Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

Verbeteringen 10" f/5 dobson

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

Verbeteringen 10" f/5 dobson

Een aantal van jullie heeft in Kollase meegemaakt hoe mijn hoofdspiegel te snel besloeg, ondanks de twee ventilatoren (onder en boven de spiegel) die fijn aan het blazen waren. Dat was de aanleiding om de telescoop onder handen te nemen en meteen de andere verbeteringen door te voeren die ik bij het gebruiken had bedacht.

Eerst even de telescoop zoals die was (foto 1): een GSO deluxe. Loeizwaar (alles bij elkaar zo'n dertig kilo) en veel te groot uitgevoerd, vooral het onderstel, om iedere keer van driehoog naar beneden te sjouwen en 's nachts weer omhoog.

Foto 2 laat zien hoe nu telescoop plus onderstel met zo'n 12 kilo (all-in) zo nodig in een hand te tillen is.

Dan de aanpassingen ten opzichte van twee maanden geleden. Ik ben eerst eens precies gaan kijken naar de luchtstroom die de ventilatoren veroorzaakten. Het leek wel alsof de lucht een beetje van de spiegel afboog in plaats van naar het spiegeloppervlak toe te bewegen, zoals ik wilde. Bovendien was er aan de overkant van de spiegelbak, dus ver bij de ventilator vandaan, niet zoveel wind meer over.
    Om dat te verhelpen heb een aantal veranderingen doorgevoerd. De balangrijkste is het boren van een aantal gaten in de spiegelbak tegenover de ventilator, net boven het spiegeloppervlak (foto 3). Die moeten ervoor zorgen dat de luchtstroom rechtdoor kan tot helemaal voorbij de spiegel.

Verder heb ik een tweede houder voor vier batterijen toegevoegd, zodat de twee ventilatoren nu draaien op 9,6 volt i.p.v. 4,8 zoals eerst. Dat zorgt ervoor dat de luchtstroom een stuk krachtiger is geworden. Het verschil is beslist meer dan een factor twee. Ik ben niet technisch genoeg om te snappen hoe dat kan, misschien kan iemand anders me dat uitleggen.
    Hiermee is de luchtstroom helemaal op orde, maar is het probleem van de trillingen een stuk actueler geworden. Daarvoor waren twee andere aanpassingen nodig. In de erste plaats heb ik een potmeter (foto 4, moet nog een keertje afgezaagd) toegevoegd, waardoor de draaisnelheid van de ventilatoren nu traploos instelbaar is. Aan het begin van een waarneemsessie en bij acute dauwvorming loeien ze er lustig op los, als ik bij hogere vergrotingen waarneem staan ze een stuk lager afgesteld. Werkt ideaal.

Om de trillingen verder te beperken heb ik ook de ophanging van de ventilatoren veranderd (bedankt, Roel): ze liggen nu tegen tochtstrips rond de gaten in de spiegelbak aan en worden met slap elastiek op hun plaats gehouden (foto 5). Omdat de tochtstrip behoorlijk stroef is werkt dat goed.

Tenslotte heb de draairichting van de ventilator achter de hoofdspiegel omgedraaid: die blaast nu niet meer tegen de spiegel, maar trekt de lucht weg uit de spiegelbak, om de hoofdspiegel heen. Het effect voor de koeling van de spiegel is volgens mij hetzelfde, maar nu helpt de onderste ventilator ook om de luchtstroom boven het spiegeloppervlak zo dicht mogelijk bij de spiegel te houden.

Dan vond ik de vangspiegelkooi niet donker genoeg. Ik heb al een foto geplaatst van de met schuurpapier opgeruwde en met schoolbordenverf gezwarte vangspiegelhouder (foto 6). Verder heb ik de zijde tegenover de focuser voorzien van dun schuimrubber en ook dat met schoolbordenverf gezwart (foto 7). De foto is ongenadig, maar geloof me, het is een stuk donkerder geworden. Verder heb ik een uiterst simpel lichtscherm van velours genaaid, dat VOOR de aluminium trusses hangt en dus weer een extra bron van strooilicht elimineert. Tenslotte heb in de baffling binnen in de focuserbuis nog een beetje aangepast. Volgens mij is die de belangrijkste en daar zal ik aan blijven werken (foto 9)

Een volgende verbetering is een concessie aan mijn onhandigheid. Ik vond het collimeren altijd zo'n ge-eikel, niet zozeer de ruwe collimatie met de barlowed laser, maar wel de fijnafstelling buiten aan de sterren. Ik kon nooit goed onthouden hoe te draaien bij welk beeld in het oculair. Dat zou natuurlijk zijn verholpen als je tegelijk in het oculair kon kijken en an de collimeerbouten draaien. Dat kan ik nu! De grote zwarte knoppen op oranje glasvezelstokken zijn mijn nieuwe collimeerbouten (foto 10).
    De spiegel ligt op een plaat verstevig triplex. De hoogte van die plaat is op twee hoeken instelbaar (slagmoeren en simpele bouten). Teflon en formica zorgen voor soepel bewegen ten opzichte van de wand van de spiegelbak. Een derde punt van de plaat triplex is vast maar draaibaar gemonteerd. Ik heb een beetje getwijfeld aan de haalbaarheid van deze constructie, maar voorlopig werkt het, en hoe ...

Ik ben benieuwd hoe lang ik hiermee tevreden ga zijn. De eerste ideeen voor proto 3 heb ik al:
    * grotere hoogtewielen
    * verdere gewichtsbesparing in met name de spiegelbak
    * 2" focuser bouwen
    En verder kijkt hij nu zo fijn, ook bij hogere vergrotingen, dat een volgplatform de moeite waard gaat zijn. Wordt dus vast en zeker vervolgd.

Ik hoop dat iemand uit dit verhaal nog een ideetje opdoet en ik ben altijd benieuwd naar suggesties en voorstellen hoe ik het nog anders had kunnen doen. Niets is ooit af en al zeker een zelfbouwtelescoop niet.
    Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Heb je de origine spullen nog Eric?

Ik vond het allemaal geweldig. Zelf heb ik ook wel eens gedacht om een tros te bouwen voor mijn spiegels. Maar dat vind ik op dit moment nog een beetje te risky.

Maar 12,5kg klinkt wel erg interessant . . .

150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
      Heb je de origine spullen nog Eric?
      Nee, alles verkocht. Basis, buis, zoeker en focuser zitten over een tijdje in de telescoop van een Belg die beneden woont en zijn eigen spiegel aan het slijpen is . Alleen spiegel, vangspiegel en spider van de originele telescoop zitten er nog in. Ik zoek met een groene laser en de focuser is zelfbouw uit een camera-objectief (weegt niets, alleen geen 2" dus)

En wat betreft zelf iets bouwen: je kunt gewoon beginnen en af en toe de spiegel en andere spullen die je in beiden gebruikt overzetten. Zo heb je alle tijd om te bouwen en toch steeds een werkende telescoop tot je beschikking. En geloof me, er zijn meer avonden dat je kunt bouwen dan avonden dat je kunt waarnemen. Zo heb je veel meer lol van je hobby.
      Overigens, jij doet toch al van alles zelf?
      Slechts een kleine rimpeling in de ruimtetijd

Commentaar

Mooi gedaan Eric, ik doe het je niet na...
        Ik heb dezelfde telescoop als jij -had-, en ik hou hem wel zo . Ik moet er ook niet van 3 hoog mee naar beneden.
        Veel succes ermee!
        Groetjes uit de westhoek,
        Karel.

Commentaar

Jazeker, ik ben ook van de zelfbouw.

Ik twijfel op dit moment tussen 2 projecten.

1) een zelfbouwmontering die mijn 10'' F5 kan dragen (+/15kg OTA)
          2) een volgplatform

Ze hebben beide zo hun voordelen, en ik heb nog geen doorslaggevend voordeel gevonden om mijn beslissing te maken.

Mijn doel op langere termijn is gewoon een H-EQ6 voor mijn 10 incher. Na wat aanpassingen heb ik dan een prima deepsky Ún planeten opstelling voor relatief weinig geld.

Maar dat komt waarschijnlijk pas na mijn verhuizing van ons 4 hoge flatje naar een huisje met een tuin..
          150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
          Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Mooi werk Eric.
            Dit is echt een aanzienlijke gewichtsverbetering.
            Ook vind ik jouw collimatie-systeem geniaal bedacht: collimeren terwijl je met het oog achter het oculair staat! Niks geen gedoe en gedraai aan onhandige kleine pielschroefjes onderaan de spiegel (Arme Lightbridge eigenaren....).

Wel werpt jouw truss-constructie wat vragen bij mij op. ik kan me haast niet voorstellen dat die smalle L-profieltjes toch een stabiele constructie opleveren. Je vertelde me laatst van wel.

En hoe is het afgelopen met het donker maken van je lichtscherm?
            Is glanzende zwarte verf toch beter dan matzwarte verf??

GROET!
            Harro bekijkt de hemel het liefst met een grote Newton en een goed gezelschap (560mm F/3,6 zelfbouw trussdobson met optiek van John Nichol Optical :)

Commentaar

Werken...
            X