Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Behold: 1:6 reductie focusser Patrick-stijl!

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Behold: 1:6 reductie focusser Patrick-stijl!

Ik heb ze bij TS gezien; de crayford met 1:6 reductie voor 239 euro!

Of alleen het zelfbouwpakket voor het ombouwen van de crayford naar 1:6 voor 129 euro . . .

Ik ben klaar met 30 euro knopautomaat met 1:6 reductie bij conrad, inclusief verzendkosten en een stukje aluminium, een oude antenne om de as van 4mm op te dikken naar 6mm dikte zodat de knopautomaat erop past en 1 uurtje knutselwerk...

:smartass Behold; :smartass

The 1:6 Crayford Patrick stijl:
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Nice one Patrick .

Commentaar

Elegant gedaan! Dat plaatje wat je bij de conrad focus-knop hebt gemonteerd , zit dat bevestigd op de rest van de focusser? Of 'klemt' hij er gewoon tegenaan zodat-ie niet meeroteert?
      The scientific theory I like best is that the rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage. ~ Mark Russell

A MacBook user!

Commentaar

Origineel geplaatst door Brinx
        Elegant gedaan! Dat plaatje wat je bij de conrad focus-knop hebt gemonteerd , zit dat bevestigd op de rest van de focusser? Of 'klemt' hij er gewoon tegenaan zodat-ie niet meeroteert?
        Nee, hij zit vast met silicone kit. Mocht ik hem ooit erafwillen hebben dan is dat dus geen probleem. Zo kan ik de focusser weer in de originele staat terugbrengen zonder beschadigingen of sloopwerk.

Als ik het plaatje had laten klemmen dan had ik stroefheid en speling kunnen veroorzaken in de as..

Op deze manier loopt hij echt fluweel zacht. En hij slipt niet door bij zware belasting!! Echt een suc6nummer dus!

Commentaar

Goed werk Patrick

Commentaar

Prachtig werk Patrick! En bliksemsnel ook . Goed idee om het plaatje daar vast te maken, gestroomlijnd en net.
            En ik maar wachten tot conrad die knopautomaat levert...
            Groetjes uit de westhoek,
            Karel.

Commentaar

Ze hebben me alleen de zwarte versie geleverd ipv de zilveren..

Maar das niet zo erg. Maar toch wel een klein beetje erg...

Commentaar

Mooi gedaan Patrick en netjes afgewerkt !

/Raimond.
                i love astronomie

Commentaar

Origineel geplaatst door ralon73
                  Mooi gedaan Patrick en netjes afgewerkt !

/Raimond.
                  Dank jullie wel!

Netjes afwerken is normaal niet mijn sterkste punt nee...
                  Deze keer moest ie in 1 keer goed zijn.

Commentaar

En t werkt wordt weer eens beloond!!! toppie!
                    Vixen GP-D2 montering | DD-1 autoguider mod | Soligor 400mm 6.3 | Rikenon 135 mm 2.8 | 115 zelfbouw reflector.

Commentaar

Reducer 6:1

Hoe heet die focal reducer knop bij Conrad? Ze hebben zo veel spul

*Naschrift: een knopautomaat dus

Ik heb hem gelijk besteld en je betaalt nu geen verzendkosten

Bert
                      Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Dus je moet al wel een crayford hebben wil je deze focuser kunnen maken? Misschien handig om al die bestelnummers erbij te zetten als je zoiets beschrijft. Dan kunnen andere mensen de onderdelen ook makkelijk terugvinden (dat blijkt vaak toch wel problemen te geven, helemaal als je in andere landen met andere winkels woont, niet dat dat nu het geval is maar goed.....)

Commentaar

Je kan hem ook zonder crayford focusser gebruiken, alleen is de gevoelligheid dan een stukje minder ivm de speling die op een rack&pinion focusser zit.

Ik heb de benaming genoemd en de site waar je hem kan kopen redfish. Die twee in combinatie met de zoekfunctie op de site brengt je direct naar het goede product

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                            Je kan hem ook zonder crayford focusser gebruiken,
                            Soms slippen de kogellagers van die Conrad knopjes als er aan de oculairhouderkant wat teveel koppel gevraagd wordt - als ik mijn Crayfordoculairhouder stroef afstel door de spanknop keihard aan te draaien werkt die ook niet meer.

Daarom is het maar goed dat die knop 6:1 is, want 10:1 Verniers werken bij de Uraniakijkerbouwers zelfs niet op hun (trouwens uitstekende) zelf gegoten Crayford-oculairhouders.
                            Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Werken...
                            X