home.......
                    i love astronomie

Commentaar

Inslagmoeren erin. Met een dotje epoxy.

,xtG
                      .tsooJ
                      Ich bin ein Kollaser.
                      http://www.kollaser-sternbeobachter.de/

Commentaar

Werken...
                      X