Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Image Shift verhelpen bij een Skywatcher Maksutov

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

• Alien
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Wolkewietje
    Hoe het met de spiegel vastzetten zit weet ik ook niet precies.
    Zowiezo moet de spiegel natuurlijk superprecies haaks op die baffle staan en moet je een soort van sweetspot (niet te verwarren met de G )
    zodat je externe focusser in het midden staat en je dan daarna met de originele focusser scherp stelt, op dát punt zou ik 'm dan vastzetten.
    Of denk ik nu verkeerd?
    Nee, volgens mij niet. Uiteraard bepaalt de plaats waar je de spiegel vastzet ook het focusseerbereik van en externe focusser (handig bij bijvoorbeeld fotografietoepassingen), maar als ik het goed heb is er ook een optimale afstand van de diverse optische componenten (corrector, primaire spiegel, secundaire spiegel) die gewoonweg het beste beeld geeft.

,xtG
    .tsooJ

Laat een reactie achter ::

• Wolkewietje
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Roel
    Kijk! Goed werk! Een Maksutov uit elkaar halen; jij durft.

knip..
    Zeker goed werk en mooi die foto's erbij!

Als je alles goed "merkt" en een beetje verstand van mechanica hebt, plus geduld dan kom je een heel eind....

Ik heb een tijd terug ook een van m'n ETX en gestript, helaas heb ik er toen geen foto's van genomen. (ik was al druk genoeg..)

Dat image shift schijnt veelvuldig voor te komen bij Maksutov's en SCT's.
    Erg jammer want het kan erg irritant zijn.
    Als je ook goed kijkt hoe het mechanisme werkt, is het eigenlijk ook geen wonder dat zoiets kan plaatsvinden.
    Simpel gezien is het één stangetje wat tegen een rondje (het kroontje waar de spiegel aan zit) trekt of duwt, die op zijn beurt weer over de baffle glijdt.
    De krachtverdeling is dus verre van gelijkmatig.

Raar dat hetzelfde systeem nog steeds gebruikt wordt, maar dat zal ook wel met productie kosten te maken hebben.

Sommige mensen halen ook het oude vet eruit en vetten alles opnieuw in, dit schijnt ook nog wel eens te willen helpen om image shift te minimaliseren.

Of inderdaad zoals beschreven werd de focusser een aantal keren over het hele bereik heen en weer draaien of duwen.
    Met de kijker "kijkend" naar beneden.

Hoe het met de spiegel vastzetten zit weet ik ook niet precies.
    Zowiezo moet de spiegel natuurlijk superprecies haaks op die baffle staan en moet je een soort van sweetspot (niet te verwarren met de G )
    zodat je externe focusser in het midden staat en je dan daarna met de originele focusser scherp stelt, op dát punt zou ik 'm dan vastzetten.
    Of denk ik nu verkeerd?

• sixela
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Roel

Maareh.. waarom heb je niet meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de binnnkant van de tubus te bekleden met plakvelours?
    Op SCTs en MCTs verbergen de baffles toch het grootste deel van de tube - die zou fluo oranje kunnen zijn en je zou er nog niets van merken (om last van strooilicht te hebben moet die tot het oculair geraken!). De binnenkant van de baffles zou je in theorie kunnen flocken, maar dat is bij de nauwste baffles niet zo eenvoudig. De tube dicht bij de spiegel is wel enigzins zichtbaar vanuit het oculair (via de secundaire spiegel), maar die flocken kan soms niet want dan zou de spiegel niet meer kunnen bewegen om scherp te stellen.

• skywatcher
    antwoordde :
    Origineel geplaatst door Steem
    Absoluut niet tegen neem ik aan?
    Oeps foutje . :P
    Thanks Steem .

• Alien
    antwoordde :
    Nog een manier om image shift te verhelpen is de spiegel vastzetten (mirror lock) en dan een "echte" focusser erop aan de achterkant. Bijkomend voordeel: de spiegel staat vast op de optimale afstand van de corrector en de secundaire spiegel.

Maarreh…

Hoe bepaal je die optimale afstand? Weet iemand dat?

,xtG
    .tsooJ

• Steem
    antwoordde :
    Absoluut niet tegen neem ik aan?

• skywatcher
    antwoordde :
    Toch even een waarschuwing voor sommigen .
    Dit soort ingrepen zijn niet voor de faint of heart , en de kans is groot dat de garantie nadien niet meer geldt .
    Dus bezint eer ge begint .
    Dit gezegd zijnde wil ik er toch direkt bijzeggen dat ik absoluut niet tegen zulke ingrepen ben .
    Sterker nog ik doe ze zelf ook waar nodig .
    Trouwens Jefke , wat denk je van een wikki over deze ingreep ?
    Ik denk dan een een stap voor stap met wat meer foto's ?

• Jefke
    antwoordde :
    Geloof me de eerste keer is het heel spannend, je weet immers niet wat je moet verwachten :P . Ik hoorde toen iets rammelen in de buis dus moest ik wel kijken binnenin. Later bleek het de lenscel te zijn die niet goed dichtgedaan was.
    Toen ik hem opengedaan had dacht ik ook dat het een ideaal moment was om de binnenkant te bekleden met veloers maar ik had er geen. Ik weet trouwens niet waar ze dat verkopen in Belgie.

• Roel
    antwoordde :

Maareh.. waarom heb je niet meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt om de binnnkant van de tubus te bekleden met plakvelours?

• Image Shift verhelpen bij een Skywatcher Maksutov

Mijn Skywatcher maksutov heeft wat last van image shift. Ik had al een paar dingen geprobeerd zoals de spiegel over de ganse lengte van de spiegelbuis bewegen of de focuser wat losser zetten, maar die dingen hielpen niet.
    Ik verveelde me wat vanavond en wilde nog eens wat proberen. Ik wilde de buis waarop de spiegel sliert eens goed bekijken en het teveel aan vet wegdoen. Dus deed ik de Maksutov open. Als ik aan de focuser draaide zag ik dat de spiegel niet direct begon te bewegen. Dus deed ik de focuser ook open. Eens de focuser los kon ik gemakkelijk de spiegel heen en weer bewegen. Er hoopte zich wat vet op de spiegelbuis die ik afveegde.
    Ik was van plan om hem terug ineen te steken maar ik zag ineens iets blinken in de buis. Het bleek een klodder roze vet te zijn. Ik had de OTA al eens opengedaan en toen zat het er niet op. Ik zag al snel dat de bron onderaan de spiegel zat. En het was geen klein beetje, ongeveer een soeplepel vet. Zoiets wil je niet op je optiek krijgen dus moest het eraf. Dat bleek niet zo gemakkelijk te zijn want je zit bijna tegen de spiegel. Gelukkig verliep deze stap vlekkeloos.
    Ook in de focuser zat een teveel vet. Eens alles eruit mocht de OTA terug in elkaar. Er zaten wat krasjes op de spiegelbuis waar de spiegel meestal zat. Dat maakte het dus gemakkelijk om de focuser terug in elkaar te zetten. De spiegel reageerde direct toen ik wat met de focuser speelde.
    Het was buiten niet helder maar ik zag de maan lichtjes door de wolken. Tijd voor een testje. 20mm oculair erin, het beeld was bijna direct scherp. Het beeld beweegt niet meer tijdens het scherpstellen. Al bij al 15 minuten werk, veel goedkoper dan een helix focuser.
Werken...
X