Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

zelfbouw 1:3 reductie voor focusser

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

zelfbouw 1:3 reductie voor focusser

Roel had een goede bestemming voor een oude accu schroeftol qua het acuu gedeelte. Dit als voeding voor zijn Fan. Een geweldig idee van jou Roel.

Bij het openmaken van mijn schroeftolletje zag ik ineens het licht

Ik zie een tandwiel reductie in behuizing, inclusief lagering en koppeling.

Ik heb de kop van de schroeftol afgezaagd en op de as van mijn focusser kunnen zetten. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden dus kiek maar es...

1:3 reductie focusser die loopt als een zonnetje. De normale focusknop (links) kan nog steeds zonder problemen verdraaid worden voor de 'grove focus'. Hij draait nu iets zwaarder dan voorheen, maar dit is verwaarloosbaar.

Er komt nog een kleiner tandwiel net draaiknop die het tandwiel van de reductie gaat aansturen (in de nabije toekomst) zodat et naat keuze een 1:3 en een 1:12+ reductie geeft. Deze gaat hoogstwaarschijnlijk gemotoriseerd worden.

Ik moet het geheel nog afwerken, want het ziet er zo niet uit....
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Whahahaaa!! Dit ziet er fantastisch uit, Patrick! Ik wil je hiermee graag naast die Takahashi-vent op Bussloo zien staan. Geniaal!
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Takahasi vent?? Explain?

Commentaar

Origineel idee zeg! Ziet er eigenlijk ook wel cool uit zo'n halve boormachine in je focuser
        "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

wel even van klopboorstand halen

-BaN-
          Meade LXD75 6"
          Samsung GX-1L 18-55
          Orion Shory Plus 2x Barlow
          Plossl series 500 4mm , 6.5mm
          Meade series 4000 DS Super plossl 26mm

Commentaar

Ik heb er nog een extra vertraging bij zoals ik in mijn eerste post al had geschreven en hij is nu gespoten.

De extra vertraging zit aan een asje vast dat los is te koppelen van de andere tandwielen. Dit was nodig om nog met de gewone focusknop te kunne draaien.

Ik heb nog niet uitgezocht wat de totale vertraging nu is. Helaas komt de visite er aan.

Commentaar

Werken...
            X