Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Focuser centreren

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Focuser centreren

Hee ik heb vandaag mijn nieuwe focuser ontvangen maar ik weet niet hoe ik hem precies gecentreerd voor de vangspiegel krijg.

Oorspronkelijk was mijn plan om gewoon de nieuwe focuser er op te zetten door me te orienteren op de uitsparing en schroefgaten van de oude focuser maar ik ben er net achtergekomen dat m'n dob duidelijk zo'n maandag morgen geval is. De grote ronde uitsparing zit zeker een halve centimeter te ver naar links terwijl de uitsparingen voor de schroeven de ongeveer een halve cm te veel naar rechts staan. Oftewel, schier onmogelijk om je daar ook maar enigszins op te orienteren en de vraag rijst nu bij mij of mijn oude focuser uberhaupt wel ooit recht voor de focuser heeft gezeten..

Hoe zorg ik ervoor dat de gaten die ik moet boren voor de nieuwe focuser daadwerkelijk recht boven de vangspiegel komen? Tot nu toe is mijn plan om op het oog de nieuwe bevestigingsplaat boven de vangspiegel te centreren en dan met een zwarte marker de gaten voor de schroeven te markeren maar door die scheve oude gaten is het onmogelijk om me te orienteren.. zo durf ik niet echt te gaan boren..

Wat ik denk dat de beste methode is, is eerste collimeren met de oude focuser, dan de oude focuser er uit halen, de nieuwe op het gat leggen en dan de focuser met de sighttube er in net zolang verschuiven totdat hij gecentreerd in de sighttube zit. Is dit een juiste methode?
    "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Je zet je nieuwe focuser erop (gewoon op het oog op dezelfde plek als de ouwe) en collimeert daarna je vangspiegel er goed onder. Ik zou eigenlijk niet weten hoe het anders kan.
    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Okee dan probeer ik het gewoon.

Een ding nog: stel nou dat ik de focuser een stukje te ver naar rechts heb geplaatst, hoe krijg je dan de vangspiegel recht onder de focuser? De spider kan niet verder de buis in en er zit volgens mij ook niks op de vangspiegelhouder waarmee ik hem verder de buis in kan krijgen. Toch?
      "Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away. " - Philip K. Dick.

Commentaar

Ik heb gisteren zelf een Baader Craford focusser op mijn Newton gezet, en ook ik was bang om de boel te verprutsen. De focusser moest in het midden van het iets te grote gat komen van de oude foc. Eerst heb ik de vang- en hoofdspiegel eruit gehaald, de buis op een tafel gelegd en de oude foc eraf geschroefd. De Baader heb ik op het gat gelegd en binnenin de buis gekeken of hij precies in het midden lag. Toen hij goed lag heb ik op de buis rond de basis van de nieuwe foc strippen schildertape geplakt (te krijgen in ieder Doe-het-zelf winkel). Als je de foc er af haalt kun je gemakkelijk zien of hij ook daadwerkelijk in het midden zit of dat 'ie nog iets moet verplaatst worden. Toen hij helemaal goed lag heb ik, waar de gaten van de nieuwe foc zitten, nog een klein reepje tape geplakt zodat ik de boorgaten met een zwarte stift kon markeren. Daarna ben ik beginnen boren, rustig, niet duwen, laat de kleine ijzerboor zijn werk doen, eerst een boortje van 1mm, dan 3 en tenslotte 4mm. Door de tape kan de boor ook niet wegspringen en blijft hij precies op de gemarkeerde plaats.
        Daarna heb ik de tape eraf gedaan en de foc erop geschroefd. Om de gaatjes van de oude foc te bedekken ga ik de buis bekleden met velour, maar dat was ik toch al langer van plan.

Zo heb ik het gedaan, hopelijk heeft het je iets geholpen. Neem je tijd, doe het rustig en dan lukt het wel.
        Grinding is a cavemen`s job, eat well, sleep well and word like hell !

John Dobson.

Commentaar

Dankjewel voor je antwoord. Ik ga het volgens jouw methode aanpakken. Het resultaat zal ik een der deze dagen posten

Commentaar

Origineel geplaatst door Prototype
            De spider kan niet verder de buis in en er zit volgens mij ook niks op de vangspiegelhouder waarmee ik hem verder de buis in kan krijgen. Toch?
            ....de...collimatieschroefjes???

Commentaar

Ja, maar die schroefjes kunnen de spiegel toch niet zo bijster ver de buis in drukken?

Maar goed, maakt niet zoveel meer uit want ik denk dat ik hem nu behoorlijk goed gecentreerd heb. Nu alleen nog wat gaten boren.

Commentaar

http://www.obsessiontelescopes.com/lear ... index.html

Hier is een goede methode om je focuser goed haaks op je buis te krijgen. het is van belang voor goede collimatie.

Commentaar

Ja, maar die schroefjes kunnen de spiegel toch niet zo bijster ver de buis in drukken?
                  Centrale schroef. Een beperkt bereik, weliswaar (let op: de centrale schroef niet teveel lossen, of de houder dondert naar beneden), maar toch genoeg voor waat fijnregeling.
                  Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Gewoon langere collimatieschroeven erin als ze te kort zijn. Even naar de bouwmarkt!
                    "Truss me, I'm solid." - Bouwe Dob

Commentaar

Ik heb hem er nog niet op gezet want eerst even wat kleinere metaalboorbitjes halen. Toch nog een vraagje. Ik heb die link van Nightsky gelezen maar het is me niet helemaal duidelijk hoe het een en ander aan te pakken. Wellicht dat m'n Engelse kennis mij hier in de steeks laat of dat ik het gewoon niet zie..

Remove the secondary holder and temporarily install a long bolt or length of threaded rod into the spider hub. Pick a bolt that is the same type as the holder stem, usually it is 3/8 inch in diameter. Insert the laser into the focuser. The laser beam should sight to the center of the bolt.
                      Dit stukje begrijp ik niet helemaal geloof ik. Ik moet de vangspiegelhouder eruit halen? Bedoelen ze daarmee de centrale schroef losdraaien en de vangspiegel eruit halen? Ik heb nog nooit iets met een vangspiegel gedaan, behalve centreren, dus ik weet niet of dit correct is. En als dan die schroef als 'vervanging' voor de vangspiegel gaat werken, hoe weet ik dan dat die schroef even lang is als de vangspiegel die ik net weggehaald heb?

En die lange bout die erin moet, moet die waar de centrale schroef zit?

loosen the four nuts on the focuser mounting screws and adjust the base with the four set screws until the laser beam is in the center of the bolt. Remove the bolt.
                      Wordt nog lastig omdat mn focuser geen collimatie schroeven heeft..

Adjust the focusers until the out put hole of the laser is flush with the inside of the UTA. With a tape measure or ruler, measure down from the top of the wood ring of the UTA to the output hole of the laser.
                      Que? Dit begrijp ik niet. Flush with the inside of the UTA?

Waarschijnlijk is het allemaal veel eenvoudiger dan het lijkt maar ik wil toch even wat zekerheid zeg maar.

Commentaar

focusser en vangspiegel

Pas op als je met de vangspiegel bezig bent. Zet de buis dan bijna horizontaal, zodat de vangspiegel niet op je hoofdspiegel klettert als hij onverhoopt nog eens losschiet.
                        Daarnaast moet je de vangspiegel een paar mm van de focusser af naar de rand verplaatsen. Anders pakt de onderkant van je vangspiegel niet 100% van het licht wat van de hoofdspiegel komt.
                        Dit heet offsetten van de vangspiegel.

Succes en een goed 2007, Bert Bogchelman
                        Objectieven in huis met de maten: 22,30,35,44,50,56,65,70,80,88,100,127,150,200,250, 315 en 400mm

Commentaar

Ik heb hem er nog niet op gezet want eerst even wat kleinere metaalboorbitjes halen. Toch nog een vraagje. Ik heb die link van Nightsky gelezen maar het is me niet helemaal duidelijk hoe het een en ander aan te pakken. Wellicht dat m'n Engelse kennis mij hier in de steeks laat of dat ik het gewoon niet zie..

Remove the secondary holder and temporarily install a long bolt or length of threaded rod into the spider hub. Pick a bolt that is the same type as the holder stem, usually it is 3/8 inch in diameter. Insert the laser into the focuser. The laser beam should sight to the center of the bolt.
                          Dit stukje begrijp ik niet helemaal geloof ik. Ik moet de vangspiegelhouder eruit halen? Bedoelen ze daarmee de centrale schroef losdraaien en de vangspiegel eruit halen?
                          Ja.

En als dan die schroef als 'vervanging' voor de vangspiegel gaat werken, hoe weet ik dan dat die schroef even lang is als de vangspiegel die ik net weggehaald heb?
                          Dat weet je niet; die procedure dient alleen om te voorkomen dat de oculairhouder teveel naar boven of onderen wijst.

Die andere richting (voor- en achter-) is een vrijheidsgraad, voor zover je uiteraard met de centrale bout en collimatiebouten de vangspiegel nog onder de oculairhouder kunt plaatsen. Meer naar de spiegel toe, en dan gaat het brandvlak weg van de as van de buis staan en de baffling beter worden, maar ten koste van de belichting van de rand van het beeld in lange oculairs; meer weg van de spiegel en het bafflen wordt moeilijker (soms "zie"je dan vanuit het brandvlak voorbij de voorkant van de telescoop), maar je hebt een betere belichting van een groter beeldveld - zorg er wel voor dat je brandvlak niet zo diep komt te staan in de oculairhouder dat je die niet meer genoeg kan indraaien...

En die lange bout die erin moet, moet die waar de centrale schroef zit?
                          Ja. Zelfde schroefdraad, uiteraard.

[quote:st75h3dd]loosen the four nuts on the focuser mounting screws and adjust the base with the four set screws until the laser beam is in the center of the bolt. Remove the bolt.
                          Wordt nog lastig omdat mn focuser geen collimatie schroeven heeft..
                          [/quote:st75h3dd]
                          Ze bedoelen die bout die je ter vervanging van de centrale bout hebt ge´nstalleerd.

[quote:st75h3dd] Adjust the focusers until the out put hole of the laser is flush with the inside of the UTA. With a tape measure or ruler, measure down from the top of the wood ring of the UTA to the output hole of the laser.
                          Que? Dit begrijp ik niet. Flush with the inside of the UTA?
                          [/quote:st75h3dd]
                          Zodat je kunt meten - op de omtrek van de cylinder van de buis.
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Re: focusser en vangspiegel

Origineel geplaatst door Bert Bogchelman
                            Pas op als je met de vangspiegel bezig bent. Zet de buis dan bijna horizontaal, zodat de vangspiegel niet op je hoofdspiegel klettert als hij onverhoopt nog eens losschiet.
                            Daarnaast moet je de vangspiegel een paar mm van de focusser af naar de rand verplaatsen.
                            Theoretisch. In de praktijk niet zo nodig tenzij het voor jou belangrijk is van de optische en buisas parallel te houden; in het collimatieprotocol compenseer je toch (als de vangspiegel gecentreerd is ga je automatisch die iets meer naar voren schuiven, iets "platter" hellen ter compensatie, en de optische as dan iets naar de oculairhouder toe stellen).

Het aantal millimeters is grosso modo de kleine as van de vangspiegel gedeeld door vier keer de f/verhouding van de hoofdspiegel (maar er bestaat een nog betere formule die je vindt op http://www.bbastrodesigns.com/diagonal.htm , maar dan moet je wel alle parameters kennen). Voorbeeld: 89mm vangspiegel op een f/4.5: 5mm.

Merk op dat die offset meestal niet wordt ge´mplementeerd door de spin niet te centreren, maar door de vangspiegel niet gecentreerd op de houder te plaatsen (vooral als die geplakt is is dat makkelijk).

Op "trage" kijkers is die offset te verwaarlozen, trouwens; op een f/8 hoef je er nauwelijks aandacht aan te besteden.

Commentaar

Bedankt allemaal nog voor de antwoorden.

Ik heb inmiddels wat nieuwe boorbitjes dus ik denk dat ik er vanavond maar is aan ga beginnen

Trouwens, na het lezen van deze pagina vraag ik me af of een grondige collimatie nou eigenlijk wel een toegevoegde waarde heeft. Op het oog centreren en dan later wat bijstellen lijkt mij voldoende, toch?

Commentaar

Werken...
                              X