Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

foto's van stertesten C9,25

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

foto's van stertesten C9,25

Hallo mensen,

Even een vraagje. Zijn er mensen op dit forum die wel eens eens stertest hebben gedaan bij hun celestron C9,25.

En zo ja, heb je dan ook foto's van de intra en extrafocale beelden ?

Ik zou ze graag eens willen zien !

alvast bedankt voor de moeite.

gr Arend
    Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Arend... heb je vermoedens? ? ?
    150mm F5 Newton op MON-2 Synscan
    Hyperion Zoom met Hyperion 2.25x Barlow, thats it!

Commentaar

Er is toch niet iets..

Commentaar

Met de software op deze pagina kan je je sterpatronen simuleren Arend

Commentaar

Hallo patrick,

Dat programma ken ik, maar snap eerlijk gezegt niet wat ik er aan heb.
          Ik wil echte foto's zien van C9,25 telecopen. En deze zijn echt heel moeilijk te vinden.

Eerlijk gezegt twijfel ik of ik de correctorplaat goed heb teruggezet.
          Bij het terugzetten miste ik een markering.
          Maar ik had ook foto's gemaakt. Aan de hand van een getal wat in de corrector plaat staat gegrafeerd kan ik op deze foto zien hoe hij er in heeft gezeten.

Maar heb gisteren stertesten gedaan en daaruit bleek dat intra en extrafocaal niet het zelfde was. Maar ik heb ook wel begrepen dat ze nooit helemaal exact kunnen zijn. Nu kan de seeing ook meespelen en heb ik het niet met een barlow gedaan. Iets wat volgend arnaud wel moet.

Hierbij een foto van de test.

Vanochtend even naar saturnus gekeken. Ik had het idee dat de seeing slecht was. Maar volgend Arnaud was hij redelijk goed. Dus hoe komt dat ??

gr Arend
          Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Groetjes Arend

Commentaar

Die rechtse ziet er toch best goed uit....die linkse lijkt alsof i uit collimatie is.

Commentaar

Bij de linkse zit er een deukje linksonder in de binnenste ringen en bij de rechter rechtsboven.

Zijn dit tube currents of toech iest anders.

Voor de rest zijn ze toch aardig identiek, of zie ik dat verkeerd....

Commentaar

Origineel geplaatst door SkyGuy
                Die rechtse ziet er toch best goed uit....die linkse lijkt alsof i uit collimatie is.
                Hoi

Ja maar ze moeten theoretisch gelijk zijn. De intra heefteen heldere buitenrand en een scherpe binnenrand. De extrafocale heeft dit niet.

Klopt dat de ene niet helemaal in collimatie is.

gr Arend

Commentaar

Origineel geplaatst door Patrick
                  Bij de linkse zit er een deukje linksonder in de binnenste ringen en bij de rechter rechtsboven.

Zijn dit tube currents of toech iest anders.

Voor de rest zijn ze toch aardig identiek, of zie ik dat verkeerd....
                  Hoi,

Dat zijn inderdaad tubeburns.
                  Misschien zie ik wel spoken maar wil het zeker weten. Ik weet dat de corrector plat bijna goed zit. Maar het kan een paar mm schelen.
                  Ga vanavond bij rob even een artificial star halen.

gr Arend

Commentaar

Je hebt duidelijk extrafocaal gecollimeerd, en er is nog een hoek tussen de spiegelas en oculairhouderas (dan moet je de eindcollimatie wat dichter bij het brandvlak doen); dat kan ook omdat op beide beelden scherpgesteld is eindigend met een beweging van de spiegel in de andere richting (en dan zie de image shift). Als je collimeert moet je een richting kiezen (en als je de scoop gebruikt ook altijd in die richting eindigen bij het scherpstellen).

Dat bultje is inderdaad een tube current (maar geen erg grote) - er is ook nog een tikkeltje ondercorrectie, maar héél weinig (en geen opstaande/afvallende rand, en nauwelijks een zone op de spiegel te zien - één van de betere C9.25s).

Om het laatste uit de test te halen en de sferische aberratie beter te detecteren moet je ook nog eens wat dochter bij focus plaatjes trekken, maar het ziet er erg goed uit (los van de collimatie).
                    Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Dat wilde ik net gaan doen met mn C11, volgens mij was de optimale vergroting voor een stertest
                      je diameter van je telescoop. Dus in jouw geval 235x . Je zult inderdaad goed moeten collimeren en de buis laten afkoelen. Ik zag na 3 uur nog tube currents! (een soort 'wormpjes' door het beeld) . Ik weet niet hoe dat veroorzaakt is.
                      Arend, hoe weet je dat je exact intra- en extrafocaal bent? afstrepen op je focusser?
                      30cm en 20cm Hofheim kofferdobsons | Polarex model 132 | Lunt LS50tha | Swarovski 12*50 EL

Commentaar

Ik heb nog wat plaatjes kunnen vinden Arend

Commentaar

Ook een aantal SCTs op:

http://aberrator.astronomy.net/scopetest/

Merk op dat jouw telescoop beter is dan de 8" SCT die Markus Ludes "goed vindt voor een massaproductie-SCT" - je hebt nog veel minder afvallende/opstaande rand want de ringen zijn bij jouw aan beide kanten even duidelijk.

Jouw spiegel klopt ook die van het vorig bericht - die heeft een kleine zone die het beeld wat verstoort (niets ergs, maar wel zichtbaar in de stertest buiten focus).
                          Alexis Cousein -- "Number Six is feeling unmutual today". Zelfgemaakte 400mm f/4.46 op Tom O. platform; 250mm f/4.8 Alkaid; Skywatcher 130mm f/5 reflector; 60mm Lunt.

Commentaar

Origineel geplaatst door sixela
                            Je hebt duidelijk extrafocaal gecollimeerd, en er is nog een hoek tussen de spiegelas en oculairhouderas (dan moet je de eindcollimatie wat dichter bij het brandvlak doen); dat kan ook omdat op beide beelden scherpgesteld is eindigend met een beweging van de spiegel in de andere richting (en dan zie de image shift). Als je collimeert moet je een richting kiezen (en als je de scoop gebruikt ook altijd in die richting eindigen bij het scherpstellen).

Dat bultje is inderdaad een tube current (maar geen erg grote) - er is ook nog een tikkeltje ondercorrectie, maar héél weinig (en geen opstaande/afvallende rand, en nauwelijks een zone op de spiegel te zien - één van de betere C9.25s).

Om het laatste uit de test te halen en de sferische aberratie beter te detecteren moet je ook nog eens wat dochter bij focus plaatjes trekken, maar het ziet er erg goed uit (los van de collimatie).
                            Hoi Sixela,

Klopt inderdaad dat ik extrafocaal heb gecollimeerd. Ik collimeer altijd richting de CCD chip. Fijn om te horen dat jullie hem goed vinden.

Deze stertesten zijn gedaan in het in het primaire brandpunt.
                            Nu begreep ik van sommige mensen dat je stertesten beter kan doen bij f30/40. is dat zo ?

bedankt voor de tips.

gr Arend

Commentaar

Origineel geplaatst door Arend van der Salm
                              Origineel geplaatst door sixela
                              Klopt inderdaad dat ik extrafocaal heb gecollimeerd. Ik collimeer altijd richting de CCD chip.
                              Da's onmogelijk, want per definitie moet-ie op het brandvlak zelf.

De eindcollimatie moet je vééél dichter bij focus doen dan de foto's die je hier ziet, waar je slechts een klein aantal duidelijk omlijnde ringen ziet. En zoals ik zei met de scherpsteller altijd laatst in dezelfde richting gedraaid.

Commentaar

Werken...
                              X