Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Batterijloze servo-focuser

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Batterijloze servo-focuser

Voor de knutselaars!
    Op het www was ik aan het zoeken naar een motor focuser en stuitte op
    de volgende website: http://www.csastro.org/gallery/article2.htm .
    Hierin wordt beschreven hoe je van twee servomotortjes van bv een
    RC-vliegtuigje of -auto een batterijloze aandrijving kunt maken voor je
    focuser.
    Hetzelfde kun je natuurlijk ook draadloos (weliswaar MET batterijen) doen
    met het spul uit een RC-autootje.
    Bij Bart ************ kocht ik vanmiddag in de uitverkoop zo'n autootje dat alleen
    vooruit en achteruit kan.
    Lijkt mij wel bruikbaar.
    Kosten: 10 Euro.

Handig! Die gaan we knustelen. Heb hier nog een rc auto staan waar 1cm stof op zit dus tijd voor de moker

Commentaar

Aha! De volgende zinnen passen helemaal in mijn straatje:

On the good side, you get:
      1) Analog, bi-directional focus control with an intuitive "feel";
      2) Freedom from batteries;
      3) It's cheap! I got my servos from a local hobby shop "junk box" for $2.50 each–any model airplane hobbyist will have a few laying around with missing connectors or bad electronics–this is fine!

Alhoewel ik me wel afvraag in hoeverre dit werkt bij een normale rack & pinion focuser...
      "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

hmmm... interessant.

Maar een servo is toch geen motor maar een soort stappenmotor die niet rond kan draaien, maar alleen in bepaalde standen kan staan?
        150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
        Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Een servo is een overbrenging van motor op stuurbeweging. Als je de stuurknuppel op de zender snel naar links beweegt geeft de servo ook een snelle stuuruitslag naar links. Beweeg je de stuurknuppel langzaam naar links volgt deze servo ook de langzame beweging naar links.

de servo op zich kan idd niet ronddraaien, maar half rondraaien.
          heb je goede servo's van bijv. de modelbouwzaak Quartel dan heb je zeer precieze servo's, deze zijn te verkrijgen naar de kracht die ze moeten verzetten.

Voor de prijs hoef je het niet te laten: 21,- voor een super klein servo''tje.
          http://www.quartel.nl/shop.php?cat=3002"

Patrick ik heb nog een nano GWS IQ-140 miniservo ( 1 kg/cm) liggen,
          ik kan er toch niets mee, dus je kan em komen halen
          Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Hoe stuur je een Servo aan Barry? Ik kan hem allen gebruiken als ik hem kan aansturen natuurlijk.
            Gaat dat bi-polair of met hoge of lage spanningen?
            150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
            Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Re: Batterijloze servo-focuser

Origineel geplaatst door wamst
              Hetzelfde kun je natuurlijk ook draadloos (weliswaar MET batterijen) doen
              met het spul uit een RC-autootje.
              Bij Bart ************ kocht ik vanmiddag in de uitverkoop zo'n autootje dat alleen
              vooruit en achteruit kan.
              Lijkt mij wel bruikbaar.
              Kosten: 10 Euro.
              Helaas, gaat dit niet op wamst. er zit nl een veer in de zender die de stuurknuppel na loslaten meteen weer in neutraalstand plaatst.

dit kan je ondervangen door de veer uit de knuppelconsole te verwijderen. Ik weet niet hoe dit zit bij cheap zendertjes, maar bij proff. zenders is deze veer makkelijk te verwijderen. ( dit omdat de trottle bij bijv. vliegtuigen geregeld kan worden. Als de veer verwijderd is werkt de knuppel met een soort klikjes. elk klikje is een servobeweging.
              Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Ik denk met stroomtoevoer en polariteit.

In de zender zit een potmeter die door de stuurknuppel doormiddel van een hefboom ( vergelijkbaar met het binnenste van een ouderwetse fietsbel ) wordt aangedreven. Deze potmeter geeft de uitslagen door aan de ontvanger welke ze op zijn beurt weer doorgeeft aan de servo in het model.

Commentaar

Het werkt!!! en goed ook! :P
                  ik had niet verwacht dat het zo goed zou werken, je kan een kleine beweging maken met de ene servo en de ander draait ook een klein beetje. nu moet ik em alleen nog op mijn telescoop zien te monteren.
                  (heeft iemand ideen hoe je de servo het best kan monteren?)

en voor patrick, een servo is gewoon een simpel dc motortje met een tandwiel overbrenging en wat regel electronica er in die aangeeft in welke stand hij staat.
                  je moet gewoon alle electronica en het palletje die zorgt dat de servo geen 360 graden kan daaien er uit slopen.
                  sluit dan de +- contackten van de ene motor op de ander aan.

als je nu met de ene servo draait wekt deze spanning op waarmee de ander kan draaien.

suc6
                  -Meade LXD75 mount
                  -Meade 150mm f5
                  -Meade 130mm f7.9
                  -Meade ETX-70
                  -Canon Eos350d

Commentaar

Redalkmaar, wat handig! Als ik het goed begrijp gebruik je dus een van de servo's als afstandsbediening voor de andere?

Dat zijn nou goeie ideeen. Wat is de 'resolutie' waarmee je zo'n servo kunt bedienen? Met andere woorden, hoe klein is de kleinste uitwijking die je 'm kunt geven? Want ik kan me wel voorstellen dat er een ondergrens aan zit i.v.m. de gevoeligheid van het ding.
                    The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
                      Redalkmaar, wat handig! Als ik het goed begrijp gebruik je dus een van de servo's als afstandsbediening voor de andere?

Dat zijn nou goeie ideeen. Wat is de 'resolutie' waarmee je zo'n servo kunt bedienen? Met andere woorden, hoe klein is de kleinste uitwijking die je 'm kunt geven? Want ik kan me wel voorstellen dat er een ondergrens aan zit i.v.m. de gevoeligheid van het ding.
                      hee brink. het is anoloog dus ik denk zo klein als je wilt.
                      -Meade LXD75 mount
                      -Meade 150mm f5
                      -Meade 130mm f7.9
                      -Meade ETX-70
                      -Canon Eos350d

Commentaar

Wat een fantastisch idee, ik ken het principe al jaren maar nog nooit aan deze toepassing gedacht. Vraag mij aleen af of het bewegen van de ene servo genoeg vermogen levert aan de andere om wat gewicht te kunnen hebben.

Heeft iemand al geprobeerd om de ene servo een beetje tegen te houden? Of wel hoeveel gr/kgr is er nodig om deze te stoppen?

Ik sloop volgende week de servo's en de tandwielen voor de overbrenging uit m'n RC auto (staat ook al jaren stil). Alleen nu nog even kijken hoe ik deze op m'n focusser monteer.
                        Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Commentaar

effe terug komend op mijn laatste reply ben ik effe wat gaan testen om te zien wat de resolutie is van dat ding, ik weet niet precies hoe ik dat moet doen maar ik ziet dat er +-25 ribeltjes op de as zitten en de kleinste beweging die ik kon maken was ongeveer 1 ribbeltje dus 1 op 25 ofzo of 360/25=14.4 graden? ik hoop dat je hier wat aan hebt

en het vermogen van de servo is volgen mij niet zo probleem er zit best nog wat kracht achter

grtz Red
                          -Meade LXD75 mount
                          -Meade 150mm f5
                          -Meade 130mm f7.9
                          -Meade ETX-70
                          -Canon Eos350d

Commentaar

Nog even wat opmerkingen.
                            Die servo-dingetjes hebben doorgaans een enorme vertragingskast,
                            dus een kleine draai aan de handset geeft een enorme zwieperd aan het
                            motortje dat in de handset als dynamo fungeert.
                            Het motortje aan de andere kant heeft ook een vertragingskast en kan
                            daarmee een aardige kracht opwekken.
                            Het systeem is idd analoog en dat heeft toch wel enige nadelen.
                            1) Het heeft geen eindstop, dus je moet goed nagaan of je je oculair
                            niet in je vangspiegel laat crashen(tenzij je mechanische eindstops
                            inbouwt, maar dat is niet makkelijk).
                            2) De stand van de focuser is niet reproduceerbaar, dus als je geen
                            parfocale oculairs hebt, moet je steeds opnieuw gaan focusen bij
                            wisseling.

Maar zoals de schrijver van het artikel aangeeft: je hebt wel een soort
                            "feeling" met je systeem.

Wil je helemaal het einde, dan kun je nog gaan experimenteren met
                            een digitale focuser.
                            Daarvoor kun je de electronika en de stappenmotor van een floppy-drive
                            gebruiken(iedereen heeft er nog wel een paar liggen) en besturen met
                            je computer.

Voordeel:
                            per oculair en object kun je de juiste focus-stand in de computer opslaan.

Nadeel:
                            nog meer kabels naar je kijker.

Commentaar

die servo motors hebben een enorme krachtoverbrenging, dus je moet behoorlijk veel kracht zetten op de aanstuurservo, wat bijna geen doen is om een daadwerkelijke precisie focus te verkrijgen.

beter is deze link:

http://tinyurl.com/ybkt4j een motor focuser gemaakt door Dhr. Timmermans.

Commentaar

Werken...
                              X