Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging momenteel

aandrijving stappenmotor

Samenvouwen
X

• Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

aandrijving stappenmotor

Hallo,
    voor mijn equatoriaal platform heb ik een stappenmotor driver gekocht en
    gesoldeerd, volgens mij precies zoals het moet.
    Als ik nu de data sheet probeer te lezen:
    http://info.hobbyengineering.com/specs/DIY-k179.pdf
    dan zie ik op het getekende schema twee power supplies staan, 1 keer
    8-35 volt voor de motor en 7-12 volt voor de kit.
    Mijn stappenmotor is 24 volt dc en inmiddels aangesloten op een voeding.
    Moet ik nu een tweede voeding hebben om de ic's van spanning te voorzien??
    mijn elektrokennis is duidelijk onder de maat maar wellicht is het voor jullie een eitje.......
    wil iemand even kijken? hartelijk dank !! Ton
    " Het schijnt "

Ja, volgens het schema heb je 2 spanningen nodig.
    Er zijn DC/DC converters op de markt die van 24VDC 12VDC maken.
    Een 2e voeding is de simpelste oplossing.
    Takahashi TSA102 // Lunt 60 Tha B600 // Skywatcher AZ4 // Skywatcher EQ8 // Celestron AVX

Commentaar

zeer bedankt !!
      ik heb een 10.5 volt printer voeding gebruikt voor de kit
      de motor doet het, nu alleen nog de draadjes in de juiste volgorde zien te krijgen, voor een
      gelijkmatige draaiing, maar dat komt vast goed !!
      " Het schijnt "

Commentaar

Origineel geplaatst door Tonton
        zeer bedankt !!
        ik heb een 10.5 volt printer voeding gebruikt voor de kit
        de motor doet het, nu alleen nog de draadjes in de juiste volgorde zien te krijgen, voor een
        gelijkmatige draaiing, maar dat komt vast goed !!
        Hallo Tonton,

grappig, ik ben met exact hetzelfde bezig

Ik gebruik momenteel 2 kleine trafotjes, eentje van 5 volt voor de electronica en een zware 100W 24V voor de stappenmotor.

Ik heb het eerder met slechts die 24v geprobeerd en er een spanningsverkleinende schakeling naar 5V tussengezet, maar die gaf doorslag zodat de stepper begon te flippen.

Alles werkt hier nu, maar ik ben nog druk bezig met de overbrenging op de wormas van de RA-as. Dat is nog niet zo heel eenvoudig. Zie ook mijn topic: klik

Hoe ga jij dit aanpakken?
        *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

Ik heb het platform al een poosje klaar, de bouwbeschrijving van Jan van gastel gebruikt
          http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel...et.htm#WERKING
          ik weet helemaal niets van elektrisch daarom heb ik dat hoofdstuk redelijk lang uitgesteld.
          maar nu had ik een stappenmotortje gekregen en ben ik weer aan de slag gegaan.
          ik geloof dat het motortje nu goed werkt, het volgende verheug ik me op, nl de vertraging van het motortje......
          " Het schijnt "

Commentaar

Origineel geplaatst door Tonton
            Ik heb het platform al een poosje klaar, de bouwbeschrijving van Jan van gastel gebruikt
            http://home.wanadoo.nl/jhm.vangastel...et.htm#WERKING
            ik weet helemaal niets van elektrisch daarom heb ik dat hoofdstuk redelijk lang uitgesteld.
            maar nu had ik een stappenmotortje gekregen en ben ik weer aan de slag gegaan.
            ik geloof dat het motortje nu goed werkt, het volgende verheug ik me op, nl de vertraging van het motortje......

lees nu pas dat het een dobstepper is Die heeft dus wl flink wat vertraging nodig...
            erg veel vertraging hoeft er niet op te zitten hoor, die van mij draait 0.9gr per stapje, en m'n schakeling is zo ingesteld dat die om de 0.88sec een stappuls geeft, dit is met een kleine vertraging van ong. 3:1. Hij is nog veel trager te zetten dus ik denk dat je zelfs zonder vertraging een eind komt. Voordeel van de vertraging is absoluut wel dat de "schokjes" een beetje geelimineerd worden.

Het is me nu eindelijk gelukt de soepele overbrenging voor elkaar te krijgen d.m.v. een flexibele kruiskoppeling. Success after all

Tijd voor de afwerking (kasje om de print enzo, mooie kabeltjes )
            *vond Robson 1.0 bouwen toch een heel stuk simpeler dan nu het ineens zo klein moet :\

Commentaar

(Kun je misschien enkele foto's maken van je platform? Ik ben er wel genteresseerd naar . Met twee sectors als in de beschrijving, of met een vaste as?)

http://web.telia.com/~u41105032/Stepper/Stepper.htm

Waarschijnlijk ken je deze ook al. Een prima controller maar hij is niet al te gemakkelijk te bouwen.
              Groetjes uit de westhoek,
              Karel.

Commentaar

ik heb deze http://www.kitsrus.com/jpg/k179.jpg gekocht en gemaakt, ik kan 'm reduceren maar
                zeker niet genoeg, de vertraging zal hem plusminus nog 600 keer moeten vertragen ! maar dat vind ik erg leuk om te maken (tandwielsetje van conrad )
                Ilye, ik heb 2 sectoren op mijn platform, zal morgenochtend foto's plaatsen ok ?
                Ionize, jouw topic ga ik ook nog napluizen, maar vanavond niet meer !
                ik heb ook nog een vraag, de stepper loopt nu maar trilt nogal, is dat de bedoeling of moet hij soepeltjes lopen?
                " Het schijnt "

Commentaar

dit is 'm,
                  " Het schijnt "

Commentaar

Netjes! Hij ziet er stevig uit.

Rust het plateau dan op 4 kogelpotten of heb je daar ook rollagers gebruikt?
                    Ik vraag me af hoe je het doet om de rollagers precies aan de vorm van het plateau te plaatsen. (ik bedoel, bv. een stoel heeft 4 poten, maar als er eentje uit het vlak staat schommelt hij op 3 poten).
                    Groetjes uit de westhoek,
                    Karel.

Commentaar

Alle vier de lagers zijn hetzelfde.
                      Als je de voorste (noord) lagers op hun plaats hebt vastgemaakt, kan je de zuidlagers op hun plaats schuiven zodat het plateau horizontaal staat, en daarna op de grondplaat bevestigen, dan staan ze prima op hun plaats en raken ze doorlopend het plateau.....

Ton
                      " Het schijnt "

Commentaar

Werken...
                      X